Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: Susing ved bremsepedal XC-70 -02 T3

  1. #1
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    397
    Antall takk

    Standard Susing ved bremsepedal XC-70 -02 T3

    Hei

    Jeg har nok fått "bremsekraftsforterker syken" på bilen min. Suser ved bremsepedal, som varierer litt med vandringen på pedalen. Lyden forsvinner ved gass-pådrag.

    Det som jeg ikke skjønner helt, er at bilen har fått bedre bremser av dette, de er mye mer følsomme. Trenger altså ikke å trykke så hardt på pedal for å bremse.

    Litt kjedelig å være nyoperert i mageregionen og ikke helt mobil for slike krumspring nå. Må vente i minst 3 uker før jeg kan prøve, men kan jo forberede meg for dette nå.

  2. #2

    Medlem siden
    08. des. 2017
    VCCN medlemsnummer
    2044
    Innlegg
    33
    Antall takk

    Standard

    Har hatt det samme på min V70, lekkasjen begynner ganske smått men øker på til det igjen blir stille. Da har du såpass lite vacuum at pedalen krever mer kraft og bremser dårligere. Løses ved å bytte bremsekraftforsterker.

  3. #3
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    397
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jan L Vis post
    Har hatt det samme på min V70, lekkasjen begynner ganske smått men øker på til det igjen blir stille. Da har du såpass lite vacuum at pedalen krever mer kraft og bremser dårligere. Løses ved å bytte bremsekraftforsterker.
    Byttet du den selv?

    Veiledende pris for bremsekraftforsterker på Volvo er ca 5500-6000,- Det er relativt trangt ser det ut til, så man kan kanskje regne med ca 3 t jobb? Originalt så sitter det ATE-bremsekraftforsterker på bilen, så da burde det kanskje være mulig å få prisen litt ned på den. På Scandix.de så koster den "originale ca 585 EUR og den i fra ATE ca 195 EUR. Det blir rett i underkant av 3000,- for den i fra ATE.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. mars 2015
    Sted
    Raufoss
    Innlegg
    65
    Antall takk

    Standard

    Jeg byttet selv på min bil i høst. Rett under 3000,- fra Tyskland for en ATE for
    DSTC
    -system. Er litt usikker på hvordan det er på XC70, men V70 finns med og uten
    DSTC
    , så se til å bestille riktig. Ganske stor prisforskjell på disse to. Trangt som bare det, og jeg måtte ut med
    ABS
    -pumpa også, men det gikk på rett under 3 timer å få byttet den og luftet bremsene.
    Bosatt i Vestre Toten kommune
    Dice, VIDA 2014D
    V70 D5 Summum -05

  5. #5
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    397
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jazzy Vis post
    Jeg byttet selv på min bil i høst. Rett under 3000,- fra Tyskland for en ATE for
    DSTC
    -system. Er litt usikker på hvordan det er på XC70, men V70 finns med og uten
    DSTC
    , så se til å bestille riktig. Ganske stor prisforskjell på disse to. Trangt som bare det, og jeg måtte ut med
    ABS
    -pumpa også, men det gikk på rett under 3 timer å få byttet den og luftet bremsene.
    Det er
    DSTC
    på bilen min også, og heldigvis så har Skandix til biler med dette.

    ABS
    - pumpe har jeg aldri skrudd på før. Noe jeg bør tenke på? Det er nok noen pakninger/tetninger som ikke må bli ødelagt. Hvordan er det å få luftet bremsene etterpå? Jeg har den gamle typen, flaske med slange og en litt nyere type som går på trykkluft.

  6. #6
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    397
    Antall takk

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. mars 2015
    Sted
    Raufoss
    Innlegg
    65
    Antall takk

    Standard

    Guiden som du linker til er bra. Du må løsne sikrinksboksen som sitter der også, og ta bort +ledningen, så koble bort batteriet først. Ikke noe pakninger/tetninger på
    ABS
    -pumpa, bare en stor kontakt og 6 rør. Den store dingsen (the pedal position sensor) på bremsekraftforsterkeren skal flyttes over til den nye, se bare til å få med deg o-ringen som sitter innenfor. Jeg kjøpte en billig variant på bremselufter med trykkluft, men den virket ikke så bra synes jeg, så da brukte jeg den som en beholder med slange bare. Virket kjempefint det. Jeg måtte også bytte den ene calipern foran ettersom jeg dro av en lufteskrue som satt som bare det. Pass også på å ikke få bremsevæske inn i kontakter. Bremsevæske leder ikke strøm noe spesielt godt.
    Sist endret av Jazzy; 16/12/17 kl 22:53
    Bosatt i Vestre Toten kommune
    Dice, VIDA 2014D
    V70 D5 Summum -05

  8. Takk Larssin takket for denne posten
  9. #8
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    397
    Antall takk

    Standard

    Klarer ikke helt å gi slipp på tanken eller håpet om å komme billigere ut av dette enn å bytte hele bremsekraftforsterkeren. Fikk tittet og kjent litt tidligere i dag, det kjennes ut som om tetnigs-ringen ikke ligger riktig mer. Det er et firma i USA som selger ny tetning-ring. Med frakt, så kommer det på ca 500,- Har fått mail i fra de, og de sier at jeg har delen i romjula.

    https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=VheQtHwWO5s

    Differansen blir da ca 2500,-. Kanskje ikke den store forskjellen sett i lys av hvor relativt kjip jobb det er å bytte bremsekraftforsterkeren og kanskje måtte gjøre jobben på nytt.

    Er veldig åpen for konstruktive tilbakemeldinger, med argumenter den ene eller andre veien.

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. mars 2015
    Sted
    Raufoss
    Innlegg
    65
    Antall takk

    Standard

    Mulig at det går uten at jeg kan svare på det. Hadde i og for seg vært fint om det hadde gått for da kunne jeg kjøpt en og overhalt den gamle min. Men vær sikker på at denne ringen er for de med DTSC. Det er forskjell på de med og uten DTSC, og de med er vanskeligere å reparere enn de uten. Holdt på å se på muligheter for å reparere min, men ga opp og bestilte en ny. Har drøyt 3,5 mil til jobb og er såpass avhengig av bilen sånn at jeg vurderte risikoen for høy for å sjanse.
    Håper noen andre har andre erfarenheter og innspill og komme med.
    Bosatt i Vestre Toten kommune
    Dice, VIDA 2014D
    V70 D5 Summum -05

  11. #10
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    397
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jazzy Vis post
    Mulig at det går uten at jeg kan svare på det. Hadde i og for seg vært fint om det hadde gått for da kunne jeg kjøpt en og overhalt den gamle min. Men vær sikker på at denne ringen er for de med DTSC. Det er forskjell på de med og uten DTSC, og de med er vanskeligere å reparere enn de uten. Holdt på å se på muligheter for å reparere min, men ga opp og bestilte en ny. Har drøyt 3,5 mil til jobb og er såpass avhengig av bilen sånn at jeg vurderte risikoen for høy for å sjanse.
    Håper noen andre har andre erfarenheter og innspill og komme med.
    Jeg ga de delenr på min bremsekraftforsterker og informerte at jeg hadde
    DSTC
    . Fikk de bekreftet at den skulle passe.

  12. #11
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    397
    Antall takk

    Standard

    Jeg bestilte den delen som jeg linket til. Dette gjorde jeg på onsdag og jeg kunne fått varen i dag hvis det hadde passet for meg. 2 dager i fra USA er raskt syns jeg.

    Skal prøve å montere i romhjul.

  13. #12

    Medlem siden
    08. des. 2017
    VCCN medlemsnummer
    2044
    Innlegg
    33
    Antall takk

    Standard

    Fint hvis du legger ut bilder av overhalingen og om alt fungerer bra etter montering. Hvis det var mulig å bytte tetningsringen uten å ta ut hele enheten vil det være mye arbeid spart.

  14. Takk runeme takket for denne posten
  15. #13
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    397
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jan L Vis post
    Fint hvis du legger ut bilder av overhalingen og om alt fungerer bra etter montering. Hvis det var mulig å bytte tetningsringen uten å ta ut hele enheten vil det være mye arbeid spart.
    Skal prøve å få tatt noen bilder og slikt underveis. Ang montering av ny tetningsringen uten å ta ut bremseservo, så hadde det vært fantastisk deilig, men jeg tar ikke sjansen. Det er for trangt og lite oversiktlig til å prøve det føler jeg.

  16. #14
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    397
    Antall takk

    Standard

    Jeg fikk en feilkode noen dager etter at lekkasjen på bremseservoen oppstod. Det er
    ECM
    -262A. Den koden kan jo være litt av hvert, men er det trolig at det har noe med lekkasjen å gjøre? At motoren får for mye luft pga lekkasjen? Dette er en ønsketenkning kanskje. Gjør uansett ikke noe med dette før jeg har ordnet lekkasjen

  17. #15
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    397
    Antall takk

    Standard

    Da er jobben med å bytte tetningsringen på bremsekraftforsterkeren gjort. Jeg er litt usikker på kvaliteten på den nye ringen, den virker litt for "hard", så jeg er nok forberedt på at det kan skje noe der. Selve jobben er i utgangspunktet grei, litt trangt inni i bilen for å skru av de 4 mutterne der. Men ca 3 timer et greit utgangspunkt til denne jobben hvis man ikke har byttet bremsekraftforsterker før. Neste gang, håper ikke at jeg må det selvsagt, men da tror jeg at det burde gå litt raskere.

    Som det fremkommer av bildet, så har den gamle tetningsringen løsnet. Det var en fordel for meg at den hadde løsnet, da det gjorde jobben enklere med å få den bort. Det er veldig viktig å ikke få skadet eller laget hakk i "den hvite hylsa" på stanga som går til bremsepedal. Man må være ekstrem nøye og sikker på, at man får dyttet den nye ringen ned i bremsekraftforsterker før man begynner å slå den fast med medfølgende verktøy.

    Noen tips eller egen erfaring på slutten

    * Husk å kjør setet så lang tilbake det går før man kobler i fra batteriet

    *Jeg syns det var best å bruke 1/4 tom verktøy til å skru ut og inn de 4 mutterne som fester bremsekraftforsterker til torpedoveggen. Jeg var
    glad for at jeg hadde luftdreven skralle i 1/4 tom da det er kjempelange skruer på bremsekraftforsterkeren. Skru ut de øverste først, for de er
    vanskeligst å komme til og det er vanskeligere å skru ut disse hvis man fjerner de nede først for da blir bremsekraftforsterkeren løs og dette
    gjør det verre å få ut den siste mutteren. Gjett hva jeg gjorde. Jeg anbefaler at man beholder mansjetten som sitter på stanga som er festet
    til bremsepedal når man skrur. Dette for å beskytte den tidligere nevnte "hvite hylsa" for skader.

    *Jeg kjøpte inn pakningen som ligger mellom torpedovegg/bremsekraftforsterker og "o-ringen" mellom bremsekraftforsterker/masterpumpa.
    Kjøpte også 6 stk muttere.




    Gummiring.JPG
    Sist endret av Larssin; 29/12/17 kl 12:06

Lignende tråder

  1. Bremsepedal knepper
    By Ruune in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 18/02/17, 12:38
  2. Susing fra bak bremsepedal [Foreløpig løst]
    By Sjakalen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 22
    Siste post: 09/05/16, 14:07
  3. Volvo v70 2005 Susing i forstilling over 30km/t??
    By gnilrE in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 0
    Siste post: 01/04/14, 19:12
  4. Susing av AC S60 2002 mod
    By Sortehaug60 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 13
    Siste post: 23/08/12, 20:55
  5. motorstøy(susing) i høytalerene [LØST]
    By Revell in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 4
    Siste post: 23/10/11, 17:39

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •