Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Karbonrens (motorens)

  1. #1
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    86
    Antall takk

    Standard Karbonrens (motorens)

    Noen som har erfaring med karbonrens?

    Tenkte f eks på karbonrens.no

  2. #2
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Siberiantiger Vis post
    Noen som har erfaring med karbonrens?

    Tenkte f eks på karbonrens.no
    Vel.. det der har eg ikkje prøvd, men det var lite dokumentasjon og mykje skryt så tar det som en selvfølge at det der er berre lureri.

    Ex. så var det ei dame som var godt fornøgd fordi gira va begynt å virke mykje bedre etterpå.. jaja.

    kjøp heller renseolje på biltema.
    https://www.biltema.no/bil---mc/bild...lje-2000032444

    Varm motor, nytt oljefilter og rengjøringsolje. La motoren gå på tomgang i 10min (eller gjer som meg, ta ein liten køyretur eller hev tomgangen litt).
    Skift oljefilter og olje og køyr ein times tid
    Skift oljefilter og olje ein gong til.

    Gjort detta på fleire bilar, blandt anna så gjorde eg det på V70'en min (uten EGR/DPF) og oljen holdt seg blank og fin i fleire tusen kilometer etterpå. Bilen var gått over 300.000km så det seie litt om kor reint det vart innvendig.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  3. #3
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    86
    Antall takk

    Standard

    Det var lovnad om penger tilbake dersom det ikke ga effekt. Så jeg tar sjansen. Det koster en god del å kjøpe så mye olje og flere oljefilter + å gjøre selve jobben - for de som ikke har et sted å gjøre dette selv på. Og tid oppi det hele når man har 5 barn (der ett er nyfødt og et annet er 1 år nylig) og man trenger bilen daglig. Jeg støtter din variant av løsningen og har tenkt på å gjøre dette selv tidligere med andre biler jeg har hatt, men det har blitt ned tanken pga tidsklemma og økonomi.

    Ikke for å dekke opp rundt den dama, men det kan jo være hun opplevde det slik fordi andre deler av motor /kjøre egenskaper ble bedret og hun tenkte på det som giring.. Vet ikke jeg..

    Min bil har både dpf og egr og jeg vet ikke hvor godt eb slik behandling som du viser til, vil gjøre med disse da jeg ikke har erfaring selv.

    Veldig glad for svar og tilbakemelding uansett. Var jo det som var hensikten, få erfaringer eller råd / tips etc.

    Får som sagt vite mer i morgen. Vil kunne skrive under på et papir før de setter igang med noe slikt, slik at jeg får alt på det rene.

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Skal ikke se bort ifra at rensen har effekt, men det hadde vært svært interessant om du hadde hatt tid til å ta av slangen mellom EGR/ASV-huset og innsuget på motoren, tatt et bilde av "sotrøret" (EGR/ASV huset) og sammenlignet før/etter "karbonrens".
    Jeg tipper at rensepersonellet ikke har lyst til å gjøre et veddemål om å måtte spise sotrestene der etter utført rens, heller ikke restene i innsugskanalene der virvelspjeldene ligger.

    NB: jeg har ikke prøvd omtalte karbonrens,
    men tviler ikke på at det har "effekt", for selv noe så enkelt som dusjing i innsuget med forstøvet vann har rense-effekt på sot.
    Men skal man ha det rent så må det mekanisk arbeid til, og siden det er mye grisete og svært tidkrevende arbeid, så jeg skjønner fristelsen til å ta en ren kjemisk rens.
    Best effekt av slike kjemiske renser, vil jeg tro kommer når man tar dem som vedlikeholdrens på en motor som allerede er brukbart ren, og ikke tilnærmet igjengrodd.


    Renseolje som tilsettes motoroljen løser opp dritt i smøresystemet, gjør naturlig nok ingen ting med sot i innsug/EGR.

  5. #5
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    86
    Antall takk

    Standard

    Karbonrens er gjennomført. Det jeg savnet var en eller annen form for dokumentasjon at den faktisk har gitt effekt f. Eks på målinger etc. Gassen har vørt i systemet i ettertid også og det har vært anbefalt å kjøre litt mer sportslig dagene etter, for å utnytte dette. Jeg vet ikke om det er placebo effekten eller noe annet, men virker som motor går stillere og jevnere. Effekten har ihvertfall ikke avtatt. Men kan liksom ikke sette fingeren helt på hva det er. Savner liksom en utskrift av målinger før behandling sammenlignet med etter. Skjønner at mye kan skje dager etter behandlingen også, så vanskelig å ha noe helt konkret.

    Han som var å gjennomførte behandlingen hjemme hos meg, var han som hadde startet firmaet opprinnelig i 2018. Hyggelig fyr. Jeg kommer nok til å gjennomføre skifte av olje, oljefilter, luftfilter og ha på en rens både på olje og drivstoff tanken i løpet av måneden i tillegg til denne behandlingen. Usikkert om jeg ville tatt en behandling til på 10000 km intervall slik det ble anbefalt. Spesielt fordi jeg ikke har noe konkret / helt sikkert å vise til av resultater. Men da har jeg prøvd det.

Lignende tråder

  1. Kan lekasje fra vakum-treet påvirke motorens prestanda?
    By Langedal in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 07/07/11, 01:36

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •