Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: Ulyd ved kjøring

  1. #1
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard Ulyd ved kjøring

    Hei

    I kveld opplevde jeg noe nytt, noe jeg ikke har vært borti i det hele tatt tidligere faktisk. Plutselig under kjøring, begynner det å komme en høy og markant lyd, nesten som en slags trompet lyd.

    Det begynte helt ut av det blå (uten forvarsel). Ingen feilmeldinger. Lyden kom bakfra, mest sannsynlig til høyre. Den var veldig markant og jeg ble ganske sliten av å høre på den selv etter kort tid. Min partner satt på og hørte det samme selv.

    Stoppet bilen, og lyden fortsatte et par sekunder før den ble tilsynelatende borte. Jeg sjekket om felgene var varme, det var de ikke. Sjekket bremseskiver, de var helt normalt varme. Sjekket etter lukt, men kunne ikke finne noe unormalt.

    Lyden kom ikke ved å øke turtall i frigiret (N) - Dette er automat. Men startet igjen etter litt kjøring. Selv i lav hastighet (10km/t) er lyden intens/høy. Den er sammenhengende, men kan øke eller minske i intensitet. Synes det var noe forskjell i enkelte større svinger, men lyden dukket opp på en rett strekning og den kom også på andre rette strekninger etterpå. Ingen redusert effekt på bilen ved kjøring. Alt virker normalt. Eneste jeg kan si utover dette er at jeg fikk noen til å se på parkeringsbremsen på bilen denne dagen i forkant. De hadde funnet ut at en fjær var hoppet av/gåen og reparert det. Jeg hadde kjørt bilen over 4 mil etter dette og stoppet den, før jeg tok en ny kjøretur en time senere. Det var på den turen, ca 2 mil på turen at lyden kom. Etter litt visuell og annen lett feilsøking, fortsatte jeg turen 5 -6 mil hjemover. Lyden kom og gikk. Ikke merket noe andre symptomer igrunn.

    Noen som har noen råd/tips til dette?
    Sist endret av Siberiantiger; 09/02/22 kl 22:22

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.341
    Antall takk

    Standard

    Du har en XC90?

    Av det jeg leser så følger ikke lyden motorturtall eller hastighet, og den fortsetter et par sekunder etter bilen har stoppet, dette mener jeg utelukker hjul, bremser, gir og motor.
    Vill gjetting blir at drivstoffpumpen i tanken eller Haldex-pumpen er i ferd med å ta kveld, eller at snekkedrevet i bakruteviskeren har havarert, slik at en sliten viskermotor raser skurrende rundt i full fart, i disse tilfellene burde det i det minste bli stille ved avslått tenning.

    Få noen til å sitte bak i bilen for å prøve å lokalisere mer nøyaktig hvor lyden kommer fra, eventuelt få de til lytte på utsiden, eller få løftet opp bilen på bukk, vurder å gjøre opptak av lyden og legg snutten på youtube
    Sist endret av jiha1968; 10/02/22 kl 02:31

  3. #3
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.341
    Antall takk

    Standard

    Dobbelpost

  4. #4
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard

    Ja, jeg har en Volvo XC90 D5
    AWD
    R-DESIGN 2012 modell. Lyden kan fremprovoseres ved å svinge mye til høyre. Men lyden kan både komme når jeg kjører rett frem og ved sving. Sving til venstre bruker lyden å avta, forsvinne. Vet jeg har problem med vindusvisker bak som av og til henger seg opp, må bryte lett på den før den virker igjen. Merker ingen andre tegn på problemer ved bilen enn ulyden.

  5. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.341
    Antall takk

    Standard

    Er det fremdeles slik at du kan høre ulyden etter bilen er stanset, og hva om du tar tak i viskeren bak og hjelper til litt når ulyden er der?
    Eller er den kun mulig å høre ulyden når bilen er i bevegelse?

  6. #6
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard

    Bilen må være i bevegelse. Jeg får så og si alltid fremprovosert lyden ved å legge over til høyre. Aldri til venstre.

    Bilen har vært på bukk nå hos Volvo forhandler, og en fra verkstedet var med på en liten tur for å høre på problemet. De sjekket forstilling og fant en drivaksel mansjett som lagde en tilsvarende lyd. De smurte den opp sa de og da hadde lyden forsvunnet. Jeg takket og bukket og kjlrte avgårde. Men ved første litt større sving (kryss) til høyre, kom lyden igjen. Tilbake til Volvo verksted og de holdt på at det var den ytre drivaksel mansjetten som var problemet. At været / føret her kanskje gjorde at smurningen ble vasket bort. Slaps / vått på veiene. Når lyden er på det verste, hører jeg forsatt lyden et par sekunder etter at bilen står i ro. Rekker nesten ikke å slå av motor etter stans før den er borte. De fleste gangene stopper den stort sett når bilen står i ro, eller når bilen rettes opp under kjøring. Men kan som sagt fortsette selv om bilen kjører rett frem. Så ikke noe tydelig mønster egentlig

  7. #7
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard

    For ordens skyld, skal jeg slå av bakfe visker (som har stått på intervall) en stund fremover og se om det er relevant. Har selv mer troen på en slags motor/pumpe, siden lyden på en måte bare avtar ved stopp og ikke stopper momentant. Men skjønner da ikke hvorfor den setter igang bed sving - til høyre. Får evt se om jeg får min gravide partner til å stå ute å filme senere og se om hun kan fange opp lyden da. På en større tom parkeringsplass eller tilsvarende. Jeg er ihvertfall ikke helt trygg på svaret fra Volvo. Ihvertfall er det ingen skikkelig løsning så langt.

  8. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.341
    Antall takk

    Standard

    Tror det springende punktet her er at lyden er hørbar etter at hjulene står stille, selv om det er bare i noen tiendels sekund i verste fall.
    Da kan det ikke være hjullager, bremseskjold, drivakslinger, eller andre ting direkte relatert til hjulenes/bilens bevegelse, men noe annet som er aktivert mens tenning er på, men påvirkes av G-kreftene i bilen.
    Så jeg er spent på bakruteviskeren
    Ta gjerne ut sikring 19 (på
    REM
    ) bak i bilen, den er til viskermotoren, for å sikre at den ikke starter.

    Og det er ikke montert noen ekstra Subwoofer med viftekjøling, kjøle/varmeboks eller lignende i bilen?
    (Mener å huske at original XC90-subwoofer ikke har viftekjøling som i V70/XC70)

    EDIT: Deretter kan du ta sikring 14 (på
    REM
    ) , den går til Vifte i klimaanlegg til baksetepassasjerene om bilen har det...
    Sist endret av jiha1968; 10/02/22 kl 12:23

  9. #9
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard

    Ja, nå gjorde jeg 2 ting samtidig. Jeg vasket bilen, også med underspyling i vaskehall, med børster. Og jeg slo av intervall viskere bak. Etter dette har jeg ikke klart å fremprovosere lyden. Skal ta en tur i ettermiddag / kveld igjen og teste på nytt. Da med å sette på visker igjen. Tusen takk for masse gode innspill og løsningsforslag 😎😃

  10. #10
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard

    Glemte å svare på det med ekstrautstyr. Men nei, det er ikke montert slikt ekstrautstyr som du nevner her. På denne har jeg heller ikke vifte til baksete passasjerer. Det hadde jeg i den forrige. Jeg har premium sound anlegget fea Volvo i bilen. Vet ikke akkurat hva det innebærer.

  11. #11
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.341
    Antall takk

    Standard

    Hørtes lovende ut angående viskeren/ulyden!
    Det var tre kvaliteter å velge i på lydsiden: Performance Sound, High Performance og Premium Sound.
    "Premium Sound" er et mye bedre lydsystem med f.eks gode 3-veis høyttalere fra Dynaudio og adskillig større forsterkereffekt fra Alpine, kort og godt mye bedre lyd enn "Performance"-anleggene.
    Er ikke sikker på om Subwoofer var tilgjengelig som tilvalg de siste årene, går ut ifra at noen andre her på forumet kan mer om (god) lyd i XC90...

    Angående misstanken mot viskermotoren, så kan motoren begynne å surre på egen hånd om tannhjulene er veldig slitt, da motoren vil prøve å kjøre runden tilbake til parkeringsstilling om viskerarmen på ruten flyttes bort fra park-posisjon, eller at den aldri når park-posisjon om den ikke klarer å fullføre sveipet uten at viskerarmen stanser i tannhjulsskaden. Så vurder å ta sikringen om ulyden fortsetter.
    Sist endret av jiha1968; 10/02/22 kl 14:56

  12. #12
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen. Var ute med bilen på en liten handletur tidligere i kveld. Først var det ingen lyd frem til butikken, til tross for nok av Høyresvinger. Vi parkerte og handlet en liten stund og da vi skulle kjøre igjen, kom vi bare 50 meter før lyden kom tilbake. Den var der en liten stund mens vi kjørte rett frem også, men så forsvant den igjen. Men mens vi fikk lyden, satte jeg PÅ bakre vindusvisker. Den virket som den skulle og ga ingen effekt. Jeg har ikkr forsøkt å ta sikringen. Det har det desverre ikke vært tid til med en høygravid partner 🤰 partner 🙈. Men skal kjøre 7 mil i morgen, til jobb. Så da blir det sikkert festlig 🙈😂 sette musikken på hlyt volum i mitt gode premium anlegg (forrsten sier Volvo forhandler at Premiun er de svakeste anleggene på den nåten at de tåler mindre før de blir defekt/slites raskest)

    Så jeg har ikke kommet til bunns i dette. Har ingen forståelse for at drivaksel mansjett skal lage slik lyd, ihvertfall ikke etter å ha stoppet bilen. Det blir bare rart for meg å tenke på. Men jeg er da ikke mekaniker....

    Håper å komme til bunns i dette snart. Dama kan føde absolutt når som helst og da trenger jeg bilen i orden..

  13. #13
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.341
    Antall takk

    Standard

    OK, da utgår viskeren, trenger ikke tenke mer på hverken den eller sikringen. Vel, om den "henger seg opp" så trenger den å bli byttet før eller senere av den grunnen

    Og jeg henger meg fortsatt opp i at lyden ikke forsvinner i samme øyeblikk eller rett før bilen stanser, og heller ikke reagerer på gass/turtallsendring, ikke så mye som burde kunne klare det kunststykket.

    Foreløbig har jeg igjen matepumpen i dieseltanken, og pumpen på Haldexen, men sistnevnte er enda mindre sannsynlig pga den er mere isolert fra bilen.
    Får sette motoren for tanklukelås på lista siden viskermotoren utgikk, og ta med sentrallåsmotor i bakluken på delt misstankenivå med Haldexpumpen.
    Begynner å gå tom for ideer, uten mulighet til å hoppe rundt i bagasjerommet på leting etter synderen.

    Og siden vi har vært inne på lydanlegget, ulyden høres ikke i noen av høyttalerne? (Sikring 2 i gavlvegg på dashbord for å koble ut forsterkeren)
    Sist endret av jiha1968; 10/02/22 kl 23:24

  14. #14
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg kjørt i ca 4 - 5 mil med lyden konstant. DET var slitsomt!!

    Eneste jeg kan si / endre på hva jeg allerede har sagt, er at det er en visst reaksjon på om jeg reduserer farten - lyden endrer seg litt. Jeg har forsøkt å ta opp lyden ved å starte opptak mens jeg sitter i bilen. Det blir naturligvis en del annen bakgrunnsstøy og jeg kommer ikke helt nær lyden jeg hører. Men du får et visst inntrykk om hvordan det er. Kan høres litt annerledes ut når den er tatt opp med mobil.

    https://drive.google.com/file/d/1UM_...ew?usp=sharing

    Var innom Nardo Bil i Molde på vei til jobb og fikk booket en time til mandag. Jeg nevnte den gummimansjetten, og de sa den kan lage litt lyd. Når jeg sa jeg hadde snakket litt med folk på Volvo forum og at det hadde kommet forslag om at det kunne være en pumpe - enten drivstoffpumpe eller haldex pumpe, så var han ikke uenig - at den drivstoffpumpen kan holde på å ta dagen.

    Men da spør jeg dere, hvordan kan det gi utslag i om jeg svinger til høyre eller venstre om det er drivstoffpumpen? Lyden forsvinner jo når jeg svinger til venstre, og kommer frem eller blir tydeligere ved høyresving. Forstå det den som kan...

    Hvorfor kommer ikke lyden når jeg rygger hvis det er pumpen? (Ihvertfall har den ikke kommet så langt)

    Lager ytre drivakselmansjett så mye lyd at den får lyden til å høres ut som den kommer fra høyresiden og ikke venstre der den problematiske mansjetten er?

    Det er ingen ulyd i høyttalerne. Og jeg har slått av anlegget når lyden oppstår og lyden er der fortsatt.

    Det som slår meg er at når jeg kjører rundt i et område med mye folk, er det tilsynelatende ingen som snur seg og lurer på hva det er med bilen.. både voksne og unge.. En eller annen ville nok snudd seg tenker jeg..

  15. #15
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard

    Om det var drivstoff pumpen, burde ikke bilen dradd dårligere i bakker og evt. fusket? Dette skjer jo i lave hastigheter (ganghastighet) så vel som i 90 sonen, i nedoverbakker eller på flata. Jeg merker ikke noe på kjøringen i det hele tatt.

    For de av dere som er mekanikere, kan noen forklare meg hvordan selve drivakselmansjett kan lage masse ulyd? Og at denne må smøres i så tilfelle?

    Veldig takknemlig for alle innspill/hjelp så langt. Jeg prøver så godt jeg kan å gi så mye og riktig info som mulig. Siste kjøretur i dag etter at jeg kom på jobb, fikk jeg også fremprovosert ulyd ved å svinge til venstre. Eller at den fortsatte selv om jeg svingte til venstre.

    Får noen på skolen her til å se på den i løpet av dagen. De har mekanikerlinjen her (Bilfag). Håper de får tid og klarer å finne noe fornuftig.

    Legger ved ennå en link til lydopptak, der dere ihvertfall på slutten kan høre en variasjon på lyden

    https://drive.google.com/file/d/1Ucw...ew?usp=sharing

  16. #16
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard

    Hei

    Jeg har beviselig en flott gjeng på Romsdal vgs som har inspisert og funnet feilen med bilen min i dag. Det var utrolig nok feil med parkeringsbremsen. Den autojusterings enheten der (originalt) hadde rustet fast og dermed hang parkbrems på hele tiden. Så går det varmt og lager lyd. Nå er den justeringen fjernet (jeg har ikke parkbrems akkurat nå) og skal kjøpe nytt selvjusteringssett og slike justeringsbolter (som vist i et annet innlegg). Blir byttet på mandag.

    Når jeg kjørte den nå, synes jeg den gikk lettere.. kan være innbilling, men også forbruket (både forbruket der og da og gjennomsnittlig før vi fant feiling) var en god del høyere enn forventet og jeg har kjørt pent hele tiden. Med 200hk og firehjulsdrift er det ikke mye som merkes om det henger litt på, men det merkes allikevel på at bilen drar litt tyngre tydeligvis. Lyden er helt borte. Har forsøkt å fremprovosert den flere ganger.

    Gleder meg til nye parkbremser neste uke.

    Nok en gang tusen takk til jiha1968 for masse gode innspill. Setter veldig godt pris på lysten til å hjelpe meg

  17. #17
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.341
    Antall takk

    Standard

    Jeg får ikke regnestykket til å gå opp mot tidligere beskrevet symptom,
    P-bremsen kan ikke lage noe vesentlig med lyd når bilen har stoppet, og selv om P-bremsen skulle betjenes da, så dreier det seg om så svak lyd i mekanikken at det knapt kan høres inne i bilen (klikkene fra pedalen overdøver det lett), men dette spiller absolutt ingen rolle når feilen er funnet!

    Gratulerer med en behageligere tilværelse


    PS: det er ingen autojustering av P-bremsen bak i tromlene slik som på en del japanske biler, hverken med eller uten justeringsskruene fra
    P80
    -chassis (850) mellom bremseskoene, men autojusteringen sitter i beste fall i selve pedalen.
    Sist endret av jiha1968; 12/02/22 kl 11:51

  18. #18
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard

    Jeg såg jo ikke hvordan det så ut inne i trommelen når de demonterte. Men etter at de fjernet "triggeren" så ble lyden borte. Fikk ikke nye deler i dag, kommer ikke før tidligst i morgen, men får uansett ikke byttet før fredag.

Lignende tråder

  1. Ulyd under kjøring
    By Gems in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 1
    Siste post: 01/11/15, 15:40
  2. Ulyd ved kjøring over hump..
    By fuzzy in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 14
    Siste post: 24/11/12, 10:49
  3. Ulyd ved kjøring
    By bosolhaug in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 22/07/11, 11:36
  4. During/ulyd fra forstilling ved kjøring i vann.
    By hovree in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 12/07/11, 13:33
  5. Ulyd ved kjøring - Volvo 740 GLE
    By A.E.D in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 23/03/11, 20:46

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye trÃ¥der
  • Du kan ikke svare pÃ¥ innlegg / trÃ¥der
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •