Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  7
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 42

Tråd: Fusker når kald

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard Fusker når kald

    Min 2007 2.4D fusker veldig når du starter den kald, føles som den går på 3 av 5 bare, blir bedre etter et minutt eller 2 men føler ikke den går helt rein varm heller, kjøpte obd leser etter annbefalling her inne (iCarsoft Vol V2.0) og den viser ingen feilmeldinger som skal gjøre at den fusker slik jeg kan se det.
    5F3E
    E010
    6A04
    4F42
    0004
    Det er kodene jeg får opp på den leseren.
    Prøvde en annen som ikke er til Volvo og den fant P2a00 men skulle ikke da den som er beregnet på Volvo koder klart og lese den koden om den var der?
    Eller burde jeg her ta en tur til volvo og få en ordentlig diagnose på bilen?

  2. #2
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  3. Takk årnes, jiha1968 takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    årnes : iCarsoften din har to måter å lese av feilkoder fra bilen:
    Enten "Diagnose" som er den Volvotilpassede avlesningen, eller "
    OBDII
    /EOBD" som er generisk alá en universal-leser.
    (jeg bruker ikke iCarsoft Vol selv, men i følge bruksanvisningen så...)

    P2a00-koden (Powertrain-2A00) burde ha dukket opp på iCarsoften som Volvo-kode også, da som
    ECM
    -28xx (2860/2870/2890/28A0/28B0/28C0/28D0/28E0)
    Og her ser du hvor mangelfull en standard
    OBD
    -leser kan være selv i motorstyringen, når den har bare en felles kode, for det ville bli beskrevet ved hjelp av en eller flere av de 8 ulike koder på Volvo-tilpasset utstyr, såfremt koden er reell da...

    Et annet råd for å få bedre hjelp er å liste opp hvilken modul du finner feilkodene i , slik som de du postet, der jeg gjetter meg til at de hovedsaklig er
    CCM
    , PDM/
    DDM
    og
    UEM
    -relaterte.

    Locked er nok på rett kurs med antagelser om dysene som årsak til fjuskingen.
    Selv om man heller ønsker å håpe på forbedringer med div Lurium-tilsetninger i dieseltanken/filteret for å unngå denne jobben,
    vil det aldri rense like godt eller kjapt som manuell kjemisk rens/ultralydvasker, men det blir neppe verre heller.

    PS: det er langt fra alle symptomer som setter feilkoder, og settes det feilkode så er den som regel bare en beskrivelse av symptomet, ikke direkte hva som må repareres/byttes.
    Sist endret av jiha1968; 07/02/22 kl 22:39

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Testet i dag med varm motor og motoren i gang, fikk da opp fle koder blandt annet 28D2 og 28E2 som du nevner her og 135F. 135F ser ut til og ha med lamdaføleren eller Lmm å gjøre.

  6. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Sjekk at virvelspjeld-staget fortsatt sitter på plass.
    Verdier på temp og trykk-sensorer i motoren bør også sjekkes om de er "innafor".

    Det kan også være verdt å ta en titt på hvor igjengrodd det er i EGR og ASV-spjeldhuset.

    Sånn ellers så mangler det info fra deg om feilkodene dine beskriver "Signal too low" eller "too high" osv.
    (går utifra at det siste sifferet er 0 istedenfor 2 på 2Sxx-kodene)
    Sist endret av jiha1968; 10/02/22 kl 11:11

  7. Takk årnes takket for denne posten
  8. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Se på det i mårra :-)

  9. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Neidaså, skal ikke væra lett :-)
    Gikk ut å leste feilkoder nå og dette er hva jeg fant i dag.
    5F3E. Tilstand: Ingen. Varmeapperat, signalfeil
    8F15: Tilstand: Ingen. Xenonlampe venstre, signalfeil ( Kobblet på ekstralys, kanskje feilmelding pga det?)
    0040 Tilstand: Ingen Luftkvalitetssensor, intern feil
    0000 Tilstand: ingen, impulsføler, feil signal
    28D0 Tilstand: ingen, Oppvarmet oksygenføler (HO2S)
    6663 Tilstand: ingen, Glødekontroll

    Så ser ut som de kodene fra i går for det meste er borte men har nå noen nye å tenke på ;-)
    Vet ikke om det er dette du tenkte på når du ønsket mer utfyllende? Om ikke tar jeg ny scan i mårra og ser om jeg finner mer, kjenner ikke helt denne leseren enda og hadde dårlig tid i dag desverre, bedre tid i mårra :-)

  10. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Flott, da slipper jeg å lete så mye etter feilkodene...

    CPM-5F3E: Tilstand: Ingen. Varmeapperat, signalfeil Vifta i dieselvarmeren
    CEM
    -8F15:
    Tilstand: Ingen. Xenonlampe venstre, signalfeil Trøbbel med høydemotoren på lykta, eller
    ABL
    -motoren inne i lykta om du har det, eventuelt solenoiden inne i lykta for vipp av Xenon-reflektor

    CCM
    -0040:
    Tilstand: Ingen Luftkvalitetssensor, intern feil Føler for luftkvalitet, påvirker auto-resirkulasjon
    xxx-0000: Tilstand: ingen, impulsføler, feil signal hmm, dette var en raring, se om du kan få mere info på den, 0-koder er sjelden vare...

    Så til de to interessante:
    ECM
    -28D0:
    Tilstand: ingen, Oppvarmet oksygenføler (HO2S) Her er det mest sannsynlig brudd i varmeelementet, eller annen intern feil i sensoren, med mulighet for kabel/kontakt-feil, dette kan måles med multimeter, og verdier fra sensoren i feilkodeleseren, eller kjøre igang byttebaletten (det er en mulighet for at sensoren påvirkes av andre feil i motoren)
    ECM
    -6663 :
    Glødeplugg sylinder 3 , måles og byttes, hvis gl.plugg er ok, sjekk kabel og bytt ev. glødemodul ("relé")
    Påvirker start og motorgange noe, under 5'C
    Sist endret av jiha1968; 08/02/22 kl 20:43

  11. Takk årnes takket for denne posten
  12. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Xenonlampene lyser slik de skal i ca 5 sekunder så finner de ut at de heller vil leke grøftelys, mulig nivåføleren bak er gåen ?, skal se på det i helgen tenkte jeg. Omer glødeplugger til helgen. Lamdaføler nr1 leste jeg at er forbruksvare på disse bilene så kanskje like greit å bytte med en gang... Dieselvarmeren kommer jeg til å ta ut i sommer, plukke i biter å rense best mulig, lest litt rundt at den vifta kan lage litt krøll.. Kan se mer på den 0000 koden i mårra, om den er der enda da :-)
    Utrolig takknemlig for hjelpen du gir her :-)

  13. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Det "normale" ville vært føleren bak ja, men den har en annen feilkode.
    Din kode går på at
    CEM
    ikke får normale signaler fra selve lykta, den tror det er noe galt med høydemotoren, solenoiden for reflektorvipp, eller eventuell
    ABL
    (svinglys) motor.
    Så ombytte av de utvendige lyshøydemotorene for å se om feilkoden endrer seg kan være en kjapp test å begynne med, i tillegg til å sjekke om Xenon-reflektoren vipper som den skal mellom kort/langlys-veksling, sjekkes med å lyse mot en vegg før lysene går i bakken, og masker gjerne andre langlys under testingen.

    Helt greit å bytte o2-sensoren når bilen har rullet langt, denne typen begynner å avvike lenge før det kommer feilkoder. Glem billig Kina-kopi sensor, det er kun Bosch som garantert fungerer her. Husk godt verktøy og varmt eksosanlegg. (Heldigvis sitter som regel ikke følerne så hardt på en dieselbil i forhold til bensin)

    Hyggelig å kunne være til hjelp
    Sist endret av jiha1968; 08/02/22 kl 21:34

  14. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Lykta går litt opp når jeg skrur på fultlys men går rett ned igjen når jeg går til nær så motoren virker men er kanskje at den må stilles inn eller noe, Kan jo som du sier prøve å bytte motorene å se hva den mener om det. mulig jeg må investere i nye snart da de er litt gule/grå på innsiden og muligens ikke går igjenom neste eu-kontroll. Bestiller fra Eurodel i mårra tenker jeg, bosch sin koster 1450 der. :-)

  15. #12
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Har vore borti å skifte den motoren i lykta som skal endre lyslengda på nærlyset på bil uten linse på nærlyset.

    Det var ÅPENBART ikkje meininga, men det gjekk såvidt. Ein helvettes jobb. Der var og problemet at det kom feilmelding om eit eller anna med Helljus i instrumentpanelet og så lyste lysa rett ned i bakken.


    Du skrive ikkje noko om km.stand, men at ein glødeplugg frå 2007 feilar er ikkje utenkeleg. Som nevnt mål dei og sammenlign verdiane. Ville skifta alle om en er gåen. Er vanvittig enkelt å skifte på desse motorane.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  16. Takk årnes takket for denne posten
  17. #13
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Mener at kun Pre-facelift og R -Xenonlykter har motor for reflektorZoom ved lang/nær-lys (reflektor kjøres ut/inn i forhold til pæra),
    mens Facelift-Xenon som TS sine ikke har motor, men solenoid for reflektorvipp. (solenoiden sitter rett over pæra)

    Begge løsninger har mikrobrytere for overvåkning. (for motor-endestopp på Pre-Facelift/R, og på Facelift måler den om tilt er utført eller ikke)
    Og i TS sitt tilfelle er det mest sannsynlig at mikrobryteren har sviktet, siden reflektorene vipper opp ved langlys,
    men detter i bakken rett etterpå. (mikrobryteren sitter nedenfor pæra)

    Men Volvos beskrivelse av feilkoden er ikke klar på eksakt hva som er kriteriene for kodesetting,
    derfor øvelsen med å bytte høydemotor først, selv om mistanken er størst på interne deler.

    PS: Blir det for trangt å komme til inne i lykta, kan den deles på mange måter, men er glassene dårlige så kan man like gjerne brette opp ermene og ta de bort for å komme lettere til målet, og så montere nye glass når feilen er reparert.

    EDIT: Sjekk for korrosjon på driver-modulens kontakt (på undersiden av lykta),
    for hvis TS er heldig så er det bare modulen som savner kontakt med mikrobryteren på reflektoren...

    EDIT 2: Jeg tok feil ovenfor her angående styring av reflektorvipp på facelift Xenon, den er motorstyrt og ikke Solenoid-styrt på Facelift også! (kan ikke stole på alle tegninger i Vida) Men utenom den blemmen så skal det meste stemme!
    Sist endret av jiha1968; 09/02/22 kl 20:20

  18. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Skal se nærmere på det men mener at på fultlys så blir den i stilling men på nærlys detter den men skal se på det senere i dag, prøver da også å bytte motorer H/V. Men siden begge lyktene er slik, påvirker de hverandre eller ligger feilen et annet sted?

  19. #15
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Når
    CEM
    ikke får "godkjent signal" fra èn av lyktene (eller høydesensor) vil den aktivere nødmodus og kjøre begge reflektorene i bakken for å sikre at bilen ikke blender andre.
    (og setter feilkode på det område den ikke fikk forventede verdier fra)
    Så en feil på en side eller ende av bilen setter hele lyshøydeautomatikken ute av spill pga trafikksikkerhetshensyn, slik som jeg antar på bilen din: en føler for reflektorvipp på venstre hovedlykt gir ikke forventede signaler til drivermodulen som igjen varsler
    CEM
    om at noe er galt,
    CEM
    vet da ikke stillingen på reflektor og velger å senke begge lysene med de utvendige høydemotorene for i beste fall å unngå teoretisk blendingsfare.

    Så feilen med lykten er nok i lykten, var det feil på kommunikasjon mellom
    CEM
    og driver eller i driveren, ville du ha sett andre symptomer og feilmeldinger.
    Et lite usikkerhetsmoment her er om du har gjort noen veldig kreative koblinger til ekstralysene dine, men får tro du har hentet styrestrøm direkte fra langlyspæra til et normalt relé.
    Sist endret av jiha1968; 09/02/22 kl 09:12

  20. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Hentet til park og langlys fra ledning inn til kontakt ja men de var slik før jeg satt på ekstralys og så trur ikke de har noen innvirkning. Skal se på dette og prøve å bytte om motorer i dag så fårn se å som skjer :-)

  21. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Byttet om motorer og inttet nytt og melde, samme feilmelding, fikk opp 8f15 og 8f17. zenon lampe venstre feil signal, slettet kodene og søkte igjen og da kom kunn 8f15 opp. så tydeligvis ikke der feilen ligger,. (Hadde jeg vist hvordan jeg byggde om til vanlig lys sku jeg gjort det, bare hatt trøbbel med xenon lys på de bilene jeg har hatt med det på, dyrt å fikse er det som regel og. ).
    Oma glødepluggene og 4 lå innenfor 1,00-0,8, nr 3 lå 1458 eller noe så den har hvertfall det ikke helt godt. bestille de nye og ny lamdaføler så burde det hjelpe noe.
    På kode 0000 finner jeg ikke mer.
    Sist endret av årnes; 09/02/22 kl 13:30

  22. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    EDIT: Sjekk for korrosjon på driver-modulens kontakt (på undersiden av lykta),
    for hvis TS er heldig så er det bare modulen som savner kontakt med mikrobryteren på reflektoren...



    Du mener da ballasten?

  23. #19
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Mener at kun Pre-facelift og R -Xenonlykter har motor for reflektorZoom ved lang/nær-lys
    Var 2005 modell eg gjorde det på, facelift lampe. Ikkje R.

    Sitat Opprinnelig postet av årnes Vis post
    Byttet om motorer og inttet nytt og melde, samme feilmelding, fikk opp 8f15 og 8f17. zenon lampe venstre feil signal, slettet kodene og søkte igjen og da kom kunn 8f15 opp. så tydeligvis ikke der feilen ligger,. (Hadde jeg vist hvordan jeg byggde om til vanlig lys sku jeg gjort det, bare hatt trøbbel med xenon lys på de bilene jeg har hatt med det på, dyrt å fikse er det som regel og. ).
    Oma glødepluggene og 4 lå innenfor 1,00-0,8, nr 3 lå 1458 eller noe så den har hvertfall det ikke helt godt. bestille de nye og ny lamdaføler så burde det hjelpe noe.
    På kode 0000 finner jeg ikke mer.
    Det er ein motor inne i lykta, det er eit helvette å kome til.. Har du skifta om på dei eller dei som er på utsida?
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  24. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Det er ein motor inne i lykta, det er eit helvette å kome til.. Har du skifta om på dei eller dei som er på utsida?[/QUOTE]
    Jepp bytta om de utenpå og gjorde ikke noe forskjell. Tokk ut lykta nå og så, er vel den svarte klumpen inni der, ser ikke lett ut å komme til nei, trur jeg heller satser på brukte lykter på finn.

  25. #21
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    locked : Da dreit jeg på draget angående solenoid/motor til facelift reflektorvipp.
    Satt og kikket på en fin skisse i Vida over funksjonen for reflektorvipp m.m, og der var det tegnet inn noe som ligner svært på en solenoid,
    men da har sannsynligvis ting endret seg fra tegnebrettet til produksjon.
    Har jo til og med kappet opp et par slike lykter, uten å ta notis av styringsmekanismen.
    Men hvis jeg (etterpå-klok) bruker hodet litt med tanke på hastigheten på vippingen, så er den nok ikke kjapp nok til å være solenoidstyrt

    årnes : Ja, sjekk for korrosjon på kontaktene til modulen som er skrudd fast på undersiden av lykthuset, "Ballasten"
    Sist endret av jiha1968; 09/02/22 kl 20:53

  26. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    ballasten var helt fin og luktet fint, blir jo en egen lukt av sånne ting når det får fukt eller noe i seg. Blir til å se om jeg finner noen lykter på finn, ellers så jeg Vpart hadde til rundt 9K pr stk :-( https://vparts.se/no/volvo-v70/v70-0...orarsidan.html
    Sist endret av årnes; 09/02/22 kl 20:30

  27. #23
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Husk at nye lykter kommer uten Ballasten, så det kan være lurt å bytte om høyre og venstre modul for å bekrefte at feilen ligger inne i lykta, og ikke i modulen (ballasten)
    Selv om jeg regner med at nye ikke er så veldig aktuelt, ser det ut til at disse er noe av de "rimeligste" nye for øyeblikket (ikke på lager, heller ikke hos Skandix, som ikke venter inn før til høsten!) .
    Men det burde gå an å finne en eller to brukte lykter inkl ballast, kjøpe til 2 nye glass om nødvendig, og fremdeles få greit betalt for slitet med å bytte glassene i forhold til prisen på nytt.

    Men vær obs på tilstanden til reflektoren, spesielt rett over pæra, ser det litt matt/skyggete ut der,
    så mister man veldig mye lys, og reflektoren vil begynne å flasse der etter hvert.
    Sist endret av jiha1968; 09/02/22 kl 21:00

  28. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Ligger to på Finn, har bedt selger om delenr men venter på svar. Litt redd for å kjøpe brukt og siden dette skjer med like lykter ofte ser det ut til, da kommer fort samme feilen igjen. Ja jeg kan ta av fronten igjen å prøve bytte over ballaster i mårra å se, bruker ikke mange minuttene på det nå så
    Får gi han på Finn et par dager på å svare om ikke må jeg nesten bare bestille nye tenker jeg. Vil ikke feil på ballasten gi andre koder?

  29. #25
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Om selve ballasten svikter helt får du andre koder ja, men det er ikke helt utenkelig at det kan bli feil kun i kretsen for reflektor styring/føling inne i Ballasten , uten at det påvirker resten av modulen.
    Mest sannsynlig er feilen inne i selve lykta, og kommer den "nye" lykta inkl Ballast så slipper du uansett å tenke på det.

    PS: om du ser etter brukte lykter så finner du samme på V70 , XC70 og S60, og om det ikke er flere passende løse lykter på finn, se om du finner noen som hugger biler privat, med hel bil som selges i deler.
    Sist endret av jiha1968; 09/02/22 kl 21:13

  30. Takk årnes takket for denne posten
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Fusker når den er kald
    By grub3r in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 26/10/16, 19:41
  2. v50 2.0D tungstartet når kald
    By glue in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 14
    Siste post: 12/01/16, 12:46
  3. B230FK fusker på kald motor.
    By Etern1ty in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 13/05/14, 23:45
  4. 92. 245 lugger når er kald.
    By E.Winjum in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 22
    Siste post: 20/02/13, 17:22
  5. v40, fusker ved belastning,nårn er kald
    By årnes in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 0
    Siste post: 21/08/12, 17:42

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •