Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  354
Side 15 av 26 FørstFørst ... 5 13 14 15 16 17 25 ... SisteSiste
Viser resultater 351 til 375 av 631

Tråd: vangsfreaken's 740/945/944-garasjetråd

  1. #351
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Har en mistanke om at tiden med uönsket lavt ladetrykk er forbi.
    Blir vel heller andre veien nå, sliter med å holde det igjen får porte wg det jeg tør å se hvordan det funker...

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  2. #352
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Blir vel heller andre veien nå, sliter med å holde det igjen får porte wg det jeg tør å se hvordan det funker...
    Det tror jeg på.
    Porte maksimalt uten å overdrive er en god begynnelse, men det er nok bare en begynnelse.

  3. #353
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det tror jeg på.
    Porte maksimalt uten å overdrive er en god begynnelse, men det er nok bare en begynnelse.
    Hehe, vi får se... På hx35'n var det faktisk ekstra stor wg, så den fikk jeg vel porta til over 30mm tror jeg... Men har ikke sett på hva jeg har å jobbe med på den nye enda

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  4. #354
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Det er slik at gamle T-serie turboer fra div. produsenter alltid sörger for höyt trykk i eksosmanifolden. Wg må derfor ha begrenset kapasitet for at ladetrykket skal holder opp utover på turtall.
    Nyere og mer effektive turboer som HY35 gir betydelig lavere baktykk og da "vokser" jo eksosen i störrelse. Dette öker kravet til wg kapasitet som skal blö unna nok eksos til at ladetrykket holdes under kontroll.

    Vi ser derfor til stadighet at wg-kapasiteten må ökes i forhold til utgangspunktet. Enten med å gå over til en stor ekstern wg eller med maks-porting av wg-kanal med tilbehör.

    Jeg kommer nok til å montere en 38 - 42 mm WG klaff fra en större turbo i min HY35 og porte Wg-kanalen til 33 - 35 mm i diameter.
    Dette öker nok den originale HY35 wg-kapasiteten med noe ikke så alt for langt unna 100%.
    Sist endret av Batland; 10/04/20 kl 20:38

  5. #355
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    vi får se hvordan det fungerer da håper i alle fall det kan holdes i sjakk på lavere turtall, om det ender opp med moderat creep mot toppen tror jeg det går bra. sikter tross alt på minst halvannen bar for å nå effektmålet, å erfaring tilsier at holset generelt gir creep opp mot 1.7-1.8 bar på sperra. kan den holdes igjen der er det håp, blir det 2.5 bar må det gjøres noe før det spruter rødblokk. det finnes liksom ingen trygg fasit på hva man kan forvente, så vi får bare se hvordan det bærer avgårde

  6. #356
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    forresten Batland ... siden vi har diskutert turboen før kan jeg slenge med en link til (starten på) en downpipe må selvfølgelig smi litt selv, men 3" rustfritt er i alle fall en lettere start enn 4" støpejern, som er vanlig til disse...

  7. #357
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Ser frem til å höre om försteinntrykket ditt.

    Jeg mener at dersom man ikke på noen måte klarer å justere WG til å gi ca. 50% av det ladetrykket man til slutt skal kjöre helt oppe rette för turtallsperre, da har man for lite wg-kapasitet og jeg mener at dette saboterer spool up.

    Testen består altså i å sjekke.
    Hvis målet ditt er å kjöre 1,8 BAR, så må det, ved hjelp av en veikere aktuator, väre mulig å ta ett pull som holder 0,9 BAR ladetrykk helt opp til turtallsperre. Hvis dette ikke er mulig og det boost creeper, da blir aldri resultatet så bra som det kunne värt. Jaja, iallefall slik jeg ser det.
    Sist endret av Batland; 10/04/20 kl 20:51

  8. #358
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Kommer sikkert til å prøve den myke kinugawa'n og styring via sprutet, så får vi se åssen det responderer
    "målet" mitt og hva jeg er villig til å godta som et kompromiss av budsjettbegrensninger er forøvrig ikke nødvendigvis på lik linje, dog ser jeg ikke bort ifra at vi ender på relativt høyt ladetrykk uansett... Time vil sjåvv! Spennende blir det uansett

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  9. #359
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Ikke mye spennende, men...
    Service på bruksbilen! Ikke mye å skrive om, men greit å dokumentere.
    3 nye reimer, 3 nye foringer, ny termostat og litt reparasjoner rundt dynamo og ac-kompressor siden det meste av justering/generell innfesting var enten ødelagt eller borte.



    Og tablet i 740'n. Mekka holder av en platebit jeg fant på gulvet har også fått tukla litt med Laptopen for å roe tomgang/warm up litt. Ikke egentlig noe jeg har peiling på, men fikk den ned fra +/-2500rpm til cirka 900rpm bare ved å tukle med tomgangsregulator...



    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  10. Takk Riff takket for denne posten
  11. #360
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Begynner å bli bra det her. Nå mangler kun tesla'n din å få montert hy35

    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  12. #361
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Begynner å bli bra det her. Nå mangler kun tesla'n din å få montert hy35

    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    Plutselig etter ferien

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  13. #362
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard



    Motorfester byttet til hydrauliske fra 940 turbo og Hx35 revet ut, da er det bare å sette sammen igjen

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  14. Takk Riff, Batland takket for denne posten
  15. #363
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Ny vs gammel.



    Fikk den på plass idag


    Fikk på igjen olje inn og retur, luftinntak og wastegate. Var lettvint når alt allerede er tilpasset med ordentlige deler, har for eksempel aldri sett noen montere oljeretur på under et minutt fra oversiden


    Mangler bare en litt kinkig slangebit og downpipe før den går igjen, men jeg må se om jeg får lagd noe sære biter til eksosen...


    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  16. Takk HansOla, Batland, skjarlie, Riff takket for denne posten
  17. #364
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Yay, custom parts sjefen har dreibenk hjemme i låven, så fikk dreid v-bandsflens i sær holset-dimensjon, da kan resterende 30-40cm av downpipe tilpasses


    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  18. Takk Kjapp1, Riff takket for denne posten
  19. #365
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Jaggu passa downpipe fra hx'n overraskende bra! Bare kappa av flensen og korta inn et par centimeter, så sklei den rett inn i nye flensen

    Så nå er'n sammen igjen!

    Prøvekjørt også, nye turboen virker livlig tør ikke å teste for mye siden den spooler mye tidligere og mer enn før, men når jeg prøvde å venstrebremse i 2. Gir var jeg helt oppe på 1.5bar på 3000rpm...

    Så da er det vel benken igjen da...

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  20. Takk Kjapp1, Batland, Eriksve, HansOla takket for denne posten
  21. #366
    Registrerte brukere Kjapp1 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2016
    Sted
    Bestlandet
    Innlegg
    171
    Antall takk

    Standard

    Gledes til å sjå nye grafen!

    Sent from my føne using Tæppatalk
    Build it, tune it, race it, break it, fix it... Repeat

  22. #367
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kjapp1 Vis post
    Gledes til å sjå nye grafen!

    Sent from my føne using Tæppatalk
    Ja, blir spennende å se hva dette alene tilfører var på tanken om å bytte kam, men har ikke helt bestemt meg... Vil tro denne våkner litt til liv nå, tross alt har vi ikke prøvd å justere kamdrevet enda.

    Noen som har innspill på oljetilførsel forresten? Siden nye turboen har M12 banjo har den MYE større tilførsel enn den gamle, så jeg driver å lurer på å lage min egen banjobolt med vesentlig mindre hull, kanskje tilsvarende an4 som jeg hadde på den gamle... Hva er reelt min/max?

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  23. #368
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Du får kjøpt m12-an4 banjo

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  24. Takk vangsfreaken takket for denne posten
  25. #369
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Jaggu passa downpipe fra hx'n overraskende bra! Bare kappa av flensen og korta inn et par centimeter, så sklei den rett inn i nye flensen

    Så nå er'n sammen igjen!

    Prøvekjørt også, nye turboen virker livlig tør ikke å teste for mye siden den spooler mye tidligere og mer enn før, men når jeg prøvde å venstrebremse i 2. Gir var jeg helt oppe på 1.5bar på 3000rpm...[/img]
    Så da er det vel benken igjen da...
    Synes at dette ser riktig bra ut.

    Minner om denne og anbefaler at dere vurderer å spekulere ut en strategi / handlingsplan i forhold til boost creep dersom det skulle bli problematisk og behov for tiltak. Håpet er at dere ikke trenger den, men best å ha tenkt gjenom dette på forhånd.

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Etter å ha dratt motoren helt ut til turtallssperra (6600rpm for øyeblikket) har jeg funnet ut at den interne wg'n i HY35 turboen er litt i minste laget. Det gikk jo greit før, med E85 og 2,0 bar ladetrykk, for det er vel akkurat hva wg'n klarer å svelge unna. Kjører jeg med 1,5 BAR så stiger ladetrykket med turtallet etter ca 5000rpm.
    Alternativet er jo å kjøpe noe rundt 1200cc dyser og kjøre E85 med 2+ bar ladetrykk
    Sist endret av Batland; 26/04/20 kl 21:05

  26. #370
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Du får kjøpt m12-an4 banjo

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
    virkelig? aldri sett før mener du noe spesialgreier fra for eksempel speeding, eller har du funnet sånt hos for eksempel tess? om jeg husker det imorgen skal jeg reise innom etter jobb å spørre om de har en trangere en, ellers er det jo bare å borre 3 hull i en M12-skrue å er ikke sikkert det er noen fare med så stor tilførsel, men ingen grunn til å utfordre retur mer enn nødvendig...
    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Synes at dette ser riktig bra ut.

    Minner om denne og anbefaler at dere vurderer å spekulere ut en strategi / handlingsplan i forhold til boost creep dersom det skulle bli problematisk og behov for tiltak. Håpet er at dere ikke trenger den, men best å ha tenkt gjenom dette på forhånd.
    hehe, tenkte jeg skulle teste wg litt imorgen får gå inn i sprutet å deaktivere mac-ventilen, så får jeg prøve litt på grunntrykk å se hvordan den oppfører seg. jeg TROR fjær i wg skal tilsvare rundt 0.6-0.8 bar... dog skal det sies at jeg fikk porta opp wg til tett oppunder 30mm, så den burde jo slippe ut en del.
    Sist endret av vangsfreaken; 26/04/20 kl 21:30

  27. #371
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Tror jeg har liggende en om du trenger. Har brukt det til ny oljetilførsel på org turboblokk. Der er det m12 hull i blokka

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  28. #372
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Tror jeg har liggende en om du trenger. Har brukt det til ny oljetilførsel på org turboblokk. Der er det m12 hull i blokka

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
    om Tess ikke har lager jeg nok bare en selv, er da bare en bolt med hull i

  29. Takk HansOla takket for denne posten
  30. #373
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    sitter å kikker på litt loggfiler fra en liten kjøretur idag etter jeg prøvde å koble bort all ladetrykksstyring for å kjøre på grunntrykk... jeg kan bare drite en lang marsj i grunntrykk, men jeg kan i det minste rapportere at turbo leverer godt den leverer for eksempel 1.7 bar @ 4000rpm, med 76% throttle... jeg vet allerede at den spoler tidlig nok med litt motstand og full gass, må bare finne ut hvor trykket "stopper" kan godt prøve benken med 1.7 bar, om den derimot vil fortsette til 2.5 bar må jeg skru...

  31. Takk Riff takket for denne posten
  32. #374
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    sitter å kikker på litt loggfiler fra en liten kjøretur idag etter jeg prøvde å koble bort all ladetrykksstyring for å kjøre på grunntrykk... jeg kan bare drite en lang marsj i grunntrykk, men jeg kan i det minste rapportere at turbo leverer godt den leverer for eksempel 1.7 bar @ 4000rpm, med 76% throttle... jeg vet allerede at den spoler tidlig nok med litt motstand og full gass, må bare finne ut hvor trykket "stopper" kan godt prøve benken med 1.7 bar, om den derimot vil fortsette til 2.5 bar må jeg skru...
    Da er det vel slik at WG står fullt åpen på ca. 1,2 BAR ladetrykk og så boost creeper det til 1,7 BAR på 4000 o/min.?
    Turboen klarer altså 1,7 BAR ladetrykk på 4000 o/min med vidåpen wg. Du kan stole på at denne boostcreeper videre.
    eab sin 740 hadde B21 med HY35 og den boost kröp til ca. 2,0 BAR om jeg husker rett. En större motor har större eksospulser som spooler turboen hardere så den vil boost "creepe" höyere.
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...vo-740-med-b21

    Ang. spool up så spooler du jo nå med wg i vidåpen stilling. Du har store forbedringer i vente om du klarer å öke wg kapasitetet så mye at turboen får spoole opp med wg i lukket stilling.
    Sist endret av Batland; 29/04/20 kl 09:26

  33. #375
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Spørs om ikke løsningen blir å sveise inn en extern wg i eksoshuset da, rett opp ved fjørbeinet eller på undersiden

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

Side 15 av 26 FørstFørst ... 5 13 14 15 16 17 25 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Daruu's garasjetråd
    By Daruu in forum Prosjekter / Worklogs
    Svar: 151
    Siste post: 07/09/21, 21:59
  2. Wahl - Garasjetråd
    By Wahl in forum Prosjekter / Worklogs
    Svar: 13
    Siste post: 13/12/17, 10:10
  3. Eskil95's Garasjetråd- 760/960
    By Eskil95 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 22
    Siste post: 06/05/13, 09:18
  4. JonasS` worklog\garasjetråd.
    By JonasS in forum Prosjekter / Worklogs
    Svar: 13
    Siste post: 08/05/12, 18:42

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •