Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 43 av 43

Tråd: Diesel på bensinmotor -VCCN superdupertest-

  1. #26
    Registrerte brukere Ekren sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Melhus, Norway
    Innlegg
    1.019
    Antall takk

    Standard

    om det er sundt for katalysator eller ikke, null peil..
    men diesel bilerkan partikkelfilter og dette rælet få skader av og få for mye parafin blandet inn i dieselen

    kompiss kjørte en gammel opel på ren diesel, måttes dog startes på startgass
    Styremedlem VOLVO-klubben trøndelag
    -1977 242 Turbo -1978 242 L SOLGT -1983 240 Turbo orginalare -1989 740 Turbo SOLGT -1990 240 Turbo - 2006 VW Transporter -1989 245 Turbo

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Man må ikke bruke startgass hvis man kinner lengenok (fant jeg ut på subaruen hvertfall ) :P
    One Ring to rule them all

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    fyllte diesel på bilen, og nå så får jeg ikke feil kode på lambdan lenger på tomgang så noe må den gjøre
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Var jo mange før som kjørte 140 serien på parafin.

  5. #30
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    omtrent samtlige volvo traktorer med bensinmotor ble kjørt på parafin etter at de var kjørt varme på bensin.

  6. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    stemmer det! man hadde en kran man slo over! Ble pen røyk
    One Ring to rule them all

  7. #32
    Registrerte brukere Soulair sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Klæbu
    VCCN medlemsnummer
    13
    Innlegg
    565
    Antall takk

    Standard

    Interressant eksperiment! Men du, jeg stusser litt over denne

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut
    min teori er at jeg ikke hørte bankinga og bilen pøste på med bensin (fordi dieselen har selvantent ).
    Jeg mener at du må ha minst 14-15:1 i kompresjon for at dieselen skal selvantenne, og da kjøres dieselen inn når stemplet er topp, eller hva?
    1998 Volvo V70XC - bruksbil
    1985 Volvo 760GLE - V8 diesel prosjekt

  8. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    neida. jeg har som sagt kjørt diesel på en gammel subaru. fungerte fint egentlig. og diesel antennes på trykk. cylindertrykket som blir når bensinen antennes tenner garrantert dieselen
    Men jeg tror dieselen anntente før den skulle og ga tenningsbank signaler til motoren. halv tank holdt nesten ikke tur, retur oslo :P
    One Ring to rule them all

  9. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Soulair Vis post
    Jeg mener at du må ha minst 14-15:1 i kompresjon for at dieselen skal selvantenne, og da kjøres dieselen inn når stemplet er topp, eller hva?

    Nå må du ikke glemme at en disel bil blir ikke like varm som en bensin bil.

    Ved forbrenning på bensin motor så blir det fort 1800grader over stempelet.

    Og da brenner diselen ganske lett.

    Forbrenningstempraturen i en diselmotor er jeg ikke sikker på. men den er langt lavere. derfor må den ha mye høyere komprisjon og en fin pærledusj ut av dysa for og funke.
    Volvo fantast?

  10. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    stemmer bra som shaiko sier, det at man blander diesel og bensin slik at bensinen hjelper til og tenne dieselen, tror ikke man får selv antendelse i en bensin motor.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    jo, det er derfor det er farlig å ta formye aner ikke om en innsprut bensin motor kan gå på ren disel. noen som har prøvd? jeg har alublokk så skal hvertfall ikke prøve
    One Ring to rule them all

  12. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Kan godt tenkes at det ikke oppnås tilstrekkelig kompresjonstrykk til å få en fullstendig forbrenning, og da vil uforbrente hydrokarboner havne i eksosen. Selv når forbrenningen er i gang og trykket/temperaturen stiger, så er det for sent til å få en fullstendig forbrenning. Dette er jo tillstander som kan skape tenningsbank på en bensinmotor, med bensin. Om dette får dieselblandingen din til å detonere vil jeg ikke spekulere i.

    Uforbrent drivstoff måles i alle fall som en mager blanding av Lambdasonden, så det kan jo tenkes at motorstyringa trimmer opp dysetidene litt, derav monsterforbruk

  13. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    jo, det er derfor det er farlig å ta formye aner ikke om en innsprut bensin motor kan gå på ren disel. noen som har prøvd? jeg har alublokk så skal hvertfall ikke prøve
    Jeg kjørte den gamle fk motorn min på 100% disel. (grønn)

    Da måtte motorvarmeren stå på om natta. hadde en blokk og en slange varmer. om jeg kjimma litt da så starta den og gikk. men den gikk langt fra rent og kunne ikke gi gass før motoren hadde nådd ca 75grader.

    jeg fikk bank ved ladetrykk over 0.6.


    Før jeg fikk på motorvarmere så måtte bilen taues 3km for og starte for og få tempratur i sylindrene =P
    Volvo fantast?

  14. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Shaiko Vis post
    Jeg kjørte den gamle fk motorn min på 100% disel. (grønn)

    Da måtte motorvarmeren stå på om natta. hadde en blokk og en slange varmer. om jeg kjimma litt da så starta den og gikk. men den gikk langt fra rent og kunne ikke gi gass før motoren hadde nådd ca 75grader.

    jeg fikk bank ved ladetrykk over 0.6.


    Før jeg fikk på motorvarmere så måtte bilen taues 3km for og starte for og få tempratur i sylindrene =P
    Det er nok fordi det er litt lav komp i motoren.
    Subarun jeg hadde gikk greit. men som du sier. måtte bli varm før den gikk rent å pent
    jeg kjørte opp all den grønne dieselen på gården i løpet av en uke jeg var alene hjemme på slutta var clutchen så dårlig at bilen ikke gikk å stoppe før bilen gikk tom for suppe haha (jeg var 14år og tenkte ikke på å tette innsug :P)
    One Ring to rule them all

  15. #40
    Registrerte brukere Soulair sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Klæbu
    VCCN medlemsnummer
    13
    Innlegg
    565
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Shaiko Vis post
    Nå må du ikke glemme at en disel bil blir ikke like varm som en bensin bil.
    Det vet jeg

    Sitat Opprinnelig postet av Shaiko Vis post
    Ved forbrenning på bensin motor så blir det fort 1800grader over stempelet.

    Og da brenner diselen ganske lett.

    Forbrenningstempraturen i en diselmotor er jeg ikke sikker på. men den er langt lavere. derfor må den ha mye høyere komprisjon og en fin pærledusj ut av dysa for og funke.
    Og det har du helt rett i, men jeg snakket om selvantenning. Her blir dieselen tydeligvis antent av bensin som har antent av tennpluggen, altså dieselen har ikke selvantent


    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut
    min teori er at jeg ikke hørte bankinga og bilen pøste på med bensin (fordi dieselen har selvantent ).
    Her nevner han selvantenning, så egentlig var dette bare pirking fra min side. Sorry, TBO
    1998 Volvo V70XC - bruksbil
    1985 Volvo 760GLE - V8 diesel prosjekt

  16. #41
    Registrerte brukere Autotech sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Notodden
    VCCN medlemsnummer
    2053
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Fyltte bensin som var fyllt feil på en diesel bil,og helte det på 740n jeg hadde,med F motor,var ikke veldig mye diesel i blandinga,men det holdt til at bilen fjuska og ikke ville gå på tomgang når den var kald....

  17. #42
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. des. 2009
    Innlegg
    41
    Antall takk

    Standard

    gamle toyota 16v motorer går iaf. ikke på bensin/dieselblanding. en tidligere kollega av meg fyllte tanken med en blanding vi tappa av en feil fyllt bil en gang. Lukta, og virka som det var så og si rein bensin, men bilen ville seg ikke i det hele tatt. endte med rådelagerhavari.. Virka som dieselen rant rett nedi bunnpanna, for det lukta diesel som fy av oljen, og den var veeeldig tynn!

  18. #43
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av geirao Vis post
    gamle toyota 16v motorer går iaf. ikke på bensin/dieselblanding. en tidligere kollega av meg fyllte tanken med en blanding vi tappa av en feil fyllt bil en gang. Lukta, og virka som det var så og si rein bensin, men bilen ville seg ikke i det hele tatt. endte med rådelagerhavari.. Virka som dieselen rant rett nedi bunnpanna, for det lukta diesel som fy av oljen, og den var veeeldig tynn!
    Du må fylle dieselen på tanken og ikke i lokket på toppen av motoren veit du

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •