Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Bilen lugger - V70 2,4 D 2007 manuell

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. feb. 2020
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Post Bilen lugger - V70 2,4 D 2007 manuell

    Hei!
    Har nylig kjøpt en Volvo V70 2,4 163 hk (original) 2007 modell manuell.
    Bilen er rullet 185.000 km og har ikke byttet noe nevneverdig annet enn støtdempere/registerreim og dynamoreim.

    Nå begynner bilen å «lugge» / «riste» 2 sekunder etter at clutchen er tatt ut og man har giret fra 1 til 2. gir
    Bremsevæske er ikke byttet siden 2013 (7 år siden) og skal gjøres nå.
    Har søkt litt på forumet og funnet ut at det kan være:
    - Lekkasje av bremsevæske på clutchlamell
    - Feil med svinghjulet
    - Feil med clutch
    - Feil med utløserlager Clutch
    - Lufte clutchlamellene

    Er det noen som ut fra det jeg skriver spesifikt kjenner seg igjen?
    Bilen går litt «grovt» på tomgang og går mye penere når jeg ruser opp til ca 1000 omd/min på tomgang. Ellers er det av og til at bilen «lugger» ca 2. sekunder etter at clutch er tatt ut fra 1. til 2. gir. Luggingen blir litt mindre om jeg øker gassen når jeg tar ut clutchen.

    Hva kan jeg forvente av kostnader?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. feb. 2020
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Må legge til at jeg føler symptombildet er lilt uavhengig av om bilen er varm eller kald (motor)

  3. #3
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.318
    Antall takk

    Standard

    Hei, D5 euro4 (og 3) er langt fra noen symaskin på tomgang, selv som ny, men du nærmer deg kanskje km-stand da bruksslitasjen på dysene gjør seg gjeldende. (ingen fare)

    Clutchproblem:
    Har det kommet olje av noe slag på lamellen, så blir ikke clutchen god, så neste gang du er under bilen (oljeskift?) se etter olje-lekkasje/mye svetting mellom motor og clutch-hus,
    blanke dråper=bremsevæske, sorte dråper=motorolje fra veiv-tetning, mye olje = trolig tetning til oljegalleri på motor, mens gyldne eller rødlige oljedråper = girolje, som skal jobbe hardt for å nå fram til clutchen.

    Men du burde ha problem i de fleste girene, litt pussig om det bare er fra første til andre gir.
    (søl på lamell eller slitent DMF/lamell er ofte verst på første og siste gir)
    Sjekk om cruisekontroll kobler ut om du trykker inn clutchen litt, og ta en titt på nedre fremre motorfeste/momentstag.

    Spørs også om det er clutch som lugger eller motor som fjusker, virker litt uklart for meg ut av symptombeskrivelsen.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. feb. 2020
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Luggingen som kommer kan beskrives som om du kveler motoren.
    Hva kan man forvente i kostnadsbilde på dette om det er svinghjul/clutch?
    Må hele traversen ned med hjulstillingskontroll og motor delvis ut for å bytte deler uansett hva det er over?

  5. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.318
    Antall takk

    Standard

    Dette synes jeg ikke høres ut som clutch/DMF lengre, tror du bør få lest av feilkoder på bilen for å se om det er noen åpenbare feil ,
    f.eks VNT-reguleringen på turbo, dieseltrykk osv.
    Og be gjerne noen med en god dose erfaring om å prøvekjøre bilen din,
    for kanskje å kunne ringe rundt/utelukke feilkilder på den måten.

    Om det skulle bli aktuelt med bytte av Clutch og DMF må subframe (travers) senkes på førersiden for å få girkassen langt nok bort ifra motoren til å foreta bytte,
    med påfølgende 4-hjulstillingskontroll ja.
    Her blir det ofte syndet litt, men står rattet akkurat likt som før jobben ble gjort, så er det nok "OK".
    Subframe kan flyttes litt ved behov for å korrigere feil Thrust-vinkel på framhjulene (skeivt ratt i dette tilfellet)
    Pris på jobben? Spør aktuelle verksted, men det tar noen timer ja.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. feb. 2020
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Hei.
    Jeg har satt litt feile symptomer tror jeg. Prøvekjørte bilen idag, kjørte en lang tur så den ble sikkelig varm.
    Det rykker kun i første gir når man tur ut clutchen (ikke 2 sekunder etter)
    Var ikke i 2,3,4,5 gir. Merkes mikroskopisk fra 5 til 6 gir.

    Når bilen ble skikkelig varm opphørte luggingen. Er det noen som vet ut fra det jeg beskriver hva det mest sannsynlig er?

    Altså:
    Motoren lugger når den er kaldt når man tar ut clutch ved 1. gir
    Mikroskopisk lugging fra 5-6 gir
    Begge ting over opphørte når jeg hadde kjørt ett godt stykke og motoren var varm

  7. #7
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.318
    Antall takk

    Standard

    Ok, da har vi allefall en clutch som lugger mer "normalt" (ved igangsetting
    Så da misstenker jeg fortsatt slitent DMF og/eller polert clutchlamell, for med søl på clutchen ville den mest sannsynlig ha lett for å slure ved igangsetting, for så å bite seg fast, og ksnskje slure ved full gass i 4/5/6-gir, men sjekk allikevel om det drypper mellom motor og clutch-hus

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. feb. 2020
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    DMF er ukjent for meg hva det er. Men regner med at clutchen må byttes og da har jeg forstått det rett at det er en ganske omfattende jobb på denne bilen.

    Når du sier lekkasje og jeg har lest det kan lekke bremsevæske. Hva er det i såfall lekkasje på når det lekker bremsevæske på clutch og hva er kostnadsbilde på dette? Skjønner mange spørsmål er dumme men er helt grønn på dette. Er også litt greit å si til verkstedet hva jeg tenker «dere» før dem begynner å feilsøke.

  9. #9
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.318
    Antall takk

    Standard

    DMF: Dual Mass Flywheel - Dobbelmassesvinghjul, anbefales byttet samtidig med clutch nettopp pga at det lett oppstår lugging med ny clutch på gammelt svinghjul.
    (Etter at girkassa er løsnet fra motor kan slitasjen/tilstanden på DMF kan måles, både for slark i lager og fjæring. Og visuell tilstand på friksjonsflate)

    Siden du har
    FWD
    (fremhjulstrekker) så er arbeidet som
    FWD
    biler flest, noe mer tidkrevende enn bakjulstrekkere fra før 90-tallet
    Men du (reparatøren) kan jo være glad du ikke har
    AWD
    (firehjulstrekker) i dette tilfellet.


    Bremsevæsken vil kunne komme fra den hydrauliske slavesylinderen som klemmer Thrustlageret mot solfjæren på trykkplaten til clutchen, for å koble clutch-lamellen fri fra grepet mellom svinghjul og trykkplate, når du tråkker inn clutchpedalen.

    Men har du lekkasje der vil du etter hvert mangle bremsevæske og det vil til slutt dryppe ut blanke dråper under motor som tidligere nevnt.
    (det kan dryppe fra slavesylinder og ned på inngående aksling på girkassen, på denne akslingen sitter også clutch-lamellen, og den liker ikke bremsevæske...

    Men selv om jeg ikke tror det er lekkasje, så byttes allikevel slavesylinderen pga det er lite morsomt å måtte betale for to "clutch-jobber".
    (samme med DMF, selv om det kan gå bra med det gamle)

    Slavesylinderen byttes samtidig med clutch og svinghjul, og følger også med i noen clutch-sett. (ikke glem å sjekke)

    Verkstedet trenger nok bare symptomet, så godt beskrevet som mulig. Dette er ikke noe uvanlig symptom, uansett* bilmodell.

    PS: det finnes svært få dumme spørsmål, men desto flere dumme svar


    * vel, ikke alle bilmodeller som har clutch
    Sist endret av jiha1968; 08/11/20 kl 23:02

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. feb. 2020
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk for ett langt og utfyllende svar.
    Jeg har bestilt service med bremsevæskebytte men da burde jeg kanskje vente da bremsevæsken må byttes igjen ved bytte av svinghjul, clutch og slavesylinder?

    Jeg vet de fleste skrur selv her. Men erfaringsmessig på denne bilen. Hva vil noe slikt koste? 20-30-35 tusen inkl deler/arbeid?

    Skal få byttet fjærer/fjørbeinslager i kommende uke med firehjulskontroll. Da må jeg kanskje også avvente med hjulstillingskontrollen så det ikke blir dobbelt arbeid. Bruker ulike verksted derfor jeg må korrigere litt.

  11. #11
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.318
    Antall takk

    Standard

    Hyggelig

    Ved bytte av slavesylinder luftes den, (suger ut/trykker igjennom litt bremsevæske)
    ingen grunn til å bytte all bremsevæske ved en slik jobb om væsken ikke er dårlig.

    Jeg ville ha vurdert å tatt overhalingen av fjærbeina samtidig med clutchbytte om det var økonomisk/praktisk mulig, minst ett av fjærbeinene (helst begge) løsnes jo allikevel ved clutchbytte.

    Prisspørsmålet må du som sagt stille til de verkstedene du har tilgjengelig, men synes du ligger litt høyt i snitt-prisantagelse.

Lignende tråder

  1. Diagnoseverktøy / OBD 2 for Volvo XC 90 manuell D5 2007 og nyere!!!
    By xc90emanuell in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 28/11/12, 10:32
  2. Bilen lugger i pådrag!
    By Dagge91 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 15/05/11, 13:18
  3. D5 02, Bilen lugger og går i service-modus
    By buaroy in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 13
    Siste post: 29/11/10, 16:26

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •