Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: Byttet kupevifte i sommer -- sluttet å virke

  1. #1
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard Byttet kupevifte i sommer -- sluttet å virke

    Hei

    Kabinvifta mi begynte å lage ulyder i sommer, så jeg byttet den preventivt. For noen dager siden sluttet den å gå (bra timing mtp. årstid ). Samme dag begynte den plutselig å virke igjen, før den døde på nytt dagen etter.

    Koblinga til motoren ser ut til å være brent:



    Hva kan ha gått galt her? Vifta er fra Vparts. Holder det å bare bytte hu-kjønn koblingen, og evt. hvor kan man få tak i denne raskt?

    På forhånd takk for svar.

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    De brente kontaktene ser ut til å være for pluss-kabelen inn til regulatoren, og regulatoren tipper jeg er den originale? (viftene selges gjerne uten)

    Det er en fare for at loddingen inne i regulatoren (på den brente pinnen) er skadet etter grillingen (ikke mulig å sjekke skikkelig uten å frese hull i den) , men det ser ut til at det er hunn-kabelskoen som har vært varmest, så vi får anta at det var en slapp kabelsko som forårsaket grillingen. (det har gått like mye strøm gjennom jordingen, og den ser fin ut)

    Ny kontakt kjapt blir vel på nærmeste huggeri, men man kan jo alltids lure inn en vanlig kabelsko av god kvalitet etter å ha rensket den gamle kontakten litt, inkl litt pussing på regulatorens hannstift, for så å bytte hele kontakten ved en senere anledning om man føler det skulle være nødvendig.

  3. #3
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    De brente kontaktene ser ut til å være for pluss-kabelen inn til regulatoren, og regulatoren tipper jeg er den originale? (viftene selges gjerne uten)

    Det er en fare for at loddingen inne i regulatoren (på den brente pinnen) er skadet etter grillingen (ikke mulig å sjekke skikkelig uten å frese hull i den) , men det ser ut til at det er hunn-kabelskoen som har vært varmest, så vi får anta at det var en slapp kabelsko som forårsaket grillingen. (det har gått like mye strøm gjennom jordingen, og den ser fin ut)

    Ny kontakt kjapt blir vel på nærmeste huggeri, men man kan jo alltids lure inn en vanlig kabelsko av god kvalitet etter å ha rensket den gamle kontakten litt, inkl litt pussing på regulatorens hannstift, for så å bytte hele kontakten ved en senere anledning om man føler det skulle være nødvendig.
    Takk jiha. Det er ny regulator som kom ferdig med vifta fra vparts. Jeg var på Volvo i stad, og de bestilte opp 4 nye kabelsko samt "kontakthuset". Kom på 350kr, så leverer jeg evt. tilbake det jeg ikke bruker. Er det noe spesielt jeg bør tenkte på når jeg skal montere? Holder det å klippe ledningene inntil den gamle kontakten, avmantle og sette inn nye sko og kontakt? (lite erfaring med el-montering).

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    hmm, ikke bestandig Kina-regulatorene(?) har like tykke pinner som originalen, så det kan jo være én mulig årsak til hendelsen.

    Jeg er makelig anlagt, og hadde av-pinnet kontakten, kun byttet kabelskoen for pluss og jord (for å få noenlunde lik lengde på de tykkeste ledningene), inkl plastpluggen, og strammet kabelskoene på de to tynne ledningene litt for sikkerhets skyld.
    Kabelskoen fra Volvo krever "spesialverktøy" for uisolert kabelsko, men lodding og "feil krympeverktøy" fungerer utmerket.
    Den gamle kabelskoen klippes av slik at du beholder mest mulig av den gamle ledningen.
    (Skulle du heller få "pigtail-kabler" blir det å klippe litt lengre inn på kabelen, for så å klippe og skjøte inn"pigtail-ene" på ledningene)

  5. Takk PetterDale takket for denne posten
  6. #5
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Kablene kom som rep. sett. Hvor mye strøm er det snakk om? Duger disse skjøtehylsene? https://www.clasohlson.com/no/Skjote...ning/p/41-3212
    Også spent på om jeg får skoa ut av kontakten, er vel kanskje noe kronglete klips for å få det løs?



  7. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Pill ut den hvite låseplasten fra kontakten, ta et lite flatjern og hold opp låsehaken for kabelskoen mens du trekker ut ledningen eller presser ut kabelskoen.

    Hvis du ikke har tilgang til loddebolt og krympestrømpe får du bruke den skjøtehylsen som passer kabeltykkelsen.
    (rød 1,5mm# , Blå 2,5mm#, Sort 4mm#, Gul 6mm#) Disse hylsene kan være et godt alternativ med tettere og penere skjøt.
    Bruk helst godt pressverktøy for isolerte kabelsko, for disse er ikke akkurat gode
    Strømgjennomgangen til vifta ved full fart er vel rundt 10-15 Ampere, skal ikke være noe problem for en godt presset/krympet skjøtehylse
    (Hylser: Rød <19A, Blå <27A).

    Skjøtehylser av gjennomsiktig krympestrømpe med innlagt lavtemperatur- (elendig) loddetinn høres fantastisk ut, men jeg har svært blandet erfaring etter å ha reparert litt for mange EL-feil på andres biler etter slike skjøter, eneste fordel er at de bruker å holde tett for fuktighet.
    Sist endret av jiha1968; 05/12/23 kl 00:39

  8. #7
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Fikk byttet kontakten og kabelskoen i går. Litt knotete, men gikk fint når jeg forstod klipsene på kontakten og kabelskoene. Har loddeutstyr, men klarte ikke få det varmt nok til å varme kabelen fra undersiden og smelte tinnet fra oversiden, så måtte jukse litt. Må nok kjøpe meg noe kraftigere enn 50watt. Dynket kontakten i fluidfilm før jeg koblet det sammen.

    Vifta funka fint etterpå fra Drammen til Oslo, men da jeg skulle på jobb i mårres var den død igjen Blir ikke klok på dette. Kontakten ser fin ut. Trolig vifta/regulatoren som er kokt? Har den gamle vifta liggende, tenker å sette kontakta i den og se om den funker...

  9. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Forekommer at viftestyringen i
    CCM
    (Klimaanlegget) kan ta kveld, men regner med at det er regulatoren som ikke er helt fornøyd etter grillingen.
    Test med gammel vifte, og flytt over regulatoren hvis det viser seg at den gamle går. (hjelper ikke bytte må det feilsøkes strømtilførsel og jording + forbindelsen til
    CCM
    )
    Skulle symptomet være periodisk kan man lure inn noen tynne ledninger på strategiske målepunkter, merke dem med hva de går til, og ta med seg Voltmeteret på tur.

    PS: Fluidfilmen kan du kanskje spare til steder hvor det er fuktigere.
    (Den gir korrosjonsbeskyttelse, ikke kontaktforbedring som f.eks "lavprisproduktet" Stabilant 22A )

  10. Takk PetterDale takket for denne posten
  11. #9
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Gammel vifte fungerte ikke. Noen timer etterpå tok en runde med voltmeteret. Ved første måling målte jeg 14~ volt på strøm og jording, og 11~ volt på de to mindre kablene (disse går til
    CCM
    ?). Når jeg skrudde av vifta i kontrollpanelet ble volten på signalkablene 0, mens strøm og jording forble på 14. Klarte ikke se noen systematisk endring i volt når jeg justerte hastigheten på vifta fra 1 og opp til maks. En merkelig observasjon var at da jeg kom tilbake noen minutter senere og skulle vise far målingene, målte jeg 0 volt på signalkablene både med vifte på og av. Forsøkte å vri og vende på kablene mens jeg målte, men fortsatt 0 volt. Kan det være at
    CCM
    fungerer periodisk; det fungerte ikke da jeg testet gammel vifte, fungerte en kort stund da jeg målte 11 volt på signalkablene, for så å kutte igjen da jeg målte på nytt?

    VIDA
    :

  12. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Styringen av vifteregulatoren er litt annerledes enn man skulle tro:
    Regulator pinne 3, tynn Blå ledning, er styresignalet (hastighetsvalg) fra
    CCM
    , strømstyrt regulering 0-10mA (ikke spenningsstyrt, men du vil kunne måle spenning når vifta tillates å starte)
    Regulator pinne 1, tynn Gul ledning, er status/diagnose-tilbakemeldingen fra vifteregulatoren tilbake til
    CCM
    . (Har ikke oversikt over nivåene, utover spesifiseringen nedenfor)

    CCM
    -0001 betyr at
    CCM
    klager over at diagnosesignalet fra regulatoren ligger under 1,28V, og at det går mindre strøm i styreledningen enn 0,42mA.
    Viften vil ikke starte når feilkoden er aktiv. (unntatt om det er kortslutning internt i regulatoren)

    Feilen kan bl.a. skyldes:
    Signalledningen kortsluttet til jord
    Signalledningen kortsluttet til pluss
    Brudd i diagnoseledningen
    Kortslutning til jord i diagnoseledningen
    (De ovenstående feilene kan like gjerne ligge internt i
    CCM
    som i ledningsnettet, eller regulatoren)
    Defekt vifte eller regulator står også på listen, men i ditt tilfelle er det mindre sannsynlig.

    Virker som det er på tide å demontere
    CCM
    for å se etter dårlige loddinger (kan bli behov for mikro-lodding) , eller finne en brukt
    CCM
    fra samme år, med samme utstyrsnivå (setevarme, Auto Resirk/
    AQS
    , samme knapper/plassering på nedre rekke) , men utstyrsvarianten er ikke så nøye om du bare skal teste.
    Sist endret av jiha1968; 06/12/23 kl 22:35

  13. Takk PetterDale takket for denne posten
  14. #11
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Har en strømforsyning fra fysikklaben på jobb med likestrøm. Hvordan får jeg tvangskjørt viftene min for å se om de virker? Det gikk konstant 14volt på strøm og jord uten at vifta gikk, så jeg antar jeg må kjøre noe strøm på regulatoren også for å få den i gang?

  15. #12
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Om du drar ut pluggen som går til viften fra regulatoren (under det nederste plastdekslet) så kan du teste selve viften (uten regulator.
    Trenger ingen ekstra strømforsyning, du kan hente spenning og jording fra den andre pluggen på regulatoren, (den også bør løsnes), ta gjerne en hovedlyspære i serie med strømtilførselen som "sikring".
    (eller bruke strømforsyningen din på vifta direkte om det allikevel passer best)

    Testkjøring av regulator og vifte sammen gjøres enklest i annen
    P2
    -Volvo, eller med annen
    CCM
    i egen bil.
    (regulator bør Ohmes for kortslutninger først)

  16. Takk PetterDale takket for denne posten
  17. #13
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Takker. Kan jeg ikke også sjekke tilstanden til regulatoren ved å måle motstanden på den?
    Jeg ser nå at jeg har 11V på styresignalet igjen (mulig jeg hadde det hele tiden i går, men at jeg surra og brukte feil terminal til jording), men vifta går ikke. Klarer ikke helt å se at vifta ikke skal gå når jeg har strøm både på reguleringen og på strømtilførselen....?

  18. #14
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Kjør spenning direkte på viftemotorene for å se om det fremdeles er liv i dem. (ta bort viftepluggen fra regulatoren)

    Du kan sammenligne Ohm-verdiene mellom pinnene på hver av regulatorene om du ønsker, men det forteller ikke så mye, såfremt det ikke er skikkelig store avvik som kortslutning på f.eks statusledningen.



    Reguleringsledningen må etter hva jeg forstår av spesifiseringen av signal i
    VIDA
    , måles med et milliAmperemeter i serie med den ledningen (klipp ledningen, koble inn Amperemeteret, men ikke glem å flytte tilbake måleledningne til "Volt" etter målingen),

    men om du allikevel måler volt på reguleringsledningen og ser at spenningen endrer seg ved forsøk på justering av viftehastighet, så kan du regne med at reguleringsledningen har normalt signal.

    Så spørs det på statusledningen, den måler du spenning på i forhold til jord, den skal ikke ligge under 1,5V


    Hvis feilkoden
    CCM
    -0001 kommer tilbake støtt og stadig så så er det fortsatt feil i bilen, og vifta nektes å starte.
    Årsaken er mest sannsynlig
    CCM
    p.g.a at den gamleste vifta virket helt ok når du tok den ut av bilen i sommer (kvitring og skurring stopper ikke vifta med det første.)

    Når du har sikret deg at begge viftene går med å kjøre strøm direkte på løskoblet vifteplugg, og du har sjekket at det ikke er brudd på tynnledningene til regulatoren,(sammenlign spenningen i hver ende) da kan du like godt begynne å se deg om etter en pent bruk
    CCM
    fra 2004(?), og for sikkerhets skyld en bruk vifteregulator i samme slengen.

    Trenger du bilen daglig og ikke får ordnet noe annet innen rimelig tid, så kan du kjøre med strøm rett på vifta med en manuell bryter, helst med en lyspære i serie med vifta for å få ned farten, men pass på pærevarmen og lyset...

  19. #15
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Usikker på hva som har skjedd her, men den gamle vifta virket da jeg koblet den direkte på batteri. Det viste seg at regulatoren på den nye vifta var ødelagt, samtidig var nok skovlene på den gamle vifta veldig slitne fordi den blåste bare en brøkdel selv om den gikk på fullt. Løsningen ble å flytte regulatoren på den gamle over på den nye. Nå fungerer alt som det skal

Lignende tråder

  1. Vida sluttet å virke
    By traktor_power in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 24/08/17, 06:04
  2. Vindusspylerpumpa sluttet å virke ?!!!
    By nina in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 05/01/12, 22:06
  3. varmeapparat sluttet å virke
    By newgarden in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 09/07/11, 13:20
  4. Svar: 13
    Siste post: 14/01/11, 10:42
  5. anlegget sluttet å virke
    By chrissi504 in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 2
    Siste post: 19/09/10, 18:05

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •