Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Xc 60 ekstralys ledplanke

  1. #1
    Registrerte brukere Tor-Erik sin avatar
    Medlem siden
    05. aug. 2012
    Sted
    Osterøy, 4 mil fra Bergen
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Lightbulb Xc 60 ekstralys ledplanke

    Hei jeg skal koble en ledplanke på min xc60 2011 modell.

    Trenger tips/råd er jo en hel klynge med ledninger inn på lykten.
    Toremann

    Bruksbil Volvo XC60 2011

    Ingen ting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid!

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.313
    Antall takk

    Standard

    Hei, på førersiden så skal "langlysledningen" være Grå-brun, og på passasjersiden er den Fiolett-oransje, på begge lykter er ledningen koblet til pinne 9.
    På en Xenon-lykt finner du dobbelt opp av de nevnte ledningene, både på på pinne 9 og 5, dette er "samme" ledning, de kommer fra den samme pinnen på
    CEM
    , en felles for hver lykt.

  3. #3
    Registrerte brukere Tor-Erik sin avatar
    Medlem siden
    05. aug. 2012
    Sted
    Osterøy, 4 mil fra Bergen
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Takker hjertelig for svar. Er det greit å sette på en strømtyv, for det er jo bare styrestrøm og ledplanken henter jo strøm fra batteri igjennom rele?
    Toremann

    Bruksbil Volvo XC60 2011

    Ingen ting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid!

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.313
    Antall takk

    Standard

    Strømtyv er fyfy, bør holdes på trygg avstand fra enhver ledning,
    men har du ingen annen mulighet så sørg for å få noe fett inn i koblingen slik at det ikke korroderer like fort
    (strømtyven skal ikke dekkes av teip pga kondens, men strips gjerne fast ledningene for å holde koblingen i ro)

  5. #5
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.046
    Antall takk

    Standard

    Strømtyven kobles på en ledning som ikke er styrestrøm, i den går det nesten 5A strøm.
    Istedenfor den tradisjonelle typen som kutter isolasjonen (og kordeler?) så finnes det koblinger hvor man skrur inn en skarp nål gjennom senter på ledningen.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.313
    Antall takk

    Standard

    Trikset er å koble seg til pinne 5 på lykten såfremt bilen har Xenonlykter, der går det kun strøm til den lille solenoiden for lang/nær-lys blenderen i Xenon-projektoren, antar maks 0,5A , så da er sjansen for varmgang i en strømtyv-skadet kabel enda mindre, uansett type strømtyv.
    Sjansen for kommende kontaktvansker til ekstralys-styrestrømmen er bortimot like ille uansett strømtyvversjon, det er bare et spørsmål om tid og flaks...

  7. #7
    Registrerte brukere Tor-Erik sin avatar
    Medlem siden
    05. aug. 2012
    Sted
    Osterøy, 4 mil fra Bergen
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen, nå har jeg koblet til på den grå brun som jeg også måler får 12v når langlys tenner, men jeg får likevel ikke lys i ledplanke. Kan det være at canbus lurer meg? Hvordan unngå den?
    Toremann

    Bruksbil Volvo XC60 2011

    Ingen ting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid!

  8. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.313
    Antall takk

    Standard

    Unngå Canbus? da må du sjekke rutetabellen så du du ikke står i veien når bussen kommer

    Neida, det mest vanlige er at man har jordet i noe som ikke gir skikkelig jording, eller en strømtyv som ikke har fått skikkelig kontakt.
    Sjekk at "langlys-styrespenningen" fra strømtyven på den Grå-Brune ledningen kommer helt fram til reléets pinne 86 , og at det ikke står spenning på 85 samtidig (85 skal være fast jordet)

    Deretter mål spenning på reléets pinne 30 (konstant spenning) og spenning ut på 87 til LED-planken, deretter sjekk at det ikke står spenning på jordingsledningen til LED-planken.

    Alle målingene gjøres med tent langlys, uten å løsne noen ledninger/koblinger.
    Passende måleutstyr: Hjemmesnekret Prøvelampe, eller et Voltmeter.

    Du kan også teste LED-planken med å koble den direkte til "batteriet", og du kan lytte/kjenne om reléet slår inn når langlys tennes, om armene rekker til...
    Sist endret av jiha1968; 16/10/23 kl 22:49

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.090
    Antall takk

    Standard

    På vår 2014 loddet eg styrestrøm inn på ledningen til langlys i venstre lykt. Henter belastningsstrøm direkte fra batteri via rele. Funker helt supert.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  10. #10
    Registrerte brukere Tor-Erik sin avatar
    Medlem siden
    05. aug. 2012
    Sted
    Osterøy, 4 mil fra Bergen
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Takk! det var bare dårlig kontakt, jeg brukte en strømtyv, men så loddet jeg direkte på ledning og da virket det som bare det.


    Det er også parklys i denne ledbaren, jeg vet ikke om det er lovlig med den som parklys eller ikke, men ser jo tøft ut

    Men hvor kobler jeg den til, parklys er jo bak støtfanger, må hele støtfanger av eller er det annet triks? På forhånd Takk!
    Toremann

    Bruksbil Volvo XC60 2011

    Ingen ting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid!

  11. #11
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.313
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tor-Erik Vis post
    Takk! det var bare dårlig kontakt, jeg brukte en strømtyv, men så loddet jeg direkte på ledning og da virket det som bare det.
    Det er også parklys i denne ledbaren, jeg vet ikke om det er lovlig med den som parklys eller ikke, men ser jo tøft ut
    Men hvor kobler jeg den til, parklys er jo bak støtfanger, må hele støtfanger av eller er det annet triks? På forhånd Takk!
    Det får man kalle en suksess, det ble jo både lys og en strømtyv mindre!

    Om jeg ikke tar helt feil så har du posisjonslys ytterst i siden på hovedlykten, ledningene til den pæren mener jeg henger åpent tilgjengelig på baksiden av lykta, men du finner også samme ledning i hovedkontakten på lykta, med Grønn-Oransje farge på pinne 1.

  12. #12
    Registrerte brukere Tor-Erik sin avatar
    Medlem siden
    05. aug. 2012
    Sted
    Osterøy, 4 mil fra Bergen
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Det får man kalle en suksess, det ble jo både lys og en strømtyv mindre!

    Om jeg ikke tar helt feil så har du posisjonslys ytterst i siden på hovedlykten, ledningene til den pæren mener jeg henger åpent tilgjengelig på baksiden av lykta, men du finner også samme ledning i hovedkontakten på lykta, med Grønn-Oransje farge på pinne 1.
    Hei og Takk! for svar
    Forstår jeg det riktig at jeg må ta ut pærene i orangefeltet ytterst på hovedlyset for parklys i ledplanke skal være lovlig?
    Toremann

    Bruksbil Volvo XC60 2011

    Ingen ting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid!

  13. #13
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.313
    Antall takk

    Standard

    Nei, det med markeringslysene var bare for å finne enkleste måte å koble spenning til parklyset i LED-planken.

    Lovligheten får du ta opp med de som har interesse for det, som f.eks Statens Vegvesen / PKK-kontrolløren, men så vidt jeg har forstått lovteksten så kan ikke biler under 230cm bredde ha flere enn to parkerings/markeringslys foran på kjøretøyet, og de skal uansett være hvite, maks 40cm inn fra bilsiden på de ytterste. (om ikke bilen er typegodkjent med annen type belysning mellom hovedlyktene).
    Oransje sidemarkeringslys har sine regler for antall, plassering og synlighet.

    I min verden er ikke parkeringslyset i LED-plankene noe mer forstyrrende enn nyere biler med lysstripe mellom lyktene foran, og det er jo mulig å koble ut lyset om man må...
    Sist endret av jiha1968; 03/12/23 kl 16:55

  14. #14
    Registrerte brukere Tor-Erik sin avatar
    Medlem siden
    05. aug. 2012
    Sted
    Osterøy, 4 mil fra Bergen
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Nei, det med markeringslysene var bare for å finne enkleste måte å koble spenning til parklyset i LED-planken.

    Lovligheten får du ta opp med de som har interesse for det, som f.eks Statens Vegvesen / PKK-kontrolløren, men så vidt jeg har forstått lovteksten så kan ikke biler under 230cm bredde ha flere enn to parkerings/markeringslys foran på kjøretøyet, og de skal uansett være hvite, maks 40cm inn fra bilsiden på de ytterste. (om ikke bilen er typegodkjent med annen type belysning mellom hovedlyktene).
    Oransje sidemarkeringslys har sine regler for antall, plassering og synlighet.

    I min verden er ikke parkeringslyset i LED-plankene noe mer forstyrrende enn nyere biler med lysstripe mellom lyktene foran, og det er jo mulig å koble ut lyset om man må...

    Takker for utdypene og raskt svar. Skal forhøre meg med rett instans og legge det inn her
    Toremann

    Bruksbil Volvo XC60 2011

    Ingen ting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid!

Lignende tråder

  1. Ekstralys V60 -13.
    By Otte in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 0
    Siste post: 06/10/20, 20:04
  2. ekstralys
    By Terje Ek in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 28
    Siste post: 11/02/19, 05:55
  3. V40 CC, ekstralys
    By Eu-Lars in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 2
    Siste post: 19/12/18, 17:57
  4. Ekstralys S60
    By Hdmann in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 5
    Siste post: 21/09/18, 11:46
  5. Xc 70 Ekstralys
    By Asle in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 2
    Siste post: 28/02/14, 15:28

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •