Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: Fikse toppakning på gammel V70, VVT spørsmål

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. sep. 2023
    Innlegg
    1
    Antall takk

    Standard Fikse toppakning på gammel V70, VVT spørsmål

    Hei!

    Har en gammel Volvo V70 1999 2.4l 140 hk, som toppakning hadde gått på. Siden bilen ikke ble brukt siden 2019 var valget å pante bilen eller å reparere den. Derfor valgte 15-år gamle meg i sommeren av 2020, å skru på motor uten noe ordentlig kunnskap. Tok av plastikk-deksel, kamdeksel, begge kammene (inntak har VVT), tok av innsug og eksosmanifold, og tok ut topp delen av motor'en. Byttet toppakning og bolter (skrudde motoren fra hverandre i følge manual). Skrudde de nye boltene på til 60Nm også 90 grader. Satt første stempel til TDC, også plasserte kamakselene i forhold til plastikk dekselet. Roterte motoren rundt 2 ganger uten noe problem også startet jeg bilen. Bilen startet og holdt seg greit om man ga gass men klarte ikke å gå på tomgang. Hadde en venn som var mekaniker som var overasket at jeg klarte dette selv hehe. Kjørte faktisk bilen til butikken og tilbake, hvor jeg innså at kamdekselet skulle blitt tettet med silikon-pakning. Tror bilen slet med tomgang pga gammel bensin på ca 1 år og pga 1-2 tenner eventuelt av riktig timing.

    Spørsmålet mitt er nå:
    Jeg vil fikse bilen, og har nå skaffet kamaksellås. Batteriet er dødt, så må skaffe nytt. Jeg må "sifone" ut den 3-4 år gammel bensinen. Noe jeg ikke helt vet hvordan jeg skal gjøre enda. (Tipper det er mulig når batteri funker) Må også fjerne "billet cam plastic plug volvo" eller den plastikk-pluggen på enden av eksoskamakselen om jeg skal låse dem. Hvordan skal jeg gå fremover?

    Skal jeg fjerne tennplugger, ... og kamlokk/kamaksler og fjerne "billet cam plastic cover". Deretter sette 1. stempel til TDC og sette på kamakselene igjen, deretter bolte det ned igjen, låse kamaksel også fikse VVT? (Det å fjerne kamlokket er et rent helvete)

    eller

    Bare rotere alt til TDC, dra ut "billet cam plastic cover" også sette på kamlås, deretter fikse VVT? Evt noen som vet hvordan jeg kan fikse inntakskamaksel sin VVT? har lest noe om at den skal være 1 til 2 tenner FØR markering?

    Setter stor pris på alt tilbakemelding,
    Skulle lest mer før jeg gjorde jobben men somsakt, var dum 15 åring hehe

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    165
    Antall takk

    Standard

    Det høres ut som bra jobba.

    Hvordan har det gått med dette?

Lignende tråder

  1. Spørsmål ang toppakning
    By Kogi240gl in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 12/01/17, 11:22
  2. Svar: 22
    Siste post: 06/06/13, 08:04
  3. Spørsmål ang bytte av bakluke (gammel vs ny-typen)
    By HarryVolvo in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 06/04/12, 08:33
  4. Fikse hengete tak
    By etollaksen in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 5
    Siste post: 03/01/11, 22:56
  5. Svar: 2
    Siste post: 15/01/10, 15:39

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •