Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 32

Tråd: XC70 Bakdempere nivåregulering og mer

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2022
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard XC70 Bakdempere nivåregulering og mer

    hovergrunnen til at jeg søker hjelp her er at jeg trenger nye bakdempere til min Volvo XC70 2004. mod. det er snakk om dempere med nivåregulering. de er avsindig dyre synes jeg : " Dempere 10.448,- pr stk inkl mva" hos Harila i Alta.
    Eurodel.no viser på sin hjemmeside dempere fra Monroe (Støtdemper MONROE C1503S). men så viser det seg at de ikke kan/vil levere slike. de svaraer slik på E-post: "Det stemmer, prisen er kr 11255 kr per 1 stk.
    Her er det snakk om originale støtdempere fra Volvo".
    Monroe demperne ville kostet kr. kr 3639 ,- Inkl. MVA . det hadde vært en grei pris.

    ryggelysene virker ikke. sikring er ok. det kan være bryteren. hvor sitter den? er det lett å bytte? og...spylerbeholder lekker. trenger ny. hvor kan jeg kjøpe brukt?
    jeg er frustrert, har hatt denne bilen siden 2015. den har gått som en klokke. men nå er det masse feil. det er vel tidens tann?

  2. #2
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.046
    Antall takk

    Standard

    Basert på støtdemperen du leter etter så har du ikke nivåregulering, men du har elektroniske Four-C dempere med mulighet til å velge Sport eller Comfort-modus med en knapp i midtkonsollen?

    Jeg byttet demperne fremme på min V70 i fjor, og kjøpte 2 stk Monroe dempere til rundt kr 7000 inkludert frakt og moms.
    Da kjøpte jeg via eBay, men man kan også kjøpe direkte fra Tyskland:
    https://www.lott.de/de/i1378037h120m4867t16845
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2022
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    hmm. har jeg en knapp på midtkonsollen jeg ikke har brukt? hva heter knappen?
    disse Monroe demperne er noe som eurodel.no viser fram.
    jeg vet ikke hva det er som sitter på bilen må jeg innrømme. husk, min bil er en XC70.
    jeg må vel få sjekket dette med hvilke dempere som sitter på bilen.
    men takk for hjelpen? er det kr. 7000 for to dempere du betalte?

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.312
    Antall takk

    Standard

    Spylertank, ev.andre brukte deler: www.bruktdel.no eller www.finndel.no , eventuelle privat-huggere på www.finn.no

    NB: det er to ulike tanker på 2004-modellene:
    XC70 opp til og med chassis nr ____127148 Pn:30649920
    XC70 fra og med ch.nr ____127149 Pn: 30663134

    Ryggelysbryter?

    Manuell kasse:
    oppe på girkassen, ta bort luftfilterboks... (se også sjekk av Relé som på automat-bil)

    Automat:
    (regner med at bilen indikerer R i
    DIM
    (Instrumentpanel))
    Sjekk Relé RMI-4 på
    REM
    (Rear Electronics Module, El-sentralen i bagasjerom) , hør om det klikker i reléet når du velger Revers på girkassen med tenning på.
    Klikker det ok, men intet lys: ta ut reléet og kortslutt mellom de to største kontaktene, lyser det nå, så er reléet brent og byttes.
    Klikker det ikke, sjekk om reléet har hel spole/mekanikk med å ta ut reléet og koble 12V spenning på de ytterste to små kontaktpinnene.

    Støtdempere:
    Som FroBe nevner, Nivomat og aktive Four-C dempere er ikke det samme.
    4C er lettest å kjenne igjen med at den har en elektrisk kabel tilkoblet nede på hver demper, i tillegg til knappen i midtkonsollen,
    mens Nivomat har "trekkspillbelg" som støvbeskytter på øvre delen av støtdemperen, ulikt ordinære dempere som ligner mer på en kraftig sykkelpumpe..
    Du kan også sjekke Option/chasssis-kode på bilens VIN-skilt/dekal for å få helt riktig demper.

    PS: om du har Nivomat, så skal fjærene byttes samtidig for å beholde garantien (levetiden) på demperne, bruk nevnte chassis-kode for å finne riktig fjær.
    Sist endret av jiha1968; 05/10/22 kl 20:02

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    I skrivende stund har jeg blant annet 2 C1503S på vei fra Tyskland selv, riktignok fra Autodoc. Prisen var 6017,- for begge to, så ferskere priser enn det får du ikke tror jeg. =p
    Her kan du se litt mer om hvordan en nivomatdemper (nivåregulering) ser ut: https://www.ipdusa.com/Articles/532/...olvo-have-them
    Som de andre nevner her, nivåregulering og 4C er ikke det samme.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2022
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    er chassi nr. og understellsnummer det samme.
    jeg har understellsnummer i vognkortet, det er: YV1SZ799741167606
    kn noen tolke det nummeret rett
    bilen har automatgirkasse.
    jeg har ikke knapp på midtkonsollen som jeg kan knytte til nivåregulering
    bak girspaken er der en knapp med en W. den har noe med Winter å gjøre ifølge instruksjonsboka

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    CHassis og understellsnr er det samme ja, men optionkoden som jiha snakker om er en annen kode. Med den kan man tyde nøyaktig hvilken demper bilen har uten å ringe Volvo.
    Se mer info her:
    http://www.volvohowto.com/volvo-s60-...code-meanings/
    https://www.ipdusa.com/Articles/1027...re-On-My-Volvo

    Om du hadde hatt 4C hadde du også hatt en knapp med "C/S" nederst foran girspaken, sammen med innfellbare speil, alarm, ekstralys, osv. Nivåregulering (Nivomat) har ingen knapp.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2022
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimbojama Vis post
    CHassis og understellsnr er det samme ja, men optionkoden som jiha snakker om er en annen kode. Med den kan man tyde nøyaktig hvilken demper bilen har uten å ringe Volvo.
    Se mer info her:
    http://www.volvohowto.com/volvo-s60-...code-meanings/
    https://www.ipdusa.com/Articles/1027...re-On-My-Volvo

    Om du hadde hatt 4C hadde du også hatt en knapp med "C/S" nederst foran girspaken, sammen med innfellbare speil, alarm, ekstralys, osv. Nivåregulering (Nivomat) har ingen knapp.
    Takk. ser ut til at jeg ikke har 4C. jeg har ingen knapp så da har jeg Nivomat. slik det ser ut.
    hvor finner jeg optionkoden/kodene?

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2022
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    hei. fikk respons fra Sverige. https://vparts.se/no/stotdampare-bak...-13110701.html

    men.. må jeg bytte fjærer også når jeg bytter til de demperne vist på siden til vparts.se?

  10. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.312
    Antall takk

    Standard

    Hvis du vil at demperne skal holde en stund, og om du vil beholde garantien på dem, så bytter du fjærer.
    (demperne må jobbe hardere/konstant om fjærene har begynt å bli slappe i fisken av rust og utmattelse)

    Men for å få riktig demper og fjær må du finne ut av Option/understells-koden Jimbojama har linket bruksanvisning til


    PS: Vparts er kjekk å ha, men du finner demperne adskillig billigere hos f.eks Autodoc og andre, men vurder pris opp mot leveringstid, kundeservice osv
    Sist endret av jiha1968; 06/10/22 kl 11:27

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2022
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Hvis du vil at demperne skal holde en stund, og om du vil beholde garantien på dem, så bytter du fjærer.
    (demperne må jobbe hardere/konstant om fjærene har begynt å bli slappe i fisken av rust og utmattelse)

    Men for å få riktig demper og fjær må du finne ut av Option/understells-koden Jimbojama har linket bruksanvisning til


    PS: Vparts er kjekk å ha, men du finner demperne adskillig billigere hos f.eks Autodoc og andre, men vurder pris opp mot leveringstid, kundeservice osv
    Autodoc har et utvalg. hvilken er det jeg trenger? noen somk kan se det av utvalget på deres nettside? ? https://www.autodoc.co.no/reservedel...0%5D%5B0%5D=HA

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2022
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    jeg finner ikke ut hvordan jeg legger inn bilder her. jeg har bilder av de informasjonsplatene med masse nummer under panseret.

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Jeg tror ikke du finner klistrelappen med understellsnr. og optionkoder noe annet sted enn på høyre B-stolpe, når du åpner bakdøra. (Men selvfølgelig mulig jeg tar feil. Selv har jeg ikke noe klistrelapp med slik info under panseret i hvert fall.)

    For å laste opp bilder her på forumet må du være betalende medlem. Om man ikke er det må man bruke andre tjenester og linke de i innlegget. Mer informasjon om hvordan sånt gjøres finner du i kategorien "Informasjon fra administrator/styret" Der er det et par klistrede innlegg helt øverst som inneholder litt info om blant annet bilder.

    Og angående riktig demper hos autodoc vil jeg tro det er denne: https://www.autodoc.co.no/sachs/787189
    Den har i hvert fall riktige Volvodelenr. for nivomat.
    Sist endret av Jimbojama; 06/10/22 kl 16:56 Begrunnelse: La inn link

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2022
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimbojama Vis post
    Jeg tror ikke du finner klistrelappen med understellsnr. og optionkoder noe annet sted enn på høyre B-stolpe, når du åpner bakdøra. (Men selvfølgelig mulig jeg tar feil. Selv har jeg ikke noe klistrelapp med slik info under panseret i hvert fall.)

    For å laste opp bilder her på forumet må du være betalende medlem. Om man ikke er det må man bruke andre tjenester og linke de i innlegget. Mer informasjon om hvordan sånt gjøres finner du i kategorien "Informasjon fra administrator/styret" Der er det et par klistrede innlegg helt øverst som inneholder litt info om blant annet bilder.

    Og angående riktig demper hos autodoc vil jeg tro det er denne: https://www.autodoc.co.no/sachs/787189
    Den har i hvert fall riktige Volvodelenr. for nivomat.
    takk, jeg skal sjekke høyre B-stolpe. og jeg har lært hva du sier om opplasting av bilder. takk for hjelp.

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2022
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    I morgen skal jeg på verksted med bilen og får sjekket hvilke type dempere som sitter på. så får vi se. jeg håper det er noen som jeg kan kjøpe så jeg kan komme videre med dette:

  16. #16
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.312
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av hajo Vis post
    I morgen skal jeg på verksted med bilen og får sjekket hvilke type dempere som sitter på. så får vi se. jeg håper det er noen som jeg kan kjøpe så jeg kan komme videre med dette:
    Eller du kan skrive den 12-siffrede koden her, den som du fant nede i høyre hjørne på VIN-skiltet i motorrommet... (Det er fra 2005 og opp at Vin-dekalen står på B-stolpen)
    ...så vil du sannsynligvis få et Volvo dele-nummer eller to i retur.

    PS: du kan laste opp bilder på en bildedelingstjeneste som gir deg en URL til bilde du lastet opp der, den kan du så bruke når du trykker på "bildeknappen" ("Insert Image") , og bilde dukker helt magisk opp i innlegget ditt etter lagring/publisering.
    Sist endret av jiha1968; 06/10/22 kl 18:58

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2022
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    12 sifferet kode er 2915X1429731

  18. #18
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.312
    Antall takk

    Standard

    14 Fjær 8666292 *
    29 Demper 30681745 Ser ut til at demperen enten ikke er på lager, eller har fått dårlig prisdemping rundt omkring...

    * er du sikker på at det er 14 etter X'n i koden, "fjær 14" er normalt brukt til Politi-biler, men da med en annen demper.
    (joda, fjær 14 eksisterer på vanlige XC70 også, men ikke så vanlig å se den)
    Sist endret av jiha1968; 07/10/22 kl 08:19

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2022
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    14 Fjær 8666292 *
    29 Demper 30681745 Ser ut til at demperen enten ikke er på lager, eller har fått dårlig prisdemping rundt omkring...

    * er du sikker på at det er 14 etter X'n i koden, "fjær 14" er normalt brukt til Politi-biler, men da med en annen demper.
    (joda, fjær 14 eksisterer på vanlige XC70 også, men ikke så vanlig å se den)
    ja, 14 er der slik jeg skrev nummeret. har sjekket det og etter X
    Sist endret av hajo; 07/10/22 kl 12:15

  20. #20
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.312
    Antall takk

    Standard

    Ok, da kan du bruke delenumrene jeg skrev.

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2022
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Ok, da kan du bruke delenumrene jeg skrev.
    JAA. Kommer akkurat fra et vekstedt i nærheten. der fikk jeg bilen opp på bukk og mekaniker og jeg sjekket hvilke demper som sitter på nå.
    det er Sachs dempere med nummer 30681745
    samme nummer som du oppga.
    Tusen takk til JIHA1968 og til verkstedet og mekaniker. da er det bare å bestille vil jeg tro.
    men..hvor viktig er det å bytte fjærer? jeg har ikke kjørt mye med henger. nesten ikke i det hele tatt.
    og...hvor stor jobb er det å bytte fjærer?
    Sist endret av hajo; 07/10/22 kl 13:55

  22. #22
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.312
    Antall takk

    Standard

    Det er mest rust som sliter på fjærene, i tillegg til bruk, så om de er i perfekt stand (noe jeg tviler sterkt på) så kan du på egen risiko la de stå.
    Men det er en grunn til at Volvo krever fjærbytte samtidig med demperne, selv om de er glade i å selge flere dempere...

    Fjærene må av for å bytte demper, så det er ikke noe ekstra jobb, kun X kr for fjærene, som iallfall var billig hos Autodoc for Sachs-fjær.

  23. #23

    Medlem siden
    24. april 2022
    VCCN medlemsnummer
    2718
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Det er kanskje vert å nevne at det er mulig å bytte fjær og demper bak fra nivomat til "vanlig"? Då kostnadskutt er så i vinden i samfunnet med god grunn

  24. Takk jiha1968 takket for denne posten
  25. #24
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.312
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Øyehaug Vis post
    Det er kanskje vert å nevne at det er mulig å bytte fjær og demper bak fra nivomat til "vanlig"? Då kostnadskutt er så i vinden i samfunnet med god grunn
    Litt flisepikkeri: Husk isåfall at tilhengerkroken bør byttes samtidig, da det er ulik kulehøyde på Nivomat-tilhengerfeste og standard (kanskje viktigst ved toakslet/lang vogn)

    Nåja, utfordringen blir vel å finne en kombinasjon av fjær og demper som passer med det som er foran, men med en titt på div. huggeribiler, eller litt hjelp fra forummedlemmene her, så kan man kanskje finne en bil med samme koder på fjær og demper foran, men med vanlige dempere bak. Eller så får man vel ta første og beste som dukker opp, og håpe på det beste... (Det skal nok mye til for at det blir værre enn et par defekte Nivomater allikevel)
    Sist endret av jiha1968; 07/10/22 kl 22:19

  26. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2022
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Litt flisepikkeri: Husk isåfall at tilhengerkroken bør byttes samtidig, da det er ulik kulehøyde på Nivomat-tilhengerfeste og standard (kanskje viktigst ved toakslet/lang vogn)

    Nåja, utfordringen blir vel å finne en kombinasjon av fjær og demper som passer med det som er foran, men med en titt på div. huggeribiler, eller litt hjelp fra forummedlemmene her, så kan man kanskje finne en bil med samme koder på fjær og demper foran, men med vanlige dempere bak. Eller så får man vel ta første og beste som dukker opp, og håpe på det beste... (Det skal nok mye til for at det blir værre enn et par defekte Nivomater allikevel)
    jeg skal bruke samme verksted som byttet front demperne for et par år siden. jeg håer de har data på hvilke dempere som sitter foran. uten og ha sjekket så tror jeg det er Sachs.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Nivåregulering og fjærer bak XC70 -12
    By Larssin in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 13
    Siste post: 12/04/23, 16:09
  2. Diverse spørsmål ang. bakdempere XC70 2004 D5
    By jerognal in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 19
    Siste post: 05/10/22, 20:20
  3. Automatisk nivåregulering XC70 2015
    By Kumos in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 3
    Siste post: 12/02/16, 20:17

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •