Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: v50 1,6d 2010 110000km motorlampe skrudd seg på og går i redusert motoreffekt

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. des. 2021
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard v50 1,6d 2010 110000km motorlampe skrudd seg på og går i redusert motoreffekt

    hei folkens
    i dag gikk bilen over til redusert motoreffekt. Det har skjedd tidligere, men da har jeg fått mld i displayet i bilen og har fått det bort ved å starte bilen på nytt (ga seg etter bytte av diesel filter).
    merket at den var litt dau å kjøre, og syntes det var rart at det ikke dukket opp noe beskjed i displayet om redusert ytelse.
    Stoppet bilen og prøvde en restart for å se om det ville ordne det, men da skrudde motorlampa seg på.
    er det noen her som har noe forslag til hva problemet kan være? prøvd å lese meg litt opp og DPF og MAP sensor går igjen.
    Har ikke noe diagnose verktøy, men ser biltema har. Er det verdt å kjøpe, eller hjelper det ikke så mye og jeg ender med å ta en tur til Bilia uansett?
    Sist endret av Torgeir.ø; 06/07/23 kl 23:02

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Hei, hvis du har planer om å reparere bilen selv, så trenger du et diagnoseapparat, og Jula eller Biltema sitt er meget gode til prisen.

    Det er verdt å merke seg at et diagnoseapparat som regel ikke forteller deg hva som er galt med bilen, bare hvilke symptomer feilen forårsaker. Litt som når din egendiagnose forteller deg at du har hodepine, så betyr det neppe at hode er defekt og må byttes, kan være greit å fylle litt vann i kroppen først...

  3. Takk Torgeir.ø takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. des. 2021
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    takk for hurtig svar.
    Tenkte å prøve å skru litt selv, går fint å bytte litt mekaniske deler, men det skorter litt når det kommer til der elektriske...
    diagnoseverktøy på vei i posten. setter pris på all hjelp jeg kan få
    legger ut litt feilkoder når jeg kommer så langt

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. des. 2021
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    fått kjøpt en icarsoft v2.0 og fikk opp følgende feilkoder;
    p242f
    p2458

    måtte slette kodene for å få ta DPF regenerering.
    Regenererte 2 ganger med 5 min mellomrom.
    Deretter vært ute på 1 times kjøretur, med flere gode gasspådrag og virket som bilen satte igang rens av filteret selv 2 ganger.
    oppnådde rett over 210 hpa ved fullt gasspådrag i 4 gir og ellers ligget jevnt mellom 20 og 40 hpa ved vanlig kjøring.
    Temperatursensoren ved DPF`n lå på 120-250 grader ved vanlig kjøring, og ved hard kjøring 400-520 grader
    Etter kjøretur får jeg kun opp en feilkode fortsatt
    P2
    458

    Bytte DPF og fylle oelys væske eller kan det ligge noe mer bak?

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    165
    Antall takk

    Standard

    DPF kan tømmes i steden for å byttes.

    Har ikke icarsoft'en mulighet for å lese av nivået i eolys-tanken?

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. des. 2021
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Det hadde vært fint og bare rense.
    Ser det er noen produkter å velge mellom.
    Noen spesielle som kan anbefales?

    Veldig ny med icarsofen så fant ikke noe når jeg lette igjen istad, men fullt mulig jeg var inne på feil meny.

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    165
    Antall takk

    Standard

    Jeg har dessverre ikke noe erfaring med forskjellige produkter. Eneste jeg har forsøkt foreløpig er vaskemiddel for oppvaskmaskin for å få ut uforbrent sot (dpf tatt ut av bilen).

    Jeg tror icarsoft'en skal kunne lese nivået i eolys-tanken. Har du funnet det?

    Hva er dpf-trykket før motor er startet, på tomgang og stillestående 2000 rpm samt evt. med demontert slange på trykksensoren fra foran dpf?
    Sist endret av vict0r; 12/07/23 kl 23:14

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Er vel stort sett intervall på partikkelfilter på din motor på 120k, muligens du klarer og rense det med kjemikalier, men bør være litt opps der å, enkelte kjemikalier blir for hardføre og ødelegger mer enn det gjør nytt inne i partikkelfilteret, som da ender opp med at det ikke klarer og brenne seg reint skikkelig og bare går tett relativt raskt igjen.

    Ikke "dyrt" med nytt parikkelfilter i fra Autodoc, og Eolyse væsken er det så mange typer av rundt om at jeg er noe usikker hva du kan bruke, men gjerne bare safe seg og kjøpe den fra Volvo. Eolyse væsken skal fylels vær 60k km.

    Men om du tenker og prøve og rengjøre så tror jeg at jeg hadde demontert det, og heller spylt med hageslange ( Ikke høytrykk spyler) i motsatt ende enn hva eksosen går og fått ut asken ( som er grunnen til at det må skiftest i utgangspunktet) og sett om det kunne hjulpet.

    Men til syvende og sist så blir det nok et skifte litt lengre nedi veien.
    Eller banke det tomt og tune det vekk :P men det er en diskusjon for en annen dag :P
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. des. 2021
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vict0r Vis post
    Jeg har dessverre ikke noe erfaring med forskjellige produkter. Eneste jeg har forsøkt foreløpig er vaskemiddel for oppvaskmaskin for å få ut uforbrent sot (dpf tatt ut av bilen).

    Jeg tror icarsoft'en skal kunne lese nivået i eolys-tanken. Har du funnet det?

    Hva er dpf-trykket før motor er startet, på tomgang og stillestående 2000 rpm samt evt. med demontert slange på trykksensoren fra foran dpf?


    fått satt meg litt mer inn i icarsoft nå.
    har ikke fått løftet opp bilen enda og kommet til selve DPF`n enda, men gjør det nok til helgen.
    her er litt mer info;


    Frame 1/4:
    Engine speed (RPM) sensor ----- 0rpm
    Temperature sensor particulate trap ----- 99.96°C
    Pressure sensor particulate filter ----- 0hPa


    Frame 4/6:
    Engine speed (RPM) sensor ----- 793rpm
    EGR duty cycle ----- 25.23%
    EGR value ----- 25.21%
    Temperature sensor particulate trap ----- 114.96°C
    Pressure sensor particulate filter ----- 14hPa
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
    Frame 5/6:
    Engine speed (RPM) sensor ----- 2002rpm
    EGR duty cycle ----- 33.70%
    EGR value ----- 34.02%
    Temperature sensor particulate trap ----- 114.96°C
    Pressure sensor particulate filter ----- 15hPa

    Tank level additive in 1/15 ----- 15
    Level in additive tank is empty ----- No
    Level in additive tank is full ----- Yes
    Level in additive tank is low ----- No
    Additive Pump, activated ----- No
    Tank level gauge, activated ----- No
    Power supply
    ADM
    ----- 14.21V

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. des. 2021
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Tenker du rensespray typ denne? https://nettbutikk.wuerth.no/kjemi-2...DUCT_ID=331856
    sett litt på nytt filter og er innafor prismessig det ja
    ser for meg i første omgang og kjøpe rensespray, regenerere og deretter evt skylle godt med vann.
    Bilen har ikke satt noen nye feilkoder etter den regenererte filteret og jeg tok den på en god times lang tur med mye gode gass pådrag

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    165
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torgeir.ø Vis post
    har ikke fått løftet opp bilen enda og kommet til selve DPF`n enda, men gjør det nok til helgen.
    Jeg vil tro at dpf sitter foran på motoren og at du kun må under for å evt. løsne det fra eksosanlegget.

    Jeg foreslår å feilsøke litt på trykksensoren. Sjekk om det kommer eksos ut av slangene som går inn på trykksensoren. Har du en kompresjonstester? Da kan du også måle trykket på slangeendene (mens motoren går, den "andre" slangen bør være tilkoblet sensoren ved måling).

    Det er mulig iCarsoft'en ikke klarer å lese av nivået i eolysetanken riktig siden den rapporterer fullt. Jeg regner med at det ikke er fylt væske på en stund(?).

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. des. 2021
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vict0r Vis post
    Jeg vil tro at dpf sitter foran på motoren og at du kun må under for å evt. løsne det fra eksosanlegget.

    Jeg foreslår å feilsøke litt på trykksensoren. Sjekk om det kommer eksos ut av slangene som går inn på trykksensoren. Har du en kompresjonstester? Da kan du også måle trykket på slangeendene (mens motoren går, den "andre" slangen bør være tilkoblet sensoren ved måling).

    Det er mulig iCarsoft'en ikke klarer å lese av nivået i eolysetanken riktig siden den rapporterer fullt. Jeg regner med at det ikke er fylt væske på en stund(?).

    Fikk brukt filterrens og regenererte filteret. Har ikke kompresjonstester dessverre.
    Kan noe ta skade av og kjøre regenerering på filtert? f.eks trykksensoren?
    mest sannsynlig nærmer der seg fylling av eolys. mulig 55k km siden sist.
    må resetting av eolys nivå gjøres hos bilia eller er det noe alle verksted fikser?

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    165
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torgeir.ø Vis post
    Kan noe ta skade av og kjøre regenerering på filtert? f.eks trykksensoren?
    Det regner jeg som usannsynlig.

    Sitat Opprinnelig postet av Torgeir.ø Vis post
    må resetting av eolys nivå gjøres hos bilia eller er det noe alle verksted fikser?
    Jeg regner med at iCarsoften klarer det.

Lignende tråder

  1. V70 d5 2004 motoreffekt ler vente på seg
    By malfred in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 20/04/21, 16:49
  2. Tillatt økning av motoreffekt i 850
    By rafsetafse in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 25/03/21, 10:06
  3. Redusert motorkraft
    By Arildfr in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 7
    Siste post: 04/05/20, 16:06
  4. D5 redusert kraft og økt forbruk??
    By Vopel in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 3
    Siste post: 26/12/16, 22:33
  5. Turtallsjaging og mister motoreffekt.
    By Marken in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 31
    Siste post: 15/04/13, 16:25

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •