Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: v60 D2 2014, 133000km - Overtrykk i kjølesystem + null varmluft fra varmeapparat

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. juli 2020
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard v60 D2 2014, 133000km - Overtrykk i kjølesystem + null varmluft fra varmeapparat

    Bilen har nå gått inn/ut av merkeverksted i 3 måneder, men de klør seg fortsatt i huet. Noen som har forslag til denne:

    Fikk i mai/juni overtrykk i kjølesystemet. Bilen spytter ut kjølevæske fra overtrykksventil i påfyllingsboksen.
    Men bare fra nivå for max og til nivå litt under min. Da får jeg opp varsel i instrumentpanel. Men derfra er visst trykket utjevnet, for da forsvinner det ikke mer væske.
    Når bilen er kald siver det kjølevæske tilbake i påfyllingsboksen, så da ser nivået ok ut. Når jeg kjører i noen minutter er det ned til litt under minimum igjen, og varsel i display.
    I tillegg oppdaget jeg nå, når det ble kaldere i været, at jeg heller ikke har varmluft i varmeapparatet.

    Merkeverksted har:
    - Byttet påfyllingsdunken, i tilfelle det var feil med overtrykksventilen (ingen endring).
    - Kjørt trykktest av systemet (ingen lekkasje ble påvist), men da oppdaget de at "kjølevæsken sirkulerer ikke som den skal".
    - Manglende sirkulasjon "måtte" jo skyldes vannpumpa, så da ble det ny vannpumpe + register/strammere (ingen endring).
    - Nytt feilsøk, denne gangen med blant annet måling av kjølevann (eksos/olje?). Ikke noe unormalt ble påvist i kjølevannet (da skal vel topp-pakningen være ok?).
    - På dette stadiet kommenterte jeg manglede varme i bilen, så da måtte det jo være termostaten. Så nå er den byttet, men fortsatt er det ingen bedring...

    Temperaturen på bilen (måler vel temp på kjølevannet) går aldri over normal driftstemperatur (og det har den aldri gjort i min eiertid på drøyt 3 år). Men det har vært et par tilfeller siste 3 måneder hvor den har stått omtrent låst på "kald" i flere kilometer, før den plutselig går opp til driftstemperatur på 2 sekunder. Etter bytte av termostaten i går, så jeg at måleren et par ganger gikk noen millimeter ned fra driftstemperatur, før den gikk opp igjen. Dette er vel litt unormalt når motoren egentlig er kjørt varm.

    Oljen på peilepinnen er svart (ingen gråfarge), og jeg har heller ingen unormale røykskyer/farge ut eksosrøret.
    Bortsett fra at jeg mangler varmluft og at jeg får opp melding om lite kjølevæske, fungerer bilen og motoren helt fint.
    Disse bilene (2013-2017) har tidligere fått påvist problemer med luft i kjølesystemet. Dette sier verkstedet er rettet i garantireparasjon for lenge siden, og ble så vidt jeg forstår rettet med en ekstra slange mellom radiator og påfyllingsboks.

    Nå klør verkstedet seg i hodet, og lurer på om det er noe galt med varmekontrollventil eller varmeregister til varmeapparat. Men de klarer visst ikke å se hvordan dette i så fall skal gi overtrykk i resten av systemet.
    Og det prates om at topp-pakningen likevel MÅ være gåen, noe de ikke kan si med sikkerhet før etter at motoren i så tilfelle er plukket fra hverandre - til en kostand på 15.000,- ++.
    Det ble jaggu også nevt sprekk i sylidervegg, noe som i så fall betyr at motoren må skrotes. Men hvordan dette være mulig når test av kjølevann + andre forhold tilsier det motsatte?

    Dette har hittil kostet meg drøyt 20.000,-, og siste melding fra mekaniker på merkeverkstedet var at "nå må jeg ringe til noen", og "du hører fra meg"...

    Tillegg: Fikk i går beskjed om at jeg fortsatt hadde mulighet for varme i bilen, for "det er jo bare å bruke Webasto'en, som er et separat system". Vel, slo den på i morges, og da kom det opp i displayet at "Kan ikke bruke drivstoffdrevet varmeapparat - Service påkrevd".
    Og da jeg nettopp var innom merkeverksted, fikk jeg beskjed om at den eksperten som det skulle ringes til visstnok var på jakt (!!), så det ble ikke svar før i neste uke!
    Sist endret av KIT; 06/10/23 kl 08:09

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Webastoen er ikke "et separat system", den står i serie i kjølevannskretsen mellom motor og varmeapparat og har en sirkulasjonspumpe i samme krets.
    Årsaken til manglene kupévarme er vanligvis luft i varmeapparatregistret, og det eneste positive med Webastoen i den sammenhengen er at pumpen kan tvangskjøres for å lufte ut registeret. Men så lenge den opprinnelige feilen(e) på bilen ikke rettes vil det samle seg luft igjen.

    Grunnen til at bilen fungerer bedre etter å ha blåst ut litt kjølevæske er at det er "plass for" større trykkendring/mer luft.
    Luft i kjølesystem kommer enten av lokal koking eller lekkasje fra forbrenningskammer (sprekk i sylindervegg/toppakning) og det er ikke bestandig gasstestere er til å stole på.
    Webastoen kan også gi luft i kjølesystemet om den varmer for hardt pga intern feil, men neppe i Mai-Juni...

    Jeg ville ha sjekket EGR for innvendig lekkasje (nja, passer ikke 100% med symptomene men kan være årsak til noen av dem) Deretter ser det mørkt ut for motoren (toppakning/sylindersprekk)
    PS: Instrumentpanelets temp-måler for kjølevæsken er ikke et nøyaktig termometer, det viser bare en algoritme-kalkulert verdi. Brukt i det minste en
    OBD
    -leser eller diagnoseutstyr for avlesning, eller andre typer temperaturmålere.
    Sist endret av jiha1968; 06/10/23 kl 20:31

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. juli 2020
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar jiha1968 , selv om det ikke akkurat var hva jeg håpte på.
    For egen regning må jeg vel nesten på påpeke at jeg hadde helt andre forventninger til en Volvo enn dette. Har hatt et par stk tidligere, dog 72 og 86-modell, og de bare gikk og gikk og gikk og...
    At en 9 år gammel motor med alle servicer på merkeverksted og kun 133000 km på telleren skal være å anse som skrapjern, er drøy lærdom. Byttet faktisk fra en håpløs Mazda 6 til Volvo, fordi jeg ville tilbake til en driftssikker bil. Nuvel.

    Er det noen sikker måte å verifisere om feilen skyldes topp-pakning (er jo innenfor å bytte hva gjelder kostnader), eller om det i så fall gjelder sylindersprekk = skrapjern.
    Å svi av 15-20000 på ny topp-pakning, for så å oppdage at feilen fortsatt ikke er borte, vil jo være et mareritt.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. okt. 2012
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    94
    Antall takk

    Standard

    tror ikke den mekanikeren der har gjort helt riktige valg. Altså om bilen fungerer som normalt men du ikke får varme i kupe så er det ikke manglende vannpumpefunksjon- fordi uten den så ville motoren kokt etter kort tid. Så å bytte vannpumpe er penger ut av vinduet. Antagelig har du en dele-bytter som tar hånd om bilen og ikke en mekaniker. En delebytter gjør bare det - bytter deler og håper på resultat. Det eneste helt sikre når du bruker en delebytter er at du bruker penger på oftest helt unødvendige bytter. Som medfører at du har mindre penger å bruke på nødvendige reperasjoner.

    Få tak i en skikkelig mekaniker så slipper du å kaste bort mer tid og pengert.

    Tilbake til problemet. dersom du kjører et par mil så bør motor være varm. åpne panser og kjenn på radiator om den er varm. Regner med at vifta i kupeen fungerer men kjenn etter det også. Dersom vifta blåser og motoren er varm så er det to årsaker til at varme ikke kommer i kupe, enten så sirkulerer ikke det varme vatnet til varmeappararet (ventilfeil) eller så er register i varmeapparat tett slik at lufta ikke blir oppvarmet. En mekaniker burde kunne kjøre bilen et par mil med full varme på apparatet og så sette den i versted skru av deksler for å kjenne på kjøleslangen til registeret i kupeen. er denne helt kald så er det nok ventilen som ikke åpner. Er den varm så er det tett register, feil innstilling på varmeapparatet eller ikke-fungerende vifte.
    XC70-14
    x-964-91
    x-164-72

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. juli 2020
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar medbakhjulstrekk . Til mekanikerens forsvar, så er det sånn at manglende varmluft i kupeen ikke ble oppdaget før det ble høst og kaldt. Vannpumpen var da for lengst byttet, med begrunnelse at kjølevannet ikke sirkulerte slik det skulle i det ordinære kjøleanlegget.
    Forutsatt at jiha1968 vet hva han/hun snakker om, så spiller vel heller ikke varmeapparatet særlig rolle i det store bildet. Om ikke årsaken til hovedproblemet, dvs overtrykk/luft i det ordinære kjøleanlegget blir lokalisert og fikset, så vil så vidt jeg skjønner bytte av deler/ventiler på varmeapparat uansett være fånyttes...?

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. okt. 2012
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    94
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av KIT Vis post
    Takker for svar medbakhjulstrekk . Til mekanikerens forsvar, så er det sånn at manglende varmluft i kupeen ikke ble oppdaget før det ble høst og kaldt. Vannpumpen var da for lengst byttet, med begrunnelse at kjølevannet ikke sirkulerte slik det skulle i det ordinære kjøleanlegget.
    Forutsatt at jiha1968 vet hva han/hun snakker om, så spiller vel heller ikke varmeapparatet særlig rolle i det store bildet. Om ikke årsaken til hovedproblemet, dvs overtrykk/luft i det ordinære kjøleanlegget blir lokalisert og fikset, så vil så vidt jeg skjønner bytte av deler/ventiler på varmeapparat uansett være fånyttes...?
    Det er mulig ja. Men du bør kjenne på kjøleslanger som går inn til varmeapparatet så får du svar på om varmen kommer dit


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    XC70-14
    x-964-91
    x-164-72

  7. #7
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Har fundert litt på symptomene, og prøvd å finne ut noe mere om kjølesystemet på bilen, og i følge kjøle-funksjonsbeskrivelsen i
    VIDA
    for din motor D4162T (fra samme år som bilen din) så er det beskrevet at kjølesystemet skal ha en egen Bypass-ventil i termostathuset, koblet mellom Toppens kjølevæskeuttak og pumpens inntak, via EGR-kjøleren, og slange til ekspansjonstank.
    Det skal angivelig også være en Shut-off ventil i nærheten av dette, med en vag/ingen beskrivelse av plassering/operasjon.
    Begge ventiler skal være elektrisk kontrollert av
    ECM
    (motorstyringen)
    Poenget med disse ventilene er å styre sirkulasjonen mellom den lille og store kjølesløyfen (lille: topp, varmeapparat, EGR og Oljekjøler. Store: Motor og kjøleradiatoren )

    Disse "ventilene" vil naturligvis kunne lage trøbbel for riktig sirkulasjon og kjøling, med påfølgende koking, luft uten eksosgasser i kjølevæsken osv, problemet er at på motorstyringens koblingsskjema og pin-out beskrivelse finnes det ikke ett eneste spor av disse ventilene (solenoidene) i den informasjonen jeg har tilgjengelig.
    Har prøvd å sett på div huggeri-bilder av motoren for å se om jeg kan se spor av de solenoidventilene Volvo beskriver, men kan ikke finne noe.
    Dette er heller ikke første gang Volvo publiserer funksjonsbeskrivelser på ting som var på tegnebordet tidlig i produksjonen, men som ble radert bort av økonomene eller ingeniører med forenklingssans, jeg misstenker at solenoidene er erstattet av en litt mer intrikat termostat-løsning for å automatisere dette mekanisk. (Min informasjonkilde er ikke oppdatert etter slutten av 2014)

    Skulle det mot all formodning allikevel vise seg at din motor har disse solenoidene (kjølevæske by-pass og shut-off) så bør de sjekkes ut, men jeg kan som sagt ikke finne dem andre steder enn i Volvos egen funksjonsbeskrivelse for kjølesystemet, så jeg antar at dette er et bomskudd i mørket dessverre.


    Du må gjerne prøve å lufte ut varmeapparatregistret, for å se om varmen kommer tilbake, og hvor lang tid det tar før den er borte igjen.
    Det skulle helst ha vært koblet inn sirkulasjonsmålere i varmeapparatslyngen og i slange til radiator for å se om sirkulasjonen er normal i forhold til termostatens stilling (kjølevanns-temperatur). f.eks for å finne eventuelle kollapsede slanger som forhindrer normal sirkulasjon.
    EDIT: selve varmeapparat-sløyfen har ingen strupeventil/regulering av kjølevæsken, den har full sirkulasjon, drevet av vannpumpen (+elektrisk vannpumpe på bil med Stop/start-funksjon og ved Webastovarming.)

    Man kan også teste å kjøre med delvis åpen topp på ekspansjonstanken for å unngå overttrykk i systemet pga f.eks gassing fra defekt toppakning, men det er veldig lett at det koker da kjølevæske uten trykk koker like over 100'C , men det kan gjøre det noe enklere å finne årsaken til problemet.
    Sist endret av jiha1968; 06/10/23 kl 21:40

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. juli 2020
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Har fundert litt på symptomene, og prøvd å finne ut noe mere om kjølesystemet på bilen, og i følge kjøle-funksjonsbeskrivelsen i
    VIDA
    for din motor D4162T (fra samme år som bilen din) så er det beskrevet at kjølesystemet skal ha en egen Bypass-ventil i termostathuset, koblet mellom Toppens kjølevæskeuttak og pumpens inntak, via EGR-kjøleren, og slange til ekspansjonstank.
    ....

    Du verden jiha1968 ... Takker og bukker for funderinger og mye tidsbruk på denne loggen!
    Skal overlevere det du skriver til merkeverkstedet på mandag, så får vi se hva de kommer frem til.

    Om alt likevel går til skogs, så blir neste utfordring følgende: Jeg har motorhavariforsikring på bilen, som gjelder inntil bilen er 10 år. Men den omfatter "brått og plutselig havari, og ikke skader som oppstår grunnet ordinær slitasje...". Gåen toppakning og/eller sprekk i sylinderblokk er i min verden ikke normal slitasje, men har vel en mistanke om at forsikringsselskapet antakelig kan ha et annet syn på saken...

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. juli 2020
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    I den grad noen har interesse av "faciten" på denne elendigheten, så var det heller ikke feil med EGR-kjøleren.
    Forsikringen ble involvert, og motoren er plukket fra hverandre.
    Det er konstatert gåen toppakning, med lekkasje mot sylinder nr 3.
    Men sylinderne ser ok ut, uten noen form for sprekk.
    Forsikringen har på eget initiativ bedt om sliping av toppen.
    Deretter blir det ny pakning, nye bolter, skru alt sammen - og forhåpentligvis tut & kjør...

  10. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Flott med tilbakemelding!
    Vi hadde jo håpet på en noe billigere feil, derav all virringen og letingen etter andre mulige årsaker, uansett hvor mye symptomene pekte på lekkasje fra forbrenningsrommet.
    (Ref. post 2: "Deretter ser det mørkt ut for motoren (toppakning/sylindersprekk"))

    Kom gjerne tilbake med en oppdatering når bilen har rullet noen km etter reparasjonen

Lignende tråder

  1. Svar: 7
    Siste post: 23/07/14, 23:33
  2. 99 V70 Får bare varmluft på førersiden.
    By t.b in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 15/02/12, 14:08
  3. LØST. KAN SLETTES. Varmeapparat og kjølesystem
    By Geitung in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 16/10/11, 00:12
  4. 940 Overtrykk i veivhus
    By daglarssen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 01/10/11, 19:38
  5. Varmeapparat spyr ut varmluft uansett innstilling?
    By Larsgunnar in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 15/08/11, 02:57

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •