Hei

Poster mitt første innlegg, i det som sikkert blir en lang tråd.

Tok i vinter over en 1977 242, med en B23 turbo-motor.

Den har stått ubrukt i flere år, men er hel og 99% rustfri.
Aldri vært lappet eller sveiset, så ønsket derfor å gi den nytt liv.

Har fått i stand og skiftet alt det tekniske som manglet, tut, spylere, håndbrems osv osv.

Bilen kom med type R (Civic) stoler og Sabelt ratt.
Begge deler er nå ute av bilene og originalstolene (sort delskinn) levert til dyprens.

Vil ha ting mest mulig originalt innvendig, og til dels utvendig.


Motoren er satt opp med original dimensjonert smidd innmat, 531 topp med "nye" ventiler.
Det er sveiset grenrør, Precision turbo (5130 tror jeg), 3" JT eksos hele veien, Deka 875 cc dyser, Electromotive tec GT datasprut med dual coilpack, Innovate LC-2 afr.
Innsug er originalt, med 3 bar BTR.

ZF-kasse, ny sinterlamell og trykkplate (455nm) og 1031 med truetrack.

Har kjøpt inn ny BTR, fuelrail, innsug med plenum, justerbart kamdrev og litt annet smått som powerflexforinger, ipd-stagsett, coilover osv.


Siden bilen har stått såpass lenge skiftet jeg også en del pakninger og slanger.

Og før jeg skulle ta den smått i bruk ville jeg ha den i dyno for å sjekke at den var mappet OK, og at ting funket som det skulle.

Skulle gjerne lagt inn bremsepapiret her, men vet ikke hvordan.

Resultatet ble iallfall ca 250 whp og350 wnm på 1,25 bar, og veldig lavt moment i starten av kurven.
Maks nm på 4500 rpm ca, og maks hk på 5300 rpm.

Jeg forventet kanskje litt høyere effekt, men ble enda mer forundret over lavt moment i starten av kurven.

Kan også legge til at mens tenning/bensin ble justert så meldte det seg kutt på ca 4200 rpm på 3 og 4 gir ved fullt pådrag.
Ingen fusking, smelling eller forvarsel, bare rent kutt på eksakt samme rpm.

Overboost fuel-cut i sprut er ikke aktivt, og annen overboost protection har jeg ikke.
Det var heller ikke forskjell på turbotrykk i de drag hvor det ble kutt og ikke. Kun tenning/bensin.


Et tips jeg har fått er å kontrollere om reim / kamposisjon er korrekt etter toppakningsbytte. Så det skal gjøres til helgen mens justerbart drev monteres.

Lurer derfor på noen innspill til hva som burde prioriteres for å bedre resultatene.

Vil gjøre minst mulig med bunndelen da planen er å bygge opp en b230fk på siden som skal i bilen neste år, etter jeg forhåpentligvis har fått lakkert den.