Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Spørsmål om Dab/aux-adapter og en knapp ...

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. okt. 2017
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard Spørsmål om Dab/aux-adapter og en knapp ...

    Har en HU603 som funker kjempebra. Har en Tiny DAB-adapter som også funker bra siden den har profft installert antenne. Men så har jeg også en mp3/aux interface som jeg kobler på cdveksler-inputen (samme som det er masse referanser til her på forumet). Denne gjør at DAB-adapteret konker ut på grunn av elektromagnetiske forstyrrelser. Har prøvd en del tiltak som å isolere interface-boksen, men det funker ikke. Gul ledning på interfacet er koblet på lilla ledning bak på 603'en og da er det fullstendig bingo om DAB'en funker. Har prøvd å flytte rundt på Tiny-enheten, antennekabelen, interfacen og aux-kabelen, men jeg klarer ikke å isolere feilkilden. Noen som har fått til både DAB og interface? DAB-driten er forøvrig hypersensitiv og plukker opp led-pærene i ryggelysa, 4G-signaler, bomringpasseringer og lignende.

    Og hva gjør denne knappen? Skjer tilsynelatende ingenting når jeg trykker på den. Har prøvd å holde den inne, også med forskjellige intervaller. Har ikke åpnet klimamodulen for å se på baksiden.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. april 2010
    Sted
    Sandefjord, Norway, Norway
    Innlegg
    367
    Antall takk

    Standard

    Knapp for ekstralys?

    ______________________________
    1999 S80 T6 rullende prosjekt
    ______________________________

    1999 S80 T6 rullende prosjekt

  3. #3
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Har du ekstra fjernlys i fronten på bilen? Den brytern er ekstrautstyr som man kan montere for å skru disse av og på (altså ha originalt fjernlys eller originalt fjernlys + ekstralys).
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. okt. 2017
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Mulig at det har vært det. Sjekket hele frontfangeren (som ser original ut), men tilsynelatende ingen hull etter noe som helst. Får åpne opp og se hvor eventuelle ledninger går.

  5. #5
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av superfuzz Vis post
    Mulig at det har vært det. Sjekket hele frontfangeren (som ser original ut), men tilsynelatende ingen hull etter noe som helst. Får åpne opp og se hvor eventuelle ledninger går.
    Det er ikke noe ledninger bak brytern, den er digital og går rett inn i klimapanelet bare.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  6. #6
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.046
    Antall takk

    Standard

    Jeg er litt usikker på om jeg har forstått hvordan DAB-adapteren din er koblet og hva du spør etter, men gjetter på følgende:
    DAB-adapter med glassantenne, og den fungerer fint med overføring av lyd via FM-sender til stereo.
    Hvis MP3/AUX-adapter kobles på så slutter DAB å virke. Usikkert på om du fortsatt bruker FM-sender eller forsøker deg med AUX-kabel for å få bedre lyd?

    Selv har jeg ikke prøvd DAB via FM-sender, jeg brukte MP3/AUX-adaptere før DAB ble prøvd.
    Da fikk jeg dårlig DAB-mottak med 3 forskjellige glassantenner, og måtte montere magnetfotantenne på taket.
    Med en billig magnetfotantenne ved bakre enden av railsen, antenneforsterker i taktrekket og Pure Highway 300Di gjemt i dashbordet så har jeg nå god lyd via AUX omtrent uten utfall langs E39 mellom Stavanger til Kristiansand.
    For meg er det viktigere å ha god lyd via AUX enn det er å ha en diskret glassantenne.
    Jeg har prøvd diverse ferrittfilter på kabler og DC/DC galvanisk skille på DAB-adapter uten at dette har gitt meg bedre DAB-dekning, eneste løsningen var utvendig antenne.
    Sist endret av FroBe; 19/11/17 kl 22:58
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  7. Takk Vegard__ takket for denne posten
  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. okt. 2017
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Litt ullent forklart ja.
    Jeg har Dab-adapter med glassantenne og FM til 603'en. Alt fungerer perfekt, ingen utfall, kjappe søk og minimalt med støy.
    Når jeg plugger inn mp3/aux interface i cd-vekslerpluggen på baksiden av 603'en så fungerer dab-adapteret svært dårlig. Masse utfall, digital støy, buffring osv. Dette er uavhengig av om kabelen til interfacen ligger ved siden av antennekabelen eller ikke. Virker som om det er heftig elektromagnetisk aktivitet i interface-boksen og at den er svært dårlig skjermet.
    Jeg kan jo selvsagt bruke aux-ut på DAB-adapteret, men det blir klønete å måtte plugge om hvis jeg skal høre på spotify i stedenfor.

  9. #8
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.046
    Antall takk

    Standard

    Kineserne gidder neppe å spandere tid og penger på EMC-skjerming av MP3/AUX-adapteren.
    Metallboks er dyrere enn plast, filterkomponenter øker produksjonsprisen med noen prosent, og EMC-testing er ikke gratis.

    Det ingen lettvint måte å modifisere adapteren slik at den støyer mindre.
    Hadde jeg måtte gjøre det ville jeg kortet inn kablene drastisk, studert datablader på komponentene, montert på flere kondensatorer, montert ferritt rundt ledninger og sjekket om det holdt å pakke boksen inn i kobbertape istedenfor å lage en ny metallboks.
    Selv syntes jeg det var enklest å flytte antennen opp på taket for å få godt nok DAB-signal, selv om jeg har både testinstrumenter og filterkomponenter...
    (Det var mer stress å gjøre dette på vår gamle XC70 enn på V70. Vet ikke om det var en annen antenneforsterker eller om det var forskjeller på styring av kupelyset, men jeg måtte trekke opp en egen 12V ledning til antenneforsterkeren i taktrekket istedenfor å stjele strøm fra kupelyset).
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

Lignende tråder

  1. Volvotech AUX til Blåtann-adapter for flere modeller
    By aarnes in forum Bilstereo selges / kjøpes
    Svar: 1
    Siste post: 06/05/18, 23:07
  2. Bluetooth og AUX adapter til original SC og HU spillere
    By Morgis in forum Produkterfaringer
    Svar: 5
    Siste post: 09/04/18, 01:02
  3. HU-803 og DAB adapter
    By Torsen67 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 24
    Siste post: 23/04/17, 20:16
  4. aux inn adapter til HU-xxx
    By TommyG in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 6
    Siste post: 18/06/12, 07:35

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •