Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Håndbrems XC90 08

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. aug. 2021
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard Håndbrems XC90 08

    Håndbrekket på min XC90 har røket, men er usikker på hvor. Jeg har utstyr og mulighet til å bytte hele parkbremssystemet, men tenkte å høre først om hvor disse pleier å ryke? Hvor burde jeg begynne å sjekke først? Er det f. eks. vanlig at de ryker i fremre del eller bakre del? Hvis det ender med at det er røket bak, tenker jeg det er like greit å bytte alt av vaiere, bremsesko osv. Er det noen flere deler jeg burde kjøpe inn enn disse?
    - bremsesko
    - fremre vaier
    - bakre høyre vaier
    - bakre venstre vaier
    - monteringsfjærer

    Er det f. eks. nødvendig å kjøpe ny expander? Disse koster over 500kr for 2 på Vparts.

    Takker for svar!

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Med fallende sannsynlighetsgrad: Justeringsmekanismen ved midtkonsollen kan ha kollapset, en/begge bakre vaiere kan ha hoppet av trekk-åket under bakre del av midtkonsollen, vaieren kan ha røket på pedalen, defekt pedalmekanisme.
    (sjekk YT for videoer på justering av strammeren, det er ikke helt rett fram om du ikke har gjort den justeringen tidligere, om ikke din bil har en "oppgradert" løsning/vaier)
    Så har du mulighet for at bremsebelegget løsner fra bremseskoen, slår løs motholdet for klossene m.m.

    Demonter bakre del av midtkonsollen for å komme til trekk-åket i skjøten mellom fremre og bakre vaier, slik at du kan se om det er bevegelse ved bruk av pedalen, eller om noe har hoppet av.
    Denne videoen viser hvor du kan begynne sjekken:


    Bruk originale bremsesko om disse skal byttes (og virke) ellers så må du mest sannsynlig montere justeringsskruer fra 850 for å få fungerende P-brems.
    Sist endret av jiha1968; 07/03/23 kl 21:33

  3. Takk LarsHolmen takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. aug. 2021
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Takk jiha1968 . Begge vaierne bak hadde hoppet av koblingen under midtkonsollen, sikkert fordi det var blitt for stor slakk? Riktig som du sa, den var ikke bare bare den justeringsmekanismen, men fikk til slutt strammet den opp. Satte også på noen strips i koblingen under midtkonsollen så det ikke skal hoppe av igjen. Brekket tar ikke veldig godt på hjulene, selv om det nå er god motstand på 3-4 klikk på pedalen. Slitte bremsesko?

  5. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Årsak til avhoppingen er sannsynligvis en kombinasjon av slakke i justeringen, treghet i bakre vaier/ekspander for bremsesko, og tidligere manglende strips-modifisering.

    P-bremsen på
    P2
    -chassiet er ikke akkurat egnet til Drifting, men skal klare å holde bilen i bakke, om bremsen aktiveres med stillestående bil.
    Dårlig effekt på P-brems antar jeg skyldes rust i bremsetromler, uoriginale/slitte sko, eller trege vaiere.
    Hvis det ved demontering viser seg å være uoriginale sko, men alt annet er ok, så kan 850-justeringsskruer få orden på bremseeffekten om originale sko ikke frister prismessig.

  6. #5

    Medlem siden
    24. april 2022
    VCCN medlemsnummer
    2718
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Anbefaler å sette inn justeringsskrue som nemt her. Eg bytta bakre kabler (til Bosch) med alt nytt av tilbehør: ekspander, fjører og lignande, ATE skiver, klosser og band (kanskje ikkje original produsent som eg trudde?). Uansett, det var rett og slett ikkje mulig å få ein fin balanse mellom fri rulling på hjul og kanll feste i bakke. Etter installasjon av justeringsskrue er bilen like fin å sette frå seg i bakker, no etter ca 9 mnd. XC90 07.

  7. #6
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Eg plagdes lenge med brekket på V70, det blei liksom aldri heilt skikkeleg sjølv om wirane var nye og alt anna såg heilt OK ut. Så skifta eg ekspanderane, som virka heilt fine og etter det blei det ordnings på brekket. Det virkar så desse går tregt under belastning, men når ein sjekkar dei laust virkar dei fine.

    Justeringsskrue frå 850 er vel strengt tatt berre for å fjerne symptoma og ikkje det reelle problemet. Bilane er typegodkjent uten denne justeringsmuligheten, så om du ikkje får det til uten så må det skiftast meir deler.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

Lignende tråder

  1. Håndbrems XC70 - 2008 model elektrisk - manuell girkasse
    By Monsen in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 1
    Siste post: 31/01/20, 09:33
  2. Håndbrems XC70 - 2008 model elektrisk - manuell girkasse
    By Monsen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 30/01/20, 18:19
  3. Håndbrems reparasjonssett -97 V70
    By Knut Ø in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 31/08/15, 11:38
  4. Håndbrems, fjærfeste.
    By johnchr in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 0
    Siste post: 15/08/14, 08:25
  5. 93 854 - Håndbrems som ikke slipper?
    By mrstfu in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 23/10/10, 09:16

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •