Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: 02 V70 spyler på frontrute

  1. #1
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard 02 V70 spyler på frontrute

    Spyleren har sluttet å fungere. Prøvde en ny pumpe, men det løste ikke problemet. Både gammel og ny pumpe fungerer når vi kopler dem direkte på batteri med testledninger.

    Med til historien hører også at mens vi drev å rota og testet så sluttet også spyleren på bakrute å fungere over bilens eget system, men også denne virker når vi direktekopler den til testbatteriet.
    Har feilkodene
    CEM
    8F43, -28 og -25 men det kan skyldes at jeg hadde ute relèene til spyler og viskere.

    Mistenker hendelen inne på rattet? Er det noen kjente feil/erfaringer her?
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Er sikring 10 og 16 i endegavl på dashbord fremdeles i orden? EDIT: ikke i dashbordet men i motorrommet!
    (hvis feilkodene dine kommer tilbake etter sletting, så er det brudd mellom
    CEM
    og reléene, defekte sikringer eller defekte reléer)

    Om feilkodene holder seg borte etter sletting og ny betjening av spylerhendel, sjekk om det klikker i "spylerreléene" når du betjener spylerhendelen. (ikke noe klikk = defekt viske/spylerhendel)

    Sjekk at den felles jordingen til pumpene er ok. (mål at det ikke står spenning på pumpenes svarte kabel, når det spyles)
    Sist endret av jiha1968; 04/12/23 kl 00:31

  3. #3
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Er sikring 10 og 16 i endegavl på dashbord fremdeles i orden?
    (hvis feilkodene dine kommer tilbake etter sletting, så er det brudd mellom
    CEM
    og reléene, defekte sikringer eller defekte reléer)

    Om feilkodene holder seg borte etter sletting og ny betjening av spylerhendel, sjekk om det klikker i "spylerreléene" når du betjener spylerhendelen. (ikke noe klikk = defekt viske/spylerhendel)

    Sjekk at den felles jordingen til pumpene er ok. (mål at det ikke står spenning på pumpenes svarte kabel, når det spyles)
    - Sikring 10 og 16, du mener i motor rommet, ser ok ut. Men skal dobbelsjekke dem ved å måle dem eller bytte dem. Prøvde vinduspusser releet (de er samme) på frontspyleren uten resultat, men virker når det er tilbake på pusseren.
    - Har slettet kodene for å se om dem kommer opp igjen.
    - Leste en tråd her på forumet om at jordingen til spylerne sitter på høyre framskjerm.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Sikring 10 og 16 i motorrommet ja, ikke i dashbordet
    Sjekk av jordingen fra pumpene til innerskjermen kan vente til etter at du har fått bekreftet at det kommer spenning fram til pumpene ved spyling. (Prøvelampe/Voltmeter)

  5. #5
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Har nå sjekket ang. de nevnte feilkodene og det kommer ikke opp feilkoder med mindre jeg tar ut sikringene. Ingen feilkoder når jeg betjener spylerhendelen. Hverken på frontrute eller bakrute. Det er kun Vinduspusserne foran og bak og lyktepusserne som går i tilfelle foran.
    Det klikker i releene når jeg betjener spylerhendelen, men fant nettopp ut at jeg trolig ikke har sjekket alle releene. Kan det stemme at det er fire releer innvolvert i forbindelse med vinduspusser og spyler? Har bare sjekket tre av dem og må få sjekket om det klikker i det siste, FMI3 i morgen.

    ☺to be continued
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Siden lykteviskerne starter så fungerer spylerreléet (Fmi3) og naturlig nok spylerhendelen i den retningen, inkl sikringen.


    All måling her foregår med alle komponenter tilkoblet:

    Første trinn er å sette en prøvelampe/voltmeter mellom spylerpumpens Fiolett/Rosa(?) ledning og karosserijord, test frontrutespyling. (dobbelsjekk måleutstyr)

    Ingen spylespenning?
    Feilsøk brudd på Fiolett/Rosa ledning mellom spylerpumpe og relé Fmi3, ledningen bytter farge under veis mot reléet til Gul-Hvit.
    (Gul-Rød ledning er plusskabel til bakrutespyler)

    Spylespenning til frontrute ok?
    sjekk jordingen til spylermotoren, med å måle mellom den svarte ledningen på pumpen og karosserijord når du spyler. Er det spenning på jordingen, reparer brudd på jordingen.

    Pumpen er fortsatt død, men ingen spenning på jordingen, bare på den Rosa/Fiolette ledningen?
    Sjekk kontaktene for korrosjon/brudd inne i kontakten/utvidede kabelsko



    Bakrutespyleren tar vi etterpå om den ikke begynner å virke etter reparasjonen av frontrutespylingen.



    Reléene i motorrommet for viskere/spyling:

    Fmi3: spyling frontrute (og lykteviskere)
    Fmi4: spyling bakrute
    Fst1: Frontrutevisker av/på
    Fst3: viskerhastighet H/L

    og på
    REM
    finner du
    Rmi13 og 16 for bakruteviskeren
    Sist endret av jiha1968; 04/12/23 kl 23:54

  7. #7
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Da etter et par dager med andre gjøremål ble det tid til å se litt på dette igjen. Virker som alt vi måler ned til en stikk som ligger under spylertanken virker fornuftig. Derfra får vi ikke til å måle jord på sort ledning ut til begge pumpene.

    ledn nett og nivåføler på tank.jpg
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  8. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Hvis jeg forstår deg rett, så finner dere ikke jord nede ved pumpene, men jeg går utifra at dere har jord i 4-pinns kontakten, på pumpesiden, hvis ikke er det brudd i kontakten.

    Hvis jordingen gjennom kontakten er ok, så er det en skjøt for all jording til pumper og nivåføler ett eller annet sted inne i den lengste plastslangen, snitt opp og reparer skjøten...

  9. #9
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Hvis jeg forstår deg rett, så finner dere ikke jord nede ved pumpene, men jeg går utifra at dere har jord i 4-pinns kontakten, på pumpesiden, hvis ikke er det brudd i kontakten.

    Hvis jordingen gjennom kontakten er ok, så er det en skjøt for all jording til pumper og nivåføler ett eller annet sted inne i den lengste plastslangen, snitt opp og reparer skjøten...
    Jeg tenkte å bare kjøpe det ledningnettet nytt, men nå viser det seg at det er utgått og kan ikke skaffes. Finnes heller ikke liggende å slenge hos noen norsk Volvoforhandeler. partno. 9178882

    Ja, når vi kopler fra hverandre 4-pinn kontakten så måler vi riktig på den delenav kontakten som tilhører bilen. På pumpedelen så måler vi med frakoplet 4-pinn gjennomgang på de strømførende ledningene helt frem til pumpene. På den sorte jordledningen måler vi gjennomgang frem til rett etter sammenkoplingspunktet ved å stikke hull på ledningsisulasjonen. Derfra og frem til pumpekontaktene klarer vi ikke å måle gjennomgang.

    Må se om jeg finner noe brukt eller så blir det å ta ut nivåføleren slik at jeg kan få ledningmatta ned på benken for en skikkelig holmgang.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  10. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Da har dere funnet feilen ja, det er brudd i jordingsskjøten inne i plastslangen, og det gjenstår bare å velge seg en passende fremgangsmåte å fikse det på.
    Brukt fra 2001-2002 passer (i løpet av 2003 kom det reverserende pumper og annet ledningsnett) , men det gamle kan jo repareres ganske enkelt og billig...
    Sist endret av jiha1968; 08/12/23 kl 12:13

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Sted
    Vanylven
    Innlegg
    274
    Antall takk

    Standard

    Har ledningsnett av begge typer liggende

  12. #12
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Norhagen Vis post
    Har ledningsnett av begge typer liggende
    Sendte deg en pm
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  13. #13
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Dårlig respons fra dem som sier de har dette liggende.

    Fant ut at jeg plukker ned hele spylertanken og tar den inn på hobbybenken. Det viste seg at jordledningen var irret av i samtlige tre kontakter.
    Fikk via en Volvo lastebil mekanikker nye kontakter mot pumpene og med gjenbruk av fire-pin'en bygde jeg nytt ledningnett selv. Jordinga må ha vært dårlig lenge for nå ble det futt i de gamle spylerpumpene.

    Nå spyler jeg i ren gledesrus................☺
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  14. #14
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Han konstanterte jo bare at han hadde begge typer ledningsnett liggende, ikke at du skulle få kjøpe noen av dem
    Neida, uforutsette ting skjer av og til, så vi håper alt står bra til med kabelinnehaveren.

    Men ingen ting er så galt at det ikke er godt for noe(n), for du kan herved klappe deg selv på skulderen og si "godt jobbet, selvgjort er velgjort", og med en liten dæsj FluidFilm/batteripolfett, så overlever nok de kontaktene resten av bilen.

  15. #15
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Sikkert like greit at det ble som det ble.
    Føler resultatet ble bedre nå enn med brukt. Et brukt kunne vært like dårlig som det jeg hadde.

    takk for god support
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

Lignende tråder

  1. Spyler bakrute 02 V70 ?
    By Droll in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 21/11/21, 19:05
  2. Hvor ofte spyler lyktespylerne ? 05 V70
    By Vo2max in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 12
    Siste post: 18/02/16, 13:10
  3. Hvor befinner frontrute spyler pumpa seg på V70 2000?
    By Hayabusa in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 14/04/12, 21:19
  4. Flytte spyler veske beholder?
    By Trond D. in forum Motor og gir
    Svar: 5
    Siste post: 04/09/11, 00:27
  5. Frontlykt visker/spyler sitter bom fast.
    By vidaraarvik in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 16/07/11, 18:47

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •