Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: 2008 V70II, 2.4D - Klimaanlegg uten kaldluft selv med OK AC-trykk

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. okt. 2011
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard 2008 V70II, 2.4D - Klimaanlegg uten kaldluft selv med OK AC-trykk

    Hei! En værmessig fuktig morgen for en uke siden merket jeg at det dugget på innsiden av frontruten og jeg ikke fikk kald luft fra klimaanlegget. Når jeg kjører oppleves temperaturen inne varmere enn utetemperaturen. Overgangen fra fungerende klimaanlegg til ikke-fungerende opplevdes som brå, altså at noe har skjedd omtrent fra en dag til en annen.

    Jeg får ingen DTC-feilkoder når jeg leser av med et ODB2-adapter. A/C-trykket leses av til 1170-1180 kPa og det er vel normalt så vidt jeg kan skjønne.
    Inntakstemperaturen og kabintemperaturen er også riktig, så da kan det vel ikke være sensorfeil?

    Kan det være et spjeld eller noe annet mekanisk som ikke fungerer lenger?

    Setter pris på alle tips!

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Hei, hvis feilkodeleseren din ikke er Volvotilpasset kan den ikke vise feilkoder fra klimaanlegg osv.
    Trykket høres normalt ut for et fungerende AC-anlegg ved 21-27'C omgivelsestemp, men sier svært lite om gassmengde, nøyaktighet på trykksensor eller funksjon til kjøleanlegget da bilen ikke har sensor som kan vise trykket fra Lavtrykk-siden. (det må kobles på et eksternt manometer for dette)

    Sjekk om du kan regulere varmen og luftretningen i kupéen, sjelden at temp-regulering svikter på begge sider samtidig uten å ta med seg de andre spjeldene.
    Kjenn gjerne på rørene til/fra evaporatoren. (kjølerørene til "varmeapparatet")

    PS: Det er mulig å forveksle motorens inntakstemp med den mer relaterte
    Evaporator
    -temp-sensoren for AC-anlegget... (sjekk verdier fra Evapo-temp.sensor)
    Sist endret av jiha1968; 16/08/23 kl 20:13

  3. Takk Baltazar takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. okt. 2011
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Hei! Var på AC-verksted og fikk sjekket at det er masse gass. De trodde det kunne være "Trykk watt sensoren(?)". De mente også at jeg kunne bytte den selv med litt youtube-hjelp.

    Var også innom et Volvoverksted som mente det kunne være alt mulig fra ødelagt kompressor, clutch til sensorer, men de har flere ukers ventetid på time for feilsøking.

    Jeg bruker denne + Car Scanner-appen for å lese verdier. Tar gjerne i mot forslag til en mer egnet leser for Volvo
    https://www.kjell.com/no/produkter/e...uetooth-p48861
    Finner ikke
    Evaporator
    -temp, så det er kanskje en begrensning i dingsen. Utetemperaturen er 23 grader i dag, In car temperature viser 30 og det er slik det føles

    Jeg kan regulere luftretningen i kupeen. Med auto-innstilling på klimaanlegget går viften på fullt, så den forsøker i hvert fall å regulere.
    Hvis jeg skal kjenne på kjølerørene så må jeg inn under hanskerommet?
    Og det er vel der
    Evaporator
    -sensoren også sitter. Klarer jeg å bytte den selv?

  5. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Både Jula og Biltema har Volvotilpassede feilkodelesere til en overkommelig pris, deretter kommer iCarsoft sine Volvotilpassede lesere osv.
    Men best egnet til å ta diagnose på AC-anlegg er AC-verkstedets gass-trykkmanometer og deretter deres AC-servicemaskin for evakuering/fylling av gass.
    Gassmengde må sjekkes med å veie den evakuerte gassen, det holder ikke å se på trykket.

    AC-rørene finner du i motorrommet, trykkføleren finner du i "kaldsonen" i motorrommet, viskertrauet.
    Evapo-temp.sensor finner du på varmeapparatet like over gasspedalen, (byttbar uten spesialverktøy, ta bort sidedeksel på midtkonsoll)
    om den er hel så vil den ha ca 3,44k Ohm motstand ved 20'C (3440 Ohm), 1,47kOhm ved 40'C, 187 Ohm ved 100'C,
    så ett brudd i denne sensoren/ledningen vil få
    CCM
    til tro at Evaporatoren er for kald, og kompressoren vil ikke starte.
    (det kan settes feilkode på sensoren om avviket fra normal oppførsel er stort nok)

    Virker kjøleviften(e), starter de(n) ved varm motor eller når du slår-på AC?
    Gjentar: Sjekk om du kan regulere varmen (fra varmt til jævlig varmt, og luftstyring til gulv/vindu)
    Sist endret av jiha1968; 18/08/23 kl 20:57

  6. Takk Baltazar takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. okt. 2011
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Jeg sjekket sikring #32 (Compressor A/C) og den hadde gått. Byttet, startet bilen og den gikk umiddelbart. Så da er det en kortslutning et eller annet sted i en kabel, i kompressoren eller tilhørende clutch.
    Litt googling er ikke så veldig oppløftende. Jeg bruker ikke 10-15k på å bytte kompressor++ på en så gammel bil og sjansen for at det bare er en kabel som må byttes er vel ikke så stor?

  8. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    aha, trodde faktisk at kompressoren slo inn siden trykkverdien var rimelig høy...
    Men da kan vi nok misstenke solenoid-spolen til kompressor-clutchen ja, den mener jeg har en diode innstøpt i kabelen til solenoidspolen på kompressoren, som skal hindre "tilbakeslag" fra viklingene.
    Dioden kan ha rykket opp i stilling fra å være halvledende, til helledende
    Du kan jo alltids koble ifra kontakten på kompressoren og se hva som skjer med sikringen.

    Trenger jo ikke å hoste opp heeelt ny kompressor, du får en brukt til 15-2000kr på huggeri + drivreimer og gassarbeid, burde lande på rundt 4K om du skrur litt selv.
    (kun gassarbeidet før og etter som ikke er GDS på denne saken)

  9. Takk Baltazar takket for denne posten
  10. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. okt. 2011
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Å bytte kompressor selv er nok et godt stykke over mitt kompetansenivå
    Byttet kompressor (+ gasspåfyll etc) på en 850 på Brandt bil i Sverige i 2006 og da kom det på 8000-10000. Nå 17 år senere er det vel minst det dobbelte?
    Eller kan jeg gå til et ikkemerke-verksted å få satt inn en brukt kompressor til en totalt sett mye rimeligere pris?

    Kommer jeg til kontakten på kompressoren fra oversiden? Antar det er trangt der.

  11. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Ta bort inntaksrøret til turboen (røret fra luftfilterboksen) om du ikke ser kontakten.

    Finn deg et "bakgårdsverksted" som har AC-maskin for å evakuere/fylle gass, slik at de kan ta hele jobben i en smekk.
    Det er en rimelig rett fram og enkel jobb, siden du ikke har hatt innvendig havari på kompressoren, slik at du slipper rensing/flushing, bytte av TXV m.m. så dette burde bli billigere enn "Svenskejobben", med brukt kompressor selvfølgelig.
    Men husk å finne kompressor fra D52x4Tx-motor med rett antall ribber på reimskiven, og ikke glem nye reimer når du først er igang.

Lignende tråder

  1. 2008 model XC70 - hva kan man gjøre selv
    By Monsen in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 6
    Siste post: 04/03/20, 04:14
  2. Repair manual - 2008 V70II
    By hovik in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 4
    Siste post: 28/03/15, 10:08
  3. Kaldluft i V70 2008
    By apollo in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 18
    Siste post: 18/11/14, 22:54
  4. Avløpsslange klimaanlegg XC 70 2008
    By orfaman68 in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 16
    Siste post: 22/07/14, 13:34
  5. Fellesfeil på V70II 2008-->
    By Cane in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 48
    Siste post: 09/10/11, 15:37

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •