Jeg fikk lyst til å oppgradere bilen litt, noe som ikke er like lett når den allerede har det meste av utstyr.
Speedometeret ser gammeldags ut, og var vanskeligere å se enn på min gamle
P2
V70.
Fant til slutt et TFT speedometer på Finn til levelig pris.
Da det ankom i posten så jeg at det var 5 år nyere enn bilen, men prøvde likevel.

Det ser ut som om noen har fått liv i slike speedometer på gamle biler ved påkobling, men mitt var svart som natten.

Planla å bruke P3tool istedenfor VDASH, og hadde funnet bilens kode etter 5 timers testing med en billig kinesisk klone jeg kjøpte for 5 år siden.
Gikk inn i menyene og fikk kontakt med gammel
DIM
, men ikke med ny
DIM
.
Det hjalp ikke å velge
DIM
Type Basic LCD i #040 i CarConfig.

Problemet viste seg å være dårlig kontakt i skjøtestykkene til
CAN
ledningene fra
OBD
-kontakten.
Jeg målte 0V på de to nye pinnene jeg hadde satt i
DIM
-pluggen istedenfor 2-3V.
Da jeg droppet skjøtestykkene og trykket ledningene inn i baksiden av
OBD
-kontakten ble det endelig liv.
Litt for mye liv, og kona kom springende ut og lurte på om noe var galt mens jeg febrilsk lette etter sikring 29 i boksen ved siden av batteriet.
Fikk til slutt koblet ut bilalarmen, men nødblinken var fortsatt aktiv.
Bilen gav tydelig beskjed om at den ikke likte å få nytt speedometer fra en annen bil...

Gikk deretter inn i P3
DIM
-menyen på P3tool. og den detekterte nå TFT
DIM
selv om skjermen var like sort som før.
Etter jeg hadde gjort de rette valgene i menyen og trykket Write Flash ble bilen beroliget, og skjermen våget å lyse opp.

I tillegg til å ha fått et tøffere speedometer, og kan se motortemperaturen, så fikk jeg også kalibrert speedometerhastigheten.
Ved å velge en mindre hjulomkrets i #051 gikk misvisningen ned fra 5 km/t for mye til omtrent 0,5 km/t når jeg sammenligner med
GPS
.

NB! P3Tool er et verktøy uten bruksanvisning, og man kan gjøre mye galt om man ikke har kontroll.
I verste fall kan man måtte taue bilen til et Volvo-verksted for å bytte
CEM
eller andre dyre datadeler.
Hver gang man lagrer en endring i P3tool nullstiller bilen seg. Motoren, kupevarmer og stereo stopper kontant, og alt blir sort.
Deretter blir det liv i skjermene igjen. Klokken er --:--, og må stilles på nytt via P3tool eller Sensus-menyen i bilen.