Hei.

Bakgrunn:
Trekker vogn som kan ha 2000 - 2100 kg. Maks for bilen er 2000 kilo
Utetemperatur - høy, fra 28 - 32 grader.

Det som har skjedd, er at etter en del kjøring, får jeg feilvarsel - kristisk feil gearbox. Dette som tekst og symbol i klokke - ikke som en varsellampe!
(jeg greier desverre ikke å gjengi ordrett feilmeldingen). Deretter stenger motor ned/stopper. I samme slengen dukker også 'DTSC trenger ettersyn' varsel opp,
Ved å forsøke å starte igjen, er det nærmest som en 'kortslutning/strømtap' - dvs. instrumenter/radio går i svart og f.eks. nødblink stopper opp.
Ved å skru av tenning helt, og ved å åpne sidedør venstre, for å koble helt ut strøm/tenning (som normalt er), kan bilen starte igjen, som ingenting har skjedd.

Jeg tror nok at jeg har overbelastet bilen - og at utetemperatur + lange stigninger f.eks. nye E6 i Gudbransdalen har betydning, men er det normalt at en ikke får noen pre-varning først?

Mitt lokale verksted greier ikke å finne årsak til hverken nedstegning av motor, og de finner ingen feil ved DTSC sensorer.
Bilen har hatt alle servicer, samt at jeg har fåt flushet gearbox etter anbefalte intervall (hver 60000). Kilometerstand er pt. 228000

Håper noen kan hjelpe meg videre i dette - i det minste en god forklaring på hvorfor den går direkte til nedstegning uten forvarsel.

Med vennlig hilsen
Geirr Eggen.