Hei, jeg driver å planlegger en ombygning av min -87 modell VW LT Karmann bobil, fra 2,4 sugediesel på hele 75hk og 140nm, til 2,5 TDI 116hk 265nm fra en -94 modell A6
Etter som TDI motoren operer på vesentlig lavere turtall en sugedieselen, bør jeg få turtallet ned. Den LT bakakselen som har høyest utveksling, redusere turtallet med 15%. Å finne en LT-bakaksel med den utvekslingen anser jeg som omtrent umulig. Dessuten er jeg ikke sikker på om turtallet kommer langt nok ned.
Jeg tror derfor veien å gå, er å sette på en Volvo kasse. En M46 vil få turtallet ned med 21% og så vidt jeg har forstått skal boltmønsteret på VAG motorene med 5 eller flere sylindre være identisk med Volvo Red-Block. Det er selvfølgelig en skokk med spørsmål, som suser rundt i huet. Jeg prøver derfor å ta dem her:
1) Jeg har forstått at M46P er den sterkeste og derfor den jeg ønsker. Jeg har veldig lite lyst til å stå i Italia med havarert girkasse, for å si det sånn. Hvordan ser jeg at en M46 er en "P"?
2)Er det noe årstall de sluttet å levere "Ikke P"
3)Motoren i LT heller 27 grader, hvor mye heller motoren i en 240/740?
4)Dersom motoren i en Volvo heller mindre enn i LT, hvordan vil det være for girkassen å kjøre med den litt på skrå? Mer Olje på kassa?
5)Vil det være noen hindring for å sette en M46P på en 2,5 TDI? Kommer starteren på rett sted?
6)Jeg har wiredrevet speedometer og trenger speedometeruttak for wire på kassa, er det noen M46P kasser som ikke har det?
7)Original Motor og girkasse i LT'n, har 228mm clutch. Dobbeltmasse svinghjulet på 2,5 TDI motoren er 240mm. Er det plass til å bruke 240mm clutch på M46P kassa?

Jeg var i dag innom GKN på Lørenskog/Oslo. De sa det var ingen problemer å få lagd/ tilpasset mellomaksel som passet på en Volvo kasse med 4 bolthull.

Så lurer sikkert noen på hvorfor jeg ikke setter i større motor. For det første så har jeg fått tillatelse fra Om og oppbygningsgruppen hos Statens Vegvesen til dette, noe jeg ikke ville fått med f.eks 140hk og for det andre så er det grenser for hvor fort man får en bil med aerodynamic som en fryseboks til å gå. Når jeg kjørte/trillet ned i Oslofjordtunellen fra Hurum siden, så kom jeg opp i 61 km/t i 5te uten å rører bremsen, så den går ikke så fort. Målet er å klare å følge trafikken og ikke bli frakjørt av trailere i hver eneste motbakke mellom Svinesund og Malmø.