Hei,

fra tid til annen oppleves den leie situasjonen at bilen ikke starter pga. 'tomt batteri' (vinterstid).

Den forklarende årsak er nok svært jevnlig bruk av dieselvarmer på alle arbeidsdager, kombinert med veldig kort vei til jobben.
Tommel-regelen er som kjent at for å kompensere for batteribruken til dieselvarmeren må bilen kjøres like lenge som varmeren har vært i aktivitet, hvilket i snitt vil si 30 minutter hver dag nå vinterstid.

For meg tar det under 10 minutter til jobben, så ladekravet oppfylles ikke på langt nær med ekstra vinterforbruk som speil og setevarme i tillegg.
Men siden det er viktig å få motoren opp i god driftstemperatur på den korte turen, såvel som isfri og varm, så er det viktig å forvarme.

Dette holder jeg stort sett i ballanse med å hekte på en CTEK 7 over natten en gang i helgen. So far so ...

- - - Men, så skjer det av og til at en kommer ut av rytmen (les: glemmer) og da kan det skje... klikk ...

Så spørsmålet; Er det mulig å lese av batteriets-status på en enkel og kjapp måte ?

( Det er vel konstatert at bilene er rensket for alle elegante muligheter, som f.eks. et eget teknisk display i den ellers nyttige skjermkonsollen ?
Hvorfor VOLVO ikke har nyttet den muligheten meg et stort mysterium... Må vi tilbake til 70-tallets eksterne klokker med ledninger og konsoller ? ;-)

Noen gode tips for å sjekke batteri og ladestatus lett ?


mvh/