Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Herr Olsen`s 940 b230fk 95 autolat

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mars 2017
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Red face Herr Olsen`s 940 b230fk 95 autolat

    Hallaos! Eg tenkte eg ville lage en tråd her då eg har kjøpt meg en sliten 940 som trenger litt kjærleik og eg vil dokumentere alt Så vil eg gjerne vise hva eg gjør og hvorfor sånn at eg kanskje kan lære noen noe nytt

    Litt om bilen Det er en rød 940 sedan med b230fk og autolat ( :( ) Km på bilen per dags dato 13.03.2017 er 243k km. Ellers er klarlakken helt falmet på ene siden og en del rust på den siden så den trenger en del arbeid i lakken.

    Når det gjelder understell så vet eg at bremser er bra då eg har gått over alt å luftet å sjekket bremserør og slanger og luftet systemet, er en lekkasje fra bremsekretsfordeleren så den må eg og bytte. Er slark i hele tannstangen så må se om eg får tak i en brukt en å byttet den. Ser ut som at ene slangen som går ned på servopumpen lekker så det må eg se på. Motoren lekker under innsuget og nå nylig så lekker vannpumpen og. Alt dette er ting eg skal få fikset på bilen då eg vil få denne så strøken som mulig siden det er så og si null rust under bilen!! Har ikke helt bestemt meg om eg skal bygge om til manuell eller ikke, skal eg bygge om blir det til m47 då eg ikke har lyst å lage rør til slavesylinder og som eg har forstått det er det mer jobb å bytte til m90 pluss den koster en del mer så der må eg se hva som vil bli gjort i framtiden.


    Eg begynner med å skrive ned hva eg har lyst/må gjøre med bilen

    - 3 Toms eksos fra turbo - Gjort

    - Gå over bremser å smøre opp å bytte det som må byttes. Gjort, nye skiver og klosser framme og smurt opp bremsene bak

    - Få bilen nærmere bakken (60/60mm eller 60/40). Samt nye dempere (B8 eller B6) og kortere dempere framme. Kjøpt inn nye svinglager og 60/40mm Fjærer så nå mangler bare nye dempertårn så blir det montert!

    - Bilen svetter olje under innsuget så må feilsøke og finne ut hvor oljen kommer fra. (veivhusventilasjon?)

    -Håndbrekket må gå over, ta service på det og muligens stramme opp da det er helt slapt. - Fikset.

    - Få tak i noen fete felger. Planen er Super DTM men muligens eg ender opp med noe annet, får se hva som skjer men er ikke førsteprioritert

    -Fått byttet til en brukt tannstang og den er stram og fin og uten lekkasje så det var konge!

    -Fikse opp lakken på bilen. (mye jobb!!)

    - Gå over litt stag og foringer å få stivet bilen litt opp. Få tak i justerbart panhardstag når bilen skal senkes.


    -Byttet vannpumpe og rengjort gammel kjølevæske og smuss under motor

    Listen vil nok bli oppdatert når det kommer flere feil eller ønsker

    Her er et bilde av hvordan bilen så ut når eg kjøpte den. Har ikke noen særlig gode bilder av den då men funker til før og etter bilder


    Får legge ved et bilde av bilen med nye felger og litt kjærlighet!

    Sist endret av Herr Olsen; 12/06/17 kl 19:59

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mars 2017
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard Endellig fått nye klips til klossene!

    Byttet bremser på gobiln for en stund siden og då la eg merke til at eg bare hadde 2 klips av 4 som holder klossene på plass i klaven så har leitet rundt og ikke funnet noe og rett å slett gått i glemmeboken så nå har eg endelig fått montert det og det føles bra at bremsene framme er komplett!

    Her ser dere forskjellen mellom den gamle og de nye! Ser det ikke helt men de gamle klipsene var knekt der de la press på klaven så de holdt seg ikke skikkelig på plass heller.



    Før eg monterte de nye klipsene så fjernet eg rusten fra klaven så de nye klipsene ikke skal ruste seg fast og slik at det ikke ruster seg mer på klaven så klossene ruster seg fast og det blir heng i bremsene . Her ser dere bilder av hvordan de så ut og hvordan de ble på slutten. Så når eg hadde fjernet rusten så sprayet eg en slik spray vi bruker på jobb som heter nova lube og det er utrolig gode greier for å hindre rust og smøre å holde det bra.










    Så fikk eg og byttet bremsekretsfordeleren til en brukt som eg fikk av en god kompis og nå lekker den endelig ikke! Måtte og flense rør mellom abs enhet og fordeleren og det var ikke så gale jobb men slet med å få ut all luften aleine så fikk hjelp en annen dag å luftet på alle rørene for å så lufte rundt hele bilen og fikk da ut all luften

    Her ser dere bilde av den som lakk og den "nye'



    Sist endret av Herr Olsen; 14/03/17 kl 01:04

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mars 2017
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard Fått byttet drivstoff filter og rengjorde litt

    Er alltid greit å bytte diverse filter når man kjøper en bil så nytt drivstoff filter ble kjøpt inn ganske så fort





    Rengjorde og kontakten mellom dynamo og motoren så det varer et par hundre tusen km til






  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mars 2017
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard



    Fått bilen litt sommerklar med eiker felger og full rengjøring av motorrom
    Sist endret av Herr Olsen; 12/06/17 kl 19:44

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mars 2017
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Då har eg fått gjort mye med bilen angående EU kontroll! Fikk ikke den værste mangellappen og per dags dato må eg få på noen bedre dekk på eiker felgene og så er den godkjent

    Måtte gå over håndbrems bak fordi det var null virkning på høyre side av bilen. Tok ikke så lang tid før eg fant ut grunnen, på grunn av at det er autolat så har nok håndbrekket aldri blitt brukt så der var alt grodd fast... Liten time med rengjøring og smøring så gikk alt som smurt. Tok da en test på jobb for å se at håndbremsen var innenfor kravene i forhold til EU kontroll og det var den så det var jo konge! Legger ved et før og etter bilde av bremsesko for å illustrere forskjell




    Har og fått byttet vannpumpe, tok ikke noe særlig bilder då eg fikk litt dårlig tid, Men heldigvis lekker den ikke mer kjølevæske!



    Måtte og ta ut låsesylinderen på førersiden da det ikke gikk an å ta nøkkelen inni! Så då ble den demontert til alle minste biter og smurt opp og fikk lagt litt i både bremserens, WD40 og litt annet vi har på jobb. Nå er den montert og funker som en klokke!
    Sist endret av Herr Olsen; 12/06/17 kl 19:55

  6. #6
    Registrerte brukere In The White sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Skåne/Sverige
    Innlegg
    1.061
    Antall takk

    Standard

    Jo alltid gott med nya filter så man vet att det är okej!

    Skadar aldrig att ha ordentliga jordpunkter.
    Tack till:
    Bil Bengtsson i Simrishamn
    do88
    KL Racing

Lignende tråder

  1. Magnus Olsen's C30 2.0D Summum
    By magnusolsen in forum C30 / V40II / XC40 / S40II / V50 / C70II
    Svar: 0
    Siste post: 12/08/16, 22:18
  2. Olsen's V50 R-design 2011
    By VolvoTrond in forum C30 / V40II / XC40 / S40II / V50 / C70II
    Svar: 0
    Siste post: 03/09/13, 20:01
  3. Selges: Hvit volvo 740 autolat, SPERRE , B230F- Vx3 kam, rogaland
    By meduza18 in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 8
    Siste post: 02/04/12, 18:50
  4. Hva trengs for bytte av autolat til Manuell?
    By Bjerkelund in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 15/05/11, 09:52

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •