Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Hvor får jeg tak i komplett sett foringer til XC90?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2017
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard Hvor får jeg tak i komplett sett foringer til XC90?

    Har en 2010 XC90 D5 som nå er kjørt over 240k km, og merker den begynner å bli litt løs der bak, så tenkte det er på tide å skifte foringene. Bilen er langkjørt, og har ikke fått noen anmerkninger på service/EU kontroll, men tenker det uansett er på tide.

    Jeg har søkt både her i dette forumet og på nett ellers, men sliter med å finne ut av:

    • Hvor mange foringer er det egentlig der bakunder, og hvor sitter de? Kunne selvsagt lagt meg under og lett litt, men fort gjort å gå glipp av noen ... Har dere tips til nettsider med bilder/illustrasjoner av hvor de sitter?
    • Har dere tips om hvor jeg kan få tak i komplett sett foringer bak? Gjerne også leverandører i Norge - begynner å bli dyrt å handle i utenlandske nettbutikker med nye avgiftsregler ...

    Jeg mekker mye selv, så skal nok få skiftet dem om jeg bare vet hvor jeg kan få tak i dem. Er klar over at jeg trenger spesialverktøy for å presse foringene ut/inn, og har tilgang til dette.

    På forhånd takk!

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.312
    Antall takk

    Standard

    Dette sprengskjemaet kan hjelpe deg litt på vei, men det har ikke sjekket om det er ulikheter mellom amerikansk/europeisk og dermed D5/T6/V8 på noen av delenumrene. Kan være greit å sjekke eventuelle delenummer der mot f.eks Skandix for å se om de er like. Norske lavpris delebutikker er det jo ikke så mange av, men google delenumrene du finner og se. Eventuelt så har du ferdig fortollede varer fra f.eks Eurodel og Skruvat.
    Eller send en mail til ditt Volvoverksted og be dem finne delenumrene til ditt VIN-nr, ikke bestandig at prisene på "originaldeler" er så ille, men av og til...

    Sjelden at det er så mange av foringene som er slitt/myke i bakhjulsopphenget om ikke bilen er brukt som skogsveitraktor.
    Ta en bøy og tøy med brekkjernet mens bilen hviler på hjulene, og se etter sprekker og større bevegelser, se også på foringene med hjulene opp fra bakken.
    Ikke glem å sjekk Subframe-foringene.
    Sist endret av jiha1968; 13/04/20 kl 13:19

  3. #3
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av siapelan Vis post
    Har en 2010 XC90 D5 som nå er kjørt over 240k km, og merker den begynner å bli litt løs der bak, så tenkte det er på tide å skifte foringene. Bilen er langkjørt, og har ikke fått noen anmerkninger på service/EU kontroll, men tenker det uansett er på tide.

    Jeg har søkt både her i dette forumet og på nett ellers, men sliter med å finne ut av:

    • Hvor mange foringer er det egentlig der bakunder, og hvor sitter de? Kunne selvsagt lagt meg under og lett litt, men fort gjort å gå glipp av noen ... Har dere tips til nettsider med bilder/illustrasjoner av hvor de sitter?
    • Har dere tips om hvor jeg kan få tak i komplett sett foringer bak? Gjerne også leverandører i Norge - begynner å bli dyrt å handle i utenlandske nettbutikker med nye avgiftsregler ...

    Jeg mekker mye selv, så skal nok få skiftet dem om jeg bare vet hvor jeg kan få tak i dem. Er klar over at jeg trenger spesialverktøy for å presse foringene ut/inn, og har tilgang til dette.

    På forhånd takk!
    Eg har ein 2007 V70
    AWD
    og den har gått 408.000km. Eg har ikkje planar om å skifte foringar bak, det er mange foringar og ein del jobb ser det ut til.

    På eurodel.no har dei no orginaldelekatalogen, der kan du finne sprengskisser og delenummer: https://www.eurodel.no/original-bildelkatalog#/catalogs
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2017
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Takk for tilbakemeldinger - skal legge meg under med et brekkjern og vrenge litt, så får vi se. Kan jo være støtdemperne og, de er faktisk skiftet for ca 40k km siden, men det er luftdempere til en lav pris, så sikkert ikke særlig god kvalitet ...

  5. #5
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av siapelan Vis post
    Takk for tilbakemeldinger - skal legge meg under med et brekkjern og vrenge litt, så får vi se. Kan jo være støtdemperne og, de er faktisk skiftet for ca 40k km siden, men det er luftdempere til en lav pris, så sikkert ikke særlig god kvalitet ...
    Du bør ha orginale eller
    OEM
    kvalitet nivomatdempera på ein slik bil sjølv om dei er dyre. Dersom du har bytta til luftdempere har du skifta fjærene om du hadde nivomat fra før?
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

Lignende tråder

  1. S: 8x19" komplett-sett. 850/v70 NYE bilder
    By oar83 in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 18
    Siste post: 19/03/14, 09:51
  2. Svar: 2
    Siste post: 14/03/14, 18:38
  3. Svar: 1
    Siste post: 22/09/13, 16:41
  4. Kjøpe komplett overhalings sett b230fk
    By E.Winjum in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 11/04/13, 13:13
  5. Ønsker å kjøpe Polyuretan Foringer Komplett bak til 240
    By bosolhaug in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 02/05/12, 09:42

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •