Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 287

Tråd: B230FK enkel "NO CHIP" tuning.

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Okey, det er forståelig Men i hovedsak fjerne de tydeligste flaskehalsene, støpefeil og få en finere overflate da vil jeg tro. Det skader sikkert ikke å se over Turbonetics turboen min og gjøre noen små forbedringer
    Fjerne flaskehalser og finere overflate er helt klart steg i riktig retning. Grov overflate utvending er å anse som en hel haug med små kjöleribber og siden en turbo i stor grad er drevet av varme er dette lite gunstig. Jeg har turbinhus som etter timer med sliping og pussing er steget för höyglanspollerte.

    Det handler også om effektivitet. Hvis man bare herjer ivei kan reslutatet bli det samme som om man bare monterer ett större turbinhus, man får forbedring på höye turtall på bekostning av lave turtall. Vi har i dette tilfellet betydelig forbedring av den teoretiske motoren sin funksjon fra 3000 o/min. og fra ca. 4500 o/min nærmer sugemotoren seg kraftig det vi klarte med EFR7670 med rustfritt Tial race-turbinhus i A/R0,63.





    https://www.youtube.com/watch?v=2UcPLNEcDVs

    Det er bare å stå på. Min favoritt-Turbonetics er T04E Trim50 med F1-57 eller steg 3 turbinhjul og A/R0,63 turbinhus. Jeg kan si at det er nok lagt ned rundt 10 timer med rent arbeid på min egen E50 turbo för jeg ble fornöyd med tingenes tilstand. Hvorvidt det funker er uklart da det ikke er utfört sammenlignende tester, men vi har "trua".

    Her sammenligning A-kam mot BSRT5+ kammen.

    Dette er med ren pumpebensin, uten vanninnsprut og med div. småproblemer men, men...

    Dette funker slik; Ser man på 5800 o/min. så gir A-kammen 56 hp/L/na og BSRT5+ kammen 62 hp/L/na.

    Vi kan da multiplisere differansen 6 med 2,316 L = 13,9 Hp effektökning fra den teoretiske sugemotoren og ganget med 2,5 (MAP trykk) for 1,5 BAR ladetrykk = ca. 35 Hp Nav effektökning er å forvente med ett slikt kambytte når man kjörer B230 med 1,5 BAR ladetrykk med en turbo med passende kapasitet.

    Dette lagt på resultatet i post #1628 gjör, som du ser, at vi begynner, teoretisk iallefall, til tross for ett moderat luftfilter inne i motorrommet, "tynn" modeltilpasset intercooler, integrert wg og stille eksosanlegg med to stk. store 3" potter, å nærme oss 2012 rekorden vår på 162,4 Hp Nav fra den teoretiske B230 sugemotoren.

    Hvis noen skulle väre interessert i dreiemomentet også:





    Dette bilder viser resultatet i hp pr. tonn uten noen kompenseringer.
    Sist endret av Batland; 08/03/23 kl 21:09

Lignende tråder

  1. Svar: 12
    Siste post: 16/09/14, 23:39
  2. Kan dette virke? ("Chip" tuning)
    By Jan Olav in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 15/07/13, 14:19
  3. God "bolt-on" clutch til b230FK+M45/M47
    By HarryVolvo in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 02/09/11, 16:41
  4. Kjøpsråd V70 97-00 - Beste "tuning" utgangspunkt osv?
    By Rebus in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 30/07/11, 18:32

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •