Hei! Jeg har ett merkelig problem med min 2007 modell V70
AWD
.

Når olja i girkassa (TF-80SC) har blitt varm og bilen girer oppover så skjer dette:

1. Bilen løser ut giret den er i.
2. Turtallet øker med 100-150RPM.
3. Neste gir legges inn og turtallet synker som forventet.

Det skjer som sagt kun når olja er varm, og i alle gir.

Jeg skiftet olje på girkassa i Januar. Brukte original volvo olje kjøpt hos bilia. Skylte igjennom 12 liter.

Etter at jeg skiftet olje så nullstilte jeg "oljeskift-telleren" i Vida, men gjorde kun dette.

Bilen girte fint før oljeskiftet, og frem til starten av mars.

Det eneste jeg veit som er galt med bilen er feilmelding på haldex pumpa som kom omtrent samtidig som dette skjedde, men den skulle vel ikke ha noen innvirkning på girkassa?

Jeg sendte spørsmål til Rats om de hadde noe greie på hva det kunne være, men fikk bare ett generelt svar om hva disse girkassene lider av, og en drøy pris på å fulloverhale kassa.

Her er hva de skrev i sin helhet: "Dette er et gir som er meget godt kjent for oss og som vi reparerer hver eneste uke. Disse girene har store problemer med lock-up clutchen og jeg vil si du har vært veldig heldig om bilen har trillet så langt uten noen problemer med giret. Det som skjer med disse girene er at lock-up clutchen slites veldig og partiklene fra denne havner i filteret. Dette gjør at man får et trykkfall i giret som igjen sliter ut ventilhuset. Om det samme er på gang i din bil må giret ut og åpnes for en full inspeksjon, rengjøring og reparasjon med nytt ventilhus , ny oppgradert converter med forsterket clutch belegg , nytt filter og nye teflontetninger. En slik reparasjon som inkl. ut og innmontering, samt 2 års garanti koster kr 45.000 – 50.000 .- + mva."