Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: 2011 V50 eDrive motor stopper støtt å stadig

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2021
    Innlegg
    37
    Antall takk

    Standard 2011 V50 eDrive motor stopper støtt å stadig

    Kjærringa klager på at motoren dauer i rundkjøringer å kryss. Har prøvd å spørre om den starter med å slippe ut clutch eller gi gass,but nope.
    Har du prøvd å slå av eDrive? Ja,men den stopper for det.
    På vinteren er det ingen problem,men på sommeren oppstår det igjen.

    Skal sies at servicer er fulgt ink dieselfilter.
    Dette skjer ikke i alle kryss eller rundkjøringer men oppstår ganske ofte i sommervarmen.

    Bilen har nå gått Ca.135000 og i perfekt stand.

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Har ingen hurtigfiks til deg, men prøvekjør bilen, se om du kan gjenskape symptomet, og deretter se om du kan provosere det fram med vilje.
    (og hva som eventuelt skal til for å unngå symptomet, f.eks AirCon. av/på, kjøremønster osv.)
    Les så av feilkoder med Volvotilpasset diagnoseutstyr, notér/ta bilde av dem, slett feilkodene og ta en kjøretur for å provosere fram symptomet, les av og notér feilkoder på nytt.
    Skriv deretter opp feilkoder og andre funn her, så kanskje vi kan komme nærmere hva som forårsaker symptomet.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2021
    Innlegg
    37
    Antall takk

    Standard

    Har ingen feilkoder,og hu påstår at den stopper midt i rundkjøringer også, og hu mener at den er livsfarlig....hu sier at rattlåsen går på også når motoren slår seg av med tenning på. Skal få hu til å teste det samme med AC Off...må begynne et sted.Takk for innspill jiha!

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Det at rattlåsen aktiveres er et viktig (og skremmende) punkt, da det aldri skal skje, foruten når bilen (
    CEM
    , hovedmodulen under hanskerommet) er bombesikker på at tenningen blir avskrudd.

    Hvis vi kunne ha fremkalt feilsymptomet lettere ville jeg anbefalt litt mer feilsøking før du begynner å fikle med bilen, men start opp bilen, løsne de to vingeskruene på
    CEM
    og brett den litt ned slik at du kan se kontaktene på oversiden.
    Beveg/kakk på den største kontakten på
    CEM
    , den som står nærmest førersiden av de to store, se om bilen reagerer, prøv også å manipuler tenningsnøkkelen/dashbordet.
    La
    CEM
    henge og dingle under hanskerommet for å se om symptomet endrer seg under kjøring i løpet av et par dager.

    Skulle bilen reagere på
    CEM
    -behandingen, sjekk den nevnte kontakten for korrodering/slitasje på kontaktpinnene.
    (ta av batteri-jord før du løsner noen kontakter her)
    Sist endret av jiha1968; 20/06/23 kl 20:21

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    165
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tuborg Vis post
    Har ingen feilkoder
    Hvilket diagnoseapparat er brukt for å lese av feilkoder?

    Sitat Opprinnelig postet av Tuborg Vis post
    rattlåsen går på
    Da er det bare å begynne å demontere rattlåsmodulen.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2021
    Innlegg
    37
    Antall takk

    Standard

    Da kommer det en oppdatering ang bilen. Nå har hun hatt den samme prosedyre med bilen denne uka og de siste to dager har det ikke skjedd noe da det har vært overskyet og bilen ikke har vært kokheit inni. Når det gjelder rattlås så var det jo seff at ikke servoen fungerer,hu var litt "dramaqueen" der. Bilen står ute hele dagen til hun skal hjem fra jobb og kjøre 6Km. Så jeg føler at dette koker ned til det jiha påpekte at det kan være aircondition.

    Da kommer spørsmålet: Er det mulig at AirCon kan suge sååå mye krefter ut av bilen?? Kan det hjelpe å dempe viftehastighet eller AC off??
    Sist endret av Tuborg; 21/06/23 kl 16:26

  7. #7
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Kan hende du burde være glad for at fruen ikke er sterk nok til å kjøre bilen uten servo

    Det er tvilsomt at AC-kompressoren klarer å kvele motoren uten at den sliter av aggregatreima til slutt, og om kompressoren/frihjulslageret var i ferd med å skjære seg, ville nok symptomets hyppighet øke raskt. Tenkte mer på om endringen i kupétemperatur kunne påvirke symptomet. (for å få en pekepinn på om symptomet f.eks stammer fra noe inne i kupéen)

    Når jeg leser teksten din i post 3 i lys av oppklaringen rundt rattlåsen, så leser jeg det som at motoren stopper, mens tenningen fortsatt er på, altså juletrebelysning i instrumentpanelet med død motor, eller blir dashbordet/bilen helt mørk når symptomet viser seg?
    Mener å huske at på disse bilene (med 4-syl. diesel) så virker servostyringen så fort tenningen er på, så det er litt pussig at rattet blir tungt når symptomet viser seg.
    Du kan jo teste hypotesen med å kvele motoren (på stillestående bil) med å slippe ut clutchen i høyt gir, for å simulere tyvstopp.

    Gjentar spørmålet fra vict0r: hvilken feilkodeleser er brukt? (er den "Volvotilpasset"?)

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2021
    Innlegg
    37
    Antall takk

    Standard

    I dag var det "ørti" varmegrader i bilen igjen og denne gangen slo hu ned viftehastigheten og da gikk den helt hjem uten problemer. I sted var jeg ute i bilen og det var griiisevarmt....testet viftehastighet og A/C On/Off...ingen forskjell på turtall men man kan høre når a/c slår inn så allt i orden der føler jeg, og i tillegg har hu slått av driveE. Det har alldrig vært motorlampe på den de 2.5 årene jeg har hatt den.
    Prøver å hale ut mere "info" fra hu men nå blir`a bare irritert.
    Har også spurt om hu skrur av drivE mot hvert kryss (mener jeg har hørt noe om det) men det trodde hu ikke,bare ved avreise,hu sier bare at hun kun har kjørt sånn med automat (Mercedes) og da var det bare å slippe bremsen så startet den. Nå heller jeg mere over på driveE systemet og at hu ikke vet hvordan det fungerer med manuell gir (som hu sa)... Instruktsjonsbok er en fordel!!!

  9. #9
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Når DRIVe deaktiveres med knappen, så er den funksjonen "død" inntil tenningen blir slått av. Ved neste oppstart vil DRIVe bli aktivisert automatisk, uansett tidligere av/på. trykker dere flere ganger på knappen i samme kjøresyklus, slår dere systemet av-på-av osv.

    Aktivering av DRIVe (autostopp) skal bare kunne skje ved stillestående* bil, omgivelsestemp. innenfor 0-30'C , sikkerhetsbelte på, lukket førerdør, girstang i fri, clutchen helt ute, ikke full fart på klimaanlegget, +strøm nok på batteriene, vakuum i bremseservoen, ingen relevante feilkoder, ingen regenerering av DPF pågår, m.m.

    Når Autostopp aktiveres, vil den elektriske servostyringpumpen deaktiveres, kupéviften justeres ned av m.m.

    Autostart vil ikke skje om f.eks førerens sikkerhetsbelte løsnes, eller bilen blir satt i gir uten å trykke clutch ned/slippe opp igjen

    Så i forhold til Mercedesen fruen hadde kjørt, så skal ikke ulikhetene være så store, bortsett fra at Volvomotoren starter først når clutchen trykkes ned igjen etter autostopp. (start med trykk på gasspedal er kun ved automat ja)

    *NB: Volvo kan ha endret programvare/oppførsel til systemet i forhold til slik det ble beskrevet den gangen bilen var ny.

    En annen ting er at D2/1.6D er lett å få "tyvstopp" (kjærringstopp) på for en uvant sjåfør, med tight girkasse som er lett å bomgire på (de med 6-trinns) , i tillegg til ganske så lavt dreiemoment når turboen ikke lader. (men regner med at fruen har kjør mer enn en gang til/fra arbeid...)


    Hvis bilen har problemer, kommer nok symptomet tilbake før eller senere
    Sist endret av jiha1968; 23/06/23 kl 22:43

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2021
    Innlegg
    37
    Antall takk

    Standard

    Nå stoppet den igjen i dag tidlig fra gårdsplass ned en bratt bakke og ned til vegen,rullet godt med chlutchen inne mot slutten og den stoppet et stykke før vegen og med edrivE av (hu så på om lampen lyste)
    Bilen var inne på STORservice på Bilia på 124000 med skifte av DPF osv. Bilen har nå gått 135000 og har i tillegg byttet olje/filter og dieselfilter en gang til i mellomtiden.

    Blir mye synsing nå så hu får bruke den andre 11`D2 uten E, så får jeg forske mere på hennes noen dager. Da blir det lettere for meg å komme med mere konkret uten å spørre hu om ting.
    Må takke så mye for innspill og jeg skal love å komme med oppdatering på denne tråden....Stor Takk!!

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. okt. 2018
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Prøvd å bytte additiv og partikkelfilter, gjorde det på vår! Bilen har gådd bra etter det !

    Sent fra min SM-G981B via Tapatalk

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2021
    Innlegg
    37
    Antall takk

    Standard

    Da kommer jeg med en liten oppdatering...Puttet inn en feilkodeleser for første gang på den bilen og det poppet opp en del ting (Biltema dedikert for Volvo)
    ECM
    -P02CF00 Cylinder 2 Fuel Injector Offset Learning At Max Limit.
    ECM
    -U032200 Software Incompatibillity With Body Control Module.
    CEM
    -1B03 Main Battery Diode Or Relay.General Electrical Failure.
    PSM
    -0008 M1,M2,M3,M2 Or MC. Short-circuit To Ground.

    Skal nevnes at bilen har gått som en klokke de fire siste dagene uten stopp og det har ikke vert sååå grisevarmt heller.
    Nå har jeg slettet alle feilkodene og tar der herifra som en ny start!

  13. #13
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    ECM
    -P02CF00, vanligvis sliten dyse, eller noen har byttet dyse(r) og unnlatt å programmere inn korreksjonsfaktorkoden på den nye dysen. (eller tatt feil av sylinderrekkefølgen ved programmering). Kan gå lenge slik uten større problemer men bør sjekkes opp.
    ECM
    -U32200 kan f.eks komme av at det ligger feilkode(r) i
    CEM
    , eller pga endret programvare i
    ECM
    .
    CEM
    -1B03 kan som støtteteksten sier være feil i Start/Stop-systemets (DRIVe) relé eller diode, sikring til sekundærbatteri, og ikke minst sannsynlig: dårlig kapasitet i sekundærbatteri.
    PSM
    -0008 Sjekk for fremmedlegemer under stolen og eventuelle påfølgende skader på kabelmatte til stolen

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2021
    Innlegg
    37
    Antall takk

    Standard

    CEM
    -1B03 Kan faktisk likne på noe i denne saken.....på denne feilkoden: Hvor er det mest fornuftigste å starte hvis man skulle sjekke dette først??

    ECM
    -U32200 kan kanskje komme av at jeg har tunet bilen til 140Hk men den har gått som en klokke i et år nå med det og det er ingen racerbil for det..men sterkere i rett register!

  15. #15
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    CEM
    -1B03 settes om
    CEM
    registrerer at dens tilførte drivspenning er for lav i mer enn 30ms, etter restart av en auto-stopp. (ved varmstart etter en DRIVe-stopp)
    En periodisk feil i dette systemet er neppe spesielt kjapt å feilsøke på, vil vel kreve digitalt oscilloskop for å kunne se hva som skjer med spenningene og strømtrekk i Start/Stopp systemet når bilen "klikker", men en provisorisk prøvelampe eller fler, og et voltmeter eller to, kan også gi indikasjoner på hvor feilen symptomet stammer fra, om feilen er tilstede lenge nok.
    Nå vet vi jo forsåvidt ikke hvor gammel denne feilkoden var (og eventuelle Frys-data ved utløsing av feilkoden) , og om tyvstoppene på bilen har sammenheng med dette.

    Så i første omgang får du sjekke om denne feilkoden dukker opp igjen, og om det ligger frys-data fra motorstyringen tilgjengelig i feilkoden.
    (det finnes som regel også informasjon om hvor mange ganger feilkoden er utløst siden siste start osv)

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2021
    Innlegg
    37
    Antall takk

    Standard

    Da får jeg si takk for veldig god info så langt og jeg vil komme tilbake hvis det er noe nytt etter sletting av feilkoder....Håper dere bærer over med meg, men det er ikke så lett å lese seg opp om sånne ting alene...TAKKER!

Lignende tråder

  1. V70 2011 1.6 D eDrive med Feilmeldinger
    By tommy_ar in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 3
    Siste post: 27/04/22, 10:15
  2. C30 - 2011 - Starter med stopper igjen
    By jpgundersen in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 5
    Siste post: 22/05/13, 08:16
  3. Motstander til cupe vifta ryker stadig
    By damatilkip in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 18/07/12, 19:41
  4. Motor stopper 850 20v
    By bZerk in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 05/01/11, 22:29
  5. motor stopper når varm? 2.5 20v motor 850
    By bjerk1 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 31/10/10, 00:29

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •