Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 92

Tråd: hvilken diff har du prøvd?

  1. #1
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard hvilken diff har du prøvd?

    lurte på om folk vil legge ut sine bruker erfaringer av forskjellige typer sperr differ her så jeg lettere kan bestemme meg for hva som passer mitt bruk..
    helst ingen diskusjoner i denne tråden, hold den saklig og enkel å forstå..
    på forhånd takk
    Sist endret av gull pilen; 22/07/10 kl 14:11 Begrunnelse: moderator
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  2. #2
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Vi har Detroit truetrack på vår 740tic. Var håpløst å kjøre på bane uten, mistet all fart ut av svingene pga etthjulspinn. Ble et helt annet skyv etter monteringen. Satte ikke på telleringen. Kjører fortere uten speedometer

    Har ikke erfaring med andre merker/typer men har en originalsperre som skal på en annen bil etterhvert.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    På 240n har jeg std lamelldiff fra 240turbo, den funker ganske greit.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Frøya sør trøndelag.
    VCCN medlemsnummer
    2755
    Innlegg
    715
    Antall takk

    Standard

    eneste diff jeg har prøvd er 20 sveisadiffer
    §2 Signaturen skal bestå av max. 5 tekslinjer. Eventuelt bilde med max. størrelse 500x150 pixler.

    WWW.Facebook.com/karlsentuning

    KarlsenTuning


    Volvo 242 turbo
    Volvo 360 turbo
    Volvo 245 Turbo

  5. #5
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Jeg har TrueTrack i den blå min, den fungerer utmerket til mitt bruk.

    Og iforhold til andre (som det virker som stoler mer på internett-teorier og "har hørt atteee" istedenfor å teste ut og få erfaringer selv) så har jeg opplevd like mye "sperring" om vintern som om sommeren.

    Fungerte også utmerket godt på Rudskogen.

    Hva skal du bruke sperra til? Veldig mye sladding og herjing er jo locker egentlig best til.

    Grunnen til at jeg valgte TrueTrac er pga planene med å bruke bilen til litt rundetider og autoslalom, kjøring på vei, og litt herjing/sladding. Med en locker kan du få understyrt bil, da den låser 100% når den låser, og kan låse om du f.eks kjører i krappe svinger.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Innlegg
    316
    Antall takk

    Standard

    Jeg har truetrac i min bil, uten at jeg husker hvilken type det var nå i farta. Gammel er den iallefall.

    Har også kjørt biler med overhalte orginale lamellsperrer, orginal og modda G80, og en bil med aussielocker, samt mye sveisavarer.

    Jeg likte den orginale lamellsperra desidert best. Det skal være ganske spesielle forhold før du klarer å rive løst bare ett hjul med denne, og den er alltid konsekvent, så man vet hvordan bilen vil oppføre seg. Nydelig å sladde med.

    aussie var liksom som å ha sveisasperre når man ville, og åpen når man hadde bruk for det. Enkelte, som sikkert sover med bind for øya og sov-i-ro i ørene, vil sikkert få milde problemer med psyken etter å høre på klakk-klakk-klakk-klakk i svinger.

    Truetrac er jo et kapittel for seg selv. Det mest forunderlige var at det bakhjulet som er i yttersving rundt banen slites mye raskere enn hjulet som er i "innersving". Dessuten merker man godt at den flytter kreftene rundt mellom hjulene. Det kan virke som om hele bilen stives opp, før det plutselig slipper sideveis. Shiftlock er også et rimelig tragisk kapittel. Den låser ikke begge hjula men "bremser" hjula såpass at man (jeg iallefall) aldri får det til med mindre det er glatt nok ute.

    På tørr asfalt fungerer den helt greit, og i krappe svinger så hyler faktisk det innerste hjulet da diffen ikke liker hastighetsforskjellen og svakt pådrag. Da skal den liksom prøve å holde igjen.. Om vinteren så hender det i enkelte spesielle tilfeller at man ender opp med etthjulstrekk. Stikkord her er: bratte bakker, veldig godt feste under ett hjul og veldig dårlig feste under et annet hjul. Hvis man da prøver forsiktig å snike seg fram så ender man opp med ett hjul som går rundt og et annet som står stille. Løsningen er da å stoppe, ta løst litt mer voldsomt slik at man river løs begge hjul, eller dra litt i håndbrekket så man får litt motstand på hjulet med veldig lite feste. Har også opplevd at den har gått over til etthjulstrekk i sladd, i sving der hjulet i innersving har havna på en isflekk mens ytterhjulet har vært på bar asfalt.

    Og ja, dette er ikke noe jeg har lest på internett, eller hørt av andre, men noe jeg selv har opplevd.

  7. #7
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Godt å høre egne erfaringer og ikke internett-helter sine.

    Jeg hadde ingen problemer med min truetrack det lille jeg brukte min på vintern, men kan forstå bratt bakke og noe isete.

    Shiftlock sier du, det fungerte på min, å "låse" i 2. gir f.eks. Men liker best en blanding av låsing på giret og forsiktig jukking i brekket..
    Men noe ordentlig 2-veis "drifting-diff" er det ikke.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Innlegg
    316
    Antall takk

    Standard

    Det kan jo være jeg som er helt ape til å kjøre da, men syns liksom shiftlock var mye enklere med org. lamellsperre og g80.

    Men uansett så er ikke truetrac konsekvent nok til sladding/drifting, syns jeg. Det går helt fint å sladde flere svinger i slengen, men det er ikke helt det samme som å kjøre stram lamelldiff.

  9. #9
    Registrerte brukere Engebretsen sin avatar
    Medlem siden
    11. feb. 2010
    Sted
    Nes
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Kjører truetrack i 940in min. Syntes det fungerer knall til mitt bruk. Er god å kjøre med langs veien, og samtidig ikke noe problem å sladde litt med den Har heller ikke hatt noen problem med "shiftlock", da den "låser" i 2. gir når jeg vil

  10. #10
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Jeg har TrueTrack i den blå min, den fungerer utmerket til mitt bruk.

    Og iforhold til andre (som det virker som stoler mer på internett-teorier og "har hørt atteee" istedenfor å teste ut og få erfaringer selv) så har jeg opplevd like mye "sperring" om vintern som om sommeren.

    Fungerte også utmerket godt på Rudskogen.

    Hva skal du bruke sperra til? Veldig mye sladding og herjing er jo locker egentlig best til.

    Grunnen til at jeg valgte TrueTrac er pga planene med å bruke bilen til litt rundetider og autoslalom, kjøring på vei, og litt herjing/sladding. Med en locker kan du få understyrt bil, da den låser 100% når den låser, og kan låse om du f.eks kjører i krappe svinger.
    her har det skjedd saker og ting ja... sperren skal i bruksbilen men er jo overhengende fare for at den går en stripe på banen, og vill ha økt fremkommelighet til vinteren.
    bilen vil nok bli sladdet litt med men vil ikke ha en sperre som lager unødvendig mye lyd og plutselig sperrer om jeg kjører gjennom en litt skarp sving om dere kjønner hva jeg mener
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Innlegg
    316
    Antall takk

    Standard

    kjøp deg en failtrac og bli ferdig med det. Vanlige lamellsperrer er jo hatet som pesten her inne, bare fordi noen bønder klarer å ødelegge de med alt for mye etthjulsspinning pga allerde utslitte lamellpakker.

  12. #12
    Registrerte brukere Ottoturbo sin avatar
    Medlem siden
    23. mai 2010
    Innlegg
    82
    Antall takk

    Standard

    De originale lamellsperrene er stort sett ødelagt på alle bilene, ihvertfall redusert funksjon. Akslene til planethjulene er feilkonstruert og stort sett alle knekker. Ihvertfall alle bakakslene jeg har åpnet har disse vært ødelagt.

    Det er langtfra en diff som er egnet for trimming. Selv med standard effekt ødelegges de. Lamelleneskivene er også små sammenlinket med differensialer som er laget for bakaksler.

  13. #13
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av asdf Vis post
    kjøp deg en failtrac og bli ferdig med det. Vanlige lamellsperrer er jo hatet som pesten her inne, bare fordi noen bønder klarer å ødelegge de med alt for mye etthjulsspinning pga allerde utslitte lamellpakker.
    Får også locker nå som ikke tikker, eller er iallefall betydelig forbedret.

    Også er det vel forksjell på "forspenn" i diffen (truetrac) også, mtp vinterkjøring og de nevnte problemene?

    Og dessverre så er det like dyrt, om ikke dyrere, å overhale en lamelldiff istedenfor å montere en ny locker/trutrac..
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Innlegg
    316
    Antall takk

    Standard

    Dessverre er rett ord ja, for jeg liker lamelldiff mye bedre enn truetrac.

    En truetrac er forresten ikke helt vedlikeholdsfri den heller. Man skal med jevne mellomrom etterstramme boltene rundt huset til truetrac'en, og kontrollere forspennet (det siste er jo egentlig ikke noe problem i en gammel volvoaksling som sannsynligvis er ferdig med å strekke/utvide seg)

  15. #15
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Hva er "intervallene" på etterstrammingen egentlig?

    Kanskje det går å gjøre det hver gang man skal skifte olje.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  16. #16
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    har hørt truetrack ikke sperrer om bilen er for stiv..
    vil jo ha en sperre som fungerer hver gang jeg ska dra en sladd...
    bilen min er satt opp med bilstein sprint forran og cs bak med lesjøfors fjører som er orginal bak og kortet 1ring forran...
    har jo mest lyst på en ordentlig lamell sperre men er jo så syk pris på de...
    Sist endret av gull pilen; 26/07/10 kl 07:50
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  17. #17
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gull pilen Vis post
    har hørt truetrack ikke sperrer om bilen er for stiv..
    vil jo ha en sperre som fungerer hver gang jeg ska dra en sladd...
    bilen min er satt opp med bilstein sprint forran og cs bak med lesjøfors fjører som er orginal bak og kortet 1ring forran...
    har jo mest lyst på en ordentlig lamell sperre men er jo så syk pris på de...
    Jeg har bilstein ClubSport, ca et halvt Lesjöfors-sett, polyforinger overalt, justert panhard og momentstag, og IPD 25/25 krenghemmere. Bilen min er veldig "stiv". Den sladder akkurat når jeg vil - sålenge motoren orker.

    Hvem har du hørt det av? Er så mye piss som verserer, folk som kan fortelle noe som har vært synset lenge, også blir det ofte fremstilt som fakta.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  18. #18
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    var med en jeg kjenner ut på bane med 945 turbo med 300 spesial oppsett og truetrack diff..
    han måtte pryle diffen litt for at den skulle sperre med engang...
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  19. #19
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gull pilen Vis post
    var med en jeg kjenner ut på bane med 945 turbo med 300 spesial oppsett og truetrack diff..
    han måtte pryle diffen litt for at den skulle sperre med engang...
    Jaha? Gå for locker da vel. Den nye som ikke tikker.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  20. #20
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    vil jo egentlig ha lamell sperr så tenkte å vente litt å se om det kommer noe inn her som har prøvd en litt rimeligere type av det...
    har kjørt litt bmw e34 m5 med lamellsperr så kunne tenkt meg noe som fungerer på den måten...
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  21. #21
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    får du tak i en orginal kan du jo koste på den en overhaling.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  22. #22
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    var egentlig det jeg hadde lyst til men folk ska jo ha like mye for en sarvet lamell diff som en ny truetrack koster...
    så hvis det ikke kommer noen bedre forslag her så må jeg bare bite i det sure eplet å kjøpe truetrack:(
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  23. #23
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Finner sikkert noe i Sverige, evt på noe huggere noe sted.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  24. #24
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    noen som har prøvd torsendiff?
    koster 6500sek på bakaxel.se
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  25. #25
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    TrueTrac er torsendiff.

    www.torsen.com
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •