Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Bytte av mansjetter på støtdemper bak på XC90 med nivåregulering

  1. #1
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard Bytte av mansjetter på støtdemper bak på XC90 med nivåregulering

    Hei

    Mansjettene på støtdemperene mine er dårlige. Fikk høre fra Nardo Bil (Volvo) at disse ikke kan byttes ut siden de sitter fast. Stemmer dette og finnes det ikke en nødløsning eller en løsning som ikke er orginal?

    Gjelder Volvo XC90 2.4 D5 R-design 2012 modell
    Sist endret av Siberiantiger; 12/06/23 kl 12:59
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.343
    Antall takk

    Standard

    hmm, overskriften din sier foran, men ut ifra type demper og mansjett-problem så får jeg gå ut ifra at det er demperne bak som har problemet. (Nivomat)
    Det finnes ny mansjett til
    P80
    chassiet, 1387105 men jeg antar at den er for spinkel til nyere dempere.
    Så det spørs om det ikke må en Reodor Felgen løsning til med mansjetter fra noe annet, let på alt fra cross-motorsykler til biler og traktorer, og legg til litt fantasi, så kanskje det kan finnes noe som kan modifiseres til å passe, eller så blir det vel bare å kjøre videre til de en vakker dag tar kveld.

    Skulle det være demperne foran allikevel, så er mansjetten byttbar på alle
    P2
    -støtdemperne der. (Husk ny gjennomslagsgummi samtidig)
    Sist endret av jiha1968; 09/06/23 kl 22:13

  3. #3
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard

    Beklager, jeg har skrevet feil (jeg retter det opp nå). Det gjelder selvfølgelig bak. Da får jeg forhøre meg om det er noen andre som har en genial løsning på dette - youtube er mulig kilde til løsning kanskje. Takk for svar
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  4. #4
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard

    Hei, alle som leser denne tråden. Jeg har altså 2 nivåmat dempere bak som hører til en Volvo XC90 D5 2.4
    AWD
    R-DESIGN 2012 modell. Da jeg ba om pris på topplager etc for disse, sendte jeg med bilde av demperene mine (demontert)

    https://photos.app.goo.gl/zxFaUGBzAR2tmfp1A

    Jeg kontaktet 2 Volvo merkeforhandlere. Nardo i Molde og Nardo i Kristiansund. Begge kommenterte at mansjettene på demperene ikke så særlig god ut. Og de skulle henge på nederst. Disse hang bare på på toppen. Stagene så blanke og glatte ut, så det var greit å få på igjen mansjettene slik at det ble tett. Men problemet var at de påstod at dette var mansjetter som satt fast og kunne ikke skiftes. Og at jeg sannsynligvis ikke kom til å få festet disse igjen der de opprinnelig var. Det hørtes vanvittig ut, spør du meg. For en demper til nærmere 10000,- stk ny, så skulle det ikke gå an å skifte mansjettene??? Dette var litt for vanvittig og jeg begynte å se på alternativer. Blant annet lime fast den nederste delen av mansjettene til demperhuset eller finne andre mansjetter fra andre kjøretøy jeg kunne lage nødløsning fra. Det var det det siste alternativt Volvo ga meg. Jeg skaffet meg både multilim (ala Tec7) og sprøyte for å påføre - på førstnevnte løsning.

    Jeg kom hjem etter jobb og tenkte at dette blir spennene å se om jeg får til. Mens jeg holdt på med rengjøring av demperen, oppdaget jeg at det er en ring rundt der staven går ned i demperhuset og at det var som et spor i den.. Som om det var plass til en O-ring eller lignende. Jeg rengjorde alt og begynte å se på selve mansjetten. Etter å ha fiklet litt så løsnet mansjetten delvis i toppen. Jeg såg mitt snitt til å "vrenge av" mansjetten og tok sjansen (i verste fall fikk jeg den ikke på igjen. Jeg rengjorde mansjettene både på utsiden og innsiden og tørket de godt før jeg prøvde å få de på igjen. Jeg brukte bremserens for å rense sporene jeg nevnte tidligere. Så prøver jeg å tre mansjetten nedpå igjen og drar den helt gjennom. Så begynner jeg å sjekke ut teorien om at det sporet nederst er der av en grunn. Jeg er IKKE tekniker / verksted kyndig eller faglært på noe måte, men fant ut at det var et slags ring på innsiden av mansjetten også og prøvde å tre den på nederst der staven går ned i huset. Og jaggu sitter den som støpt og alt ser perfekt ut. Så ser jeg på halsen jeg nettopp har trukket mansjetten over, og ser at der også er en slags ring på staven og et spor i pakningen som stemmer overens. Og plutselig smetter den på som hånd i hanske og sitter som støpt. Tett og fin og NESTEN ny. Kostet meg egentlig bare bremserensen på boks hos Biltema.

    Så at Volvo verkstedene sier mansjetten sitter støpt fast og at delekatalogen til Volvo ikke viser mansjetten som en del som kan skaffes, det er helt vanvittig!

    Skal ta det opp med de i morgen.

    Jeg er fornøyd ihvertfall

    Resultatet er: https://photos.app.goo.gl/C3imUQUsKgtaPKoi7

    Topplager etc med mutter og det hele er bestilt fra Nardo Kristiansund. Var faktisk stor forskjell på pris på samme delene.

    Så snart delene kommer, skal jeg få de montert.

    Om noen ønsker det, kan jeg ta bilde av det jeg har forsøkt å forklart
    Sist endret av Siberiantiger; 12/06/23 kl 22:02
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  5. Takk jiha1968 takket for denne posten
  6. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.343
    Antall takk

    Standard

    Aha, trodde mansjettene hadde revnet, som er vanlig på
    FWD
    -
    P2
    (der Nivomat-demperen står med stempelstangen nedover)
    Gratulerer med resultatet, godt jobbet!

Lignende tråder

  1. V70 støtdemper foran
    By dag otto in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 31/08/19, 08:30
  2. Støtdemper foran og fjærer bak på V50 med sportchassi.
    By V50R in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 1
    Siste post: 26/11/16, 22:25
  3. Støtdemper foran XC70 - jeg forvirret
    By MortenKr in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 23/08/13, 09:10
  4. Forventet levetid på støtdemper foran? V70, 2010, 2,0.
    By bakhjul in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 3
    Siste post: 14/02/13, 20:17
  5. Frosset/seget støtdemper høyre foran.
    By volvo245gl in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 02/12/10, 20:16

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •