XC60 2012

Nå i Corona-tider der bilen står mye still så begynnte jeg få "lavt batter" -varsel.
Jeg kjøpe en biltema batterilader 8a og prøvet å lade men hvilespenning var veldig lav etter en dag så jeg kjøpte ett brukt batter på finn som hved målig med selgers utstyr viset en ladespenning på 12.6v etter en uke.

Installerte og kalibrerte sensorn.

Etter noen dager i bilen med det "nye" batteriet kom samme varsel og da ladet jeg det batteriet i 24-30h. En time etter lading viset det 12.5v. En dag etter dette med bilen stille viser den 12.1v

Når jeg nå lader og venter en time så får jeg den til 12.4v og en dag etterpå viser den 12.1v

* Det kan jo se ut som min måler viser litt annerledes en selgers da jeg såg at den stod på 12.6 når jeg handlet, men etter jeg lader får jeg maks 12.5v.
* Når jeg lader så lader jeg på denne metallringen som sitter på pluspolen, er litt usikker på om dette er riktig men hvis man skal løfte den så må man vel igentlig løfte minus først, dvs da lader man rett på batteri.

* Jeg har installert ny stereo, så jeg har prøvet løfte bort den men bilen minker uansett fra 12.4v til 12.1v på en dag. Er dette normalt med de tingene som er igang (larm osv)?

* Hva gjøre? Har jeg potentiell strømtyv, og hvordan prøver jeg da feilsøke dette, hva er mest sannnsynlige tyver? (har sjekket cdn for disc og den er tom).

Eller:

Er dette batteri også dårlig? Bør jeg teste lade rett på pluspolen, eller skal jeg bare kjøpe nytt? (2300,- på bilia for orginal, de fra biltema er for høye for min batterikasse).