Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Bytte fra xenon til led d1s pære XC70 -07

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2023
    Sted
    Vesterålen
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard Bytte fra xenon til led d1s pære XC70 -07

    Sitter med min XC70 -07 og syns den har ganske svakt lys på regnsvarte veier og vil bytte til led. Tukla med å bytte xenon pærer for et par år siden og hadde et sant helvete med å få pæra fast i klørne den skal sitte fast i, nok til at jeg revurderer hele prosjektet siden jeg nå har pærer som sitter riktig. Lurer på om noen vet om det er noen vippearm eller noe slikt inni der, er så trangt så klarer liksom ikke se noe med første øyekast, som gjør at hele mekanismen kan tas ut for så å sette pæra fast i disse klørne? Eller er det faktisk laget så klønete at man må presse pæra inn i de klørne inni selve lyktehuset?

    Hadde et bilde fra en annens tråd, men er så noob at jeg får ikke lagt inn bilde her...
    Sist endret av SAR-K9; 01/10/23 kl 22:06

  2. #2
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.046
    Antall takk

    Standard

    Jeg er usikker på hva du ønsker å oppnå ved å bytte pære.
    Ønsker du svakere, men blåere lys?
    Ønsker du mer lys på asfalten rett foran bilen kan du slå på tåkelysene (husk at det er en invitasjon til politiet å stoppe og bøtelegge deg).
    Vil du se lengre bør du bruke fjernlysene.

    Antar at du har linselykt med aktiv sving siden du har D1S-pære. (Bi-Xenon har D2R-pærer, montert i runde tennemoduler).
    Der er reflektoren og linsen fokusert på lysbuen inne i xenon-pæren, for å projisere dette lyset fremover og nedover på en kontrollert måte.
    En kinesisk LED-pære har flere chipper og fosfor som er fordelt på to eller flere rektangulære flater.
    Disse sprer lyset i to ujevne halvkuleformer, før de treffer reflektoren. Deretter reflekteres lyset ukontrollert, for så å bli forsøkt samlet av linsen i front.
    Varmen fra LED-chippene blir samlet opp inne i lykten, dette reduserer effektiviteten og levetiden på elektronikken.

    LED er effektivt når de får god kjøling, og lyset fokuseres på en god måte.

    Gamle lykter kan ha matte/korroderte reflektorer, og matte glass (UV fra xenon matter ned plastglass fra innsiden, sollyset fra utsiden).
    Da er det begrenset hva nye pærer kan hjelpe, uansett type eller merke.

    Xenon-pærer mister lysstyrke i løpet av de rundt 2000 timene de har som levetid. Saltene i gassen som gir hvitt lys blir forurenset, og tuppene på elektrodene tæres vekk. Lysstyrken er sterkest fra pærene med 4200K-5000K fargetemperatur, og pærer fra ukjente kinesiske produsenter er normalt av merkbart dårligere kvalitet enn fra vestlige merker.

    Hvis man løsner støtfangeren er det lettvint å løsne lyktene. Da kan man bytte pærer uten å stresse.

    (Det kan godt hende at montering av dyser fra en bensinbil kan gi mer diesel inn i sylindrene på en dieselbil, men når de ikke er optimalisert for bruk med dieselmotor vil det være bortkastet tid å montere.)
    Sist endret av FroBe; 02/10/23 kl 17:52
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2023
    Sted
    Vesterålen
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Ja jeg har linselykt med aktiv sving, og detnjeg ønsker er et bedre nærlys når jeg dimmer ned for møtene trafikk, uten å måtte bruke tåkelys. Syns xenon pærene er dårlige selv om de ble byttet for halvannet år siden. Har også byttet til nye linser på lyktene så de er klar og fin. Har en kamerat som fikk inn kina ledkit som bare skulle plugges rett i ballast til xenon og du dæven så godt nærlys han fikk. Er opptatt av at det må være ei god ledpære med riktig bilde,mgod kjøling osv, vil helst ikke kjøpe no sånn Kina ball, så om noen har god erfaring med noe med kvalitet man kan kjøpe her har det vært fint.

    Regner med jeg må ta av lykta og få satt pæra i klørne inni der om det ikke er noen annen måte å bytte de på, klønete greier altså fra Volvo sin side akkurat der..

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.312
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SAR-K9 Vis post
    Sitter med min XC70 -07 og syns den har ganske svakt lys på regnsvarte veier og vil bytte til led. Tukla med å bytte xenon pærer for et par år siden og hadde et sant helvete med å få pæra fast i klørne den skal sitte fast i, nok til at jeg revurderer hele prosjektet siden jeg nå har pærer som sitter riktig. Lurer på om noen vet om det er noen vippearm eller noe slikt inni der, er så trangt så klarer liksom ikke se noe med første øyekast, som gjør at hele mekanismen kan tas ut for så å sette pæra fast i disse klørne? Eller er det faktisk laget så klønete at man må presse pæra inn i de klørne inni selve lyktehuset?

    Hadde et bilde fra en annens tråd, men er så noob at jeg får ikke lagt inn bilde her...
    Noen av utfordringene med lykter som har stått i tro tjeneste i ca 15-16 år kan du se mer nøye på i denne tråden, Frobe nevner det fleste av dem, men kan være verdt å få det synlig også, selv om tråden er for XC90-lykter så er problemene ganske så felles.

    Så jeg ville ha vurdert en skikkelig renovering av lyktene, med minimum bytte av yttre "glass" og støvrens av linsen i projektoren, (ikke rør overflaten på reflektoren med annet en luft)
    Hvis reflektoren er svidd/matt rett over pæra blir lyset aldri bra, og da spørs det om man finner noen som kan legge nytt belegg på reflektor, eller om man må blø med nye lykter, som har ganske så svette priser.
    Et endoskopkamera med sidelinse/speil inn igjennom åpningen for pæren kan gi svar på reflektortilstand uten å ta jobben med full demontering.


    Andre ting som påvirker nærlysopplevelsen:

    Sjåførens alder; en 40-åring trenger dobbelt så mye lys som en 20-åring. Er man straks 60, er lysbehovet seksdoblet i forhold til den gangen man tok lappen og så i mørket med bare parklysene

    Ekstra langlys: fronten dekket av en skikkelig feit og fin LED-bar, eller en samling store pannekaker, slik at natt blir til dag, da blir det problematisk for øyet å "slå over" til normal nærlysstyrke når man blender ned, litt som å kjøre inn i en mørklagt tunnel med solbrillene på, øynene er ikke akkurat raske den veien når de er mettet med veldig sterkt langlys.
    (Minst mulig lys fra ekstralysene i "nærlysområdet" vil gjøre disse problemet noe mindre, men ikke mye)


    For å legge inn bilder direkte må man være betalende medlem, men såfremt du kan kopiere URL-linken til bildet kan du lime det inn med "Insert Image-knappen" (Du vil ikke se bilde under skaping/redigering av posten, kun linken som representerer bildet, men når den ferdige posten din publiseres, lastes bildet du linket til inn i posten din, slik at alle her kan se det)


    EDIT: ser at du har byttet "glassene" allerede...
    Det at kompisen har "godt lys" selv betyr i de aller fleste tilfeller at han er et mareritt for andre å møte etter veien, strølys deluxe og alt for høy lysstyrke med påfølgende blending. Det er en grunn til at dette ikke er godkjent, og for min egen del så klør det fingrene etter å finne slegga når jeg møter "strølysbiler" med ombygde nærlys.

    PS: Hvis ikke pæra er skikkelig på plass pga skadde fjærklemmer, så blir ikke lyset akkurat bedre av det heller, men jeg tipper du har svidde reflektorer dessverre, om ikke pærene dine er i ferd med å gi opp ånden. Osram Nightbreaker eller Philips XtremeVision gir bittelitt klarere lysbilde, velg iallfall pærer fra kjent produsent, som ikke er merkelig billig i forhold til normalen, så unngår du kanskje en slapp kinakopi.
    Sist endret av jiha1968; 02/10/23 kl 20:46

  5. Takk SAR-K9 takket for denne posten
  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2023
    Sted
    Vesterålen
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Det at kompisen har "godt lys" selv betyr i de aller fleste tilfeller at han er et mareritt for andre å møte etter veien, strølys deluxe og alt for høy lysstyrke med påfølgende blending. Det er en grunn til at dette ikke er godkjent, og for min egen del så klør det fingrene etter å finne slegga når jeg møter "strølysbiler" med ombygde nærlys.
    .
    Har møtt ham selv i svarte mørket og kan ikke si det var noe ubehagelig, "kanten" på lyset i overkant er faktisk rimelig knivskarp så ikke noe "strølys" å se, om jeg skjønner riktig hva du mener med det vel og merke. Men skjønner argumentet ditt veldig godt, og derfor jeg vil ha gode pærer (som ikke strør) om noen har erfaring med det. Skal ellers ta en jobb med å undersøke de andre tingene du nevner her, takker for god tips!

Lignende tråder

  1. Bytte parklys pære xenon
    By Alfs80 in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 2
    Siste post: 18/12/19, 20:12
  2. xc70 dashbord pære bytte?
    By turbonilsen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 24
    Siste post: 13/12/17, 19:59
  3. Bytte Xenon-pære V70 MY11
    By Harald_D in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 8
    Siste post: 19/06/16, 00:15
  4. Bytte til led Ryggelys pære xc70 2010
    By autod in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 23
    Siste post: 10/12/15, 22:29
  5. Bytte taklys pære XC70 08 mod
    By anders85 in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 23
    Siste post: 27/09/14, 22:43

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •