Jeg hadde nylig min V60CC/2016 på 3-års-service på merkeverksted, og da ble det skiftet bremsevæske. Da jeg fikk bilen tilbake var bremsepedalen veldig lav, og jeg kontaktet verkstedet. Inn igjen med bilen og repeterte prosedyren, men fortsatt lav pedal. Så inn for 3. gang, og nå spurte jeg mekanikeren om han var sikker på at han brukte rett sekvens på lufteskruene, "det er jo så mange". Og da kom det overraskende svaret, "det er kun 4, én på hver caliper".

Uansett ble nå bremsene luftet "manuelt" ved at det satt en annen mekaniker inni bilen og pumpet på pedalen (jeg var ikke tilstede, men ble det fortalt etterpå). Og nå ble bremsene som de var før service med pedal som tok i løpet av de første 10% av vandringen. Jeg kontaktet igjen verkstedet og sa at det nå var OK, men at de måtte ta en gjennomgang av prosedyren for lufting av bremser.

På denne bilen er det jo 2-krets bremser (som på alle andre biler produsert etter 1970), for Volvos vedkommende begge forhjul og ett bakhjul på hver krets. Og da må man vel ha minst 2 lufteskruer på hver caliper foran? Mistenker min V60CC for å ha 4 på hver caliper foran, det vanlige er vel 3. Er jeg helt på jordet eller stemmer det?

Med kun én lufteskrue på hver caliper foran vil vel bremsene ikke fungere i det tilfellet at denne nippelen løsner eller slås av? Ifølge merkeverkstedet ville "hydraulikkpumpen fordele trykket til rett krets i slike tilfeller". Enten er jeg utdatert på moderne bremsesystemer eller så har Volvo en jobb å gjøre med å etterutdanne mekanikerne sine.