Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: V60 Parkeringsbrems aktuator feilmelding

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. okt. 2023
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard V60 Parkeringsbrems aktuator feilmelding

    Hei,

    V60 2012.

    Får feilmelding i displayet at parkeringsbremsen ikke er frigjort. Det er merkelig, siden begge hjulene bak roterer greit not jeg jekker opp bilen.
    Men, så virker det som den ene aktuatoren (venstre) rett og slett ikke virker. Når jeg setter parkbremsen på, er hjulet fortsatt ganske lett å rotere. På høyre ser det ok ut.

    Spørsmålene er da:
    1 er feilmeldingen jeg får opp bare en standard melding om at noe er galt med parkbremsen?
    2 har sett en video på nettet at det skal være mulig å kjøre aktuatoren med et 9v batteri. Funker det?

    Hadde tidligere en opplevelse hvor samme bremse låste seg helt, men da fikk jeg løsnet den ved å varme opp, virket som det rett og slett var frosset innvendig. Hadde godt med varmt vann over aktuatoren, og så virket den plutselig. Det er mange minusgrader ute, kan det være noe så simpelt som at noe har frosset feks i kontakten?
    Har noen erfaringer med dette?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.313
    Antall takk

    Standard

    Hei, ja du kan kjøre aktuatoren med ett 9V batteri om den ikke er belastet, er den kjørt til endes kan den sitte så mye at det lille batteriet ikke klarer å kjøre den igang. Jeg foretrekker å bruke 12V fra bilen eller tilsvarende, og bruke en hovedlyspære i serie som "sikring". En 12V strømforsyning til en TV-dekoder kan også brukes.

    Feilmeldingen kommer av at
    PBM
    (ParkingBrakeModule) ikke ser riktig strømtrekk fra aktuatoren når den skal frigjøres.
    PBM
    vet ikke da om bremsen er løsnet eller ikke, og setter feilmelding.

    Kabelbrudd eller defekt aktuator er de vanligste årsakene.

    Forøvrig er det egen sikring for hver av aktuatorene, F11 og 12, 30A i den midtre sikringsboksen i siden på bagasjerommet.


    Jeg vil anta at problemet egentlig skriver seg fra korrosjon mellom caliper og aktuator, med påfølgende fuktinntrengning, og at du kan like godt bytte komplett caliper etter å ha sjekket at det ikke er brudd i kabelen.
    (koble en hovedlyspære på pluggen til aktuatoren og se om lampen tennes ved betjening av P-brems, eller krysskoble kablene mellom høyre og venstre aktuator)
    Sist endret av jiha1968; 04/12/23 kl 21:28

  3. Takk Krgberg takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. okt. 2023
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Supert, tusen takk for gode tips. Er ganske sikker på at det ikke er kabelbrudd, men heller aktuatoren som er i ferd med å takke for seg.

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. okt. 2023
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering.
    Satt batteri på pinnene på aktuatoren. Hører den klikker, men ingen tegn til å dra rundt. God kontakt og strøm i kontakten når knappen inne betjenes. Antar at motoren er gåen og bestiller ny caliper..

Lignende tråder

  1. Hvordan få koblet til vakumslange til turbo aktuator - Volvo XC70 AWD 2.4 D5
    By snerre in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 0
    Siste post: 19/10/19, 13:34
  2. Svar: 7
    Siste post: 20/03/18, 13:07
  3. Hvordan lage aktuator WG Brakett og aktuator stang!
    By Riviera in forum "How-To", Tips & Triks, Guider
    Svar: 7
    Siste post: 14/10/12, 19:27
  4. Aktuator klokke
    By kjellt in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 06/04/11, 20:41
  5. Håndbrekk / parkeringsbrems
    By grimfer in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 53
    Siste post: 14/12/10, 08:29

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •