Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: 207 D5244T4 brenner store mengder olje

  1. #1
    eirikul sin avatar
    Medlem siden
    24. aug. 2014
    Sted
    Sogn og Fjordane
    VCCN medlemsnummer
    1836
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard 207 D5244T4 brenner store mengder olje

    Hei og god jul til alle!
    Jeg har en 2007 XC70 D5 185 hk tidligere taxi som har passert 393 000 km.
    Den har i det siste begynt å produsere store blårøykdotter. Først en sjelden gang og så å komme oftere og oftere.
    Dette skjer ikke under pådrag, men heller når man putrer gjennom ei 50-sone eller i ei rundkjøring.
    Merket først et forhøyet oljeforbruk på ca. 1 ltr pr 100 mil. Dette har nå økt betraktelig.
    Jeg fylte opp til 2/3 på peilepinnen i går kveld før jeg kjørte fra jobb. I dag på vei til jobb etter ca. 6-7 mil fikk jeg varsel om lågt oljenivå.
    Jeg prøver å resonere meg fram til hvor oljen tar veien og vil høre hva dere mener. Jeg er av den oppfatning at olje som kommer ut som blårøyk kan komme fra:
    1. gjennom slitte stempelringer
    2. Gjennom slitte ventil tetninger/styringer
    3 Gjennom defekte oljetetninger i turbo.
    I og med at oljeforbruket er kommet så høyt tviler jeg på at stempelringer er årsaken. Da motor starter og går rolig og fint og har normalt drag. Jeg har prøvd å løse oljepåfylling, og kan ikke se at lokket hopper og spretter på noen måte.
    Kan heller ikke se unormal utblåsing når jeg tar ut peilepinne på tomgang.
    Har ikke prøvd å ruse motoren under disse testene.
    Ut fra tidligere erfaringer med defekte ventiltetninger har det kommet mye blårøyk onder oppstart, og mindre under drift, men skal ikke være bastant her. Jeg har også vanskelig for å tro at en slik mengde olje kan komme gjennom ventiltetninger uten andre symptomer.
    Lekkasje fra Turbo har jeg ikke erfaring med fra tidligere. Men har sjekket litt på motoren.
    Løste fra ladeluftrør under motor for å se etter olje, men fant kun en tynn film, dom jeg anser som normalt. Løste slanger på intercooler, stakk inn og ned en tynn slange i bunn av intercooler og satte vakuum på. Det kom bare noen dråper opp.
    For en tid siden renset jeg «EGR-blande-hus» og slange til innsugsmanifold og fant da store mengder gugge. Når jeg nå løser av slange ser jeg store mengder olje, og jeg kan tømme olje fra slangen til innsug. Det er rett og slett søkkbløtt der. Det ser jo ut som oljen har kommet gjennom EGR-ventilen.
    Har fått meldingen motorsystem service erfogas. Feilkode i Vida sier temp signal DPF for høg.
    Og i dag fikk jeg meldingen Sotfilter fullt. Tenker at det kan ikke være unormalt at DPF går tett når like oljemengder skal igjennom det, enten våt eller som blårøyk. Og når DPF brenner olje, kan nok det gi høyere temperaturer enn om det bare brenner sot.
    Mitt stalltips er at en oljetetning på turbo har røket, og at olje kommer til innsuget gjennom EGR ventilen. Har nå en brukt turbo og nye pakninger pinnskruer og slikt klar til skift. Tenkte i første omgang å ta ut turbo og sjekke denne visuelt, og eventuelt se etter oljerester i eksos manifoil.
    Kan legge til at bilen er mye langkjørt og lite småkjøring. Hjem - Jobb 4,5 mil stort sett bare 80 sone uten kø.
    Er det andre som har opplevd lignende og har et tips eller to?
    Ha ellers et flott nytt år!

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    Kjøp en brukt motor og selg din i deler. Er klart det beste alt en og bytte masse deler

  3. #3
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Det høres litt ut som turboen din er synderen. Motoren forbrenner oljen før den kan returnere, så den er det nok ikke. Trtt dpf fører også til et høyere oljeforbruk, men den bidrar ikke til vått innsug.
    For sikkerhetsskyld; sjekk oljeåndinga. Hvis den renne rett igjennom, så kan den også føre til slike problemer.

    Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  4. Takk SnurrDass takket for denne posten
  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2010
    Innlegg
    127
    Antall takk

    Standard

    Holder en knapp på turboen her jeg å. Grei å bytte fra undersiden.

    Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
    20- V60 T8
    Mazda RX-7 84 12A RB

  6. Takk Svirre takket for denne posten
  7. #5
    eirikul sin avatar
    Medlem siden
    24. aug. 2014
    Sted
    Sogn og Fjordane
    VCCN medlemsnummer
    1836
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Løste fra laderøret ut fra turbo, samt rør mellom EGR og lot den gå ei stund. Så da oljetåke komme ut. Tok av lokk på oljepåfylling, og blendet ånderøret. Samme oljetåke observert. Så da er det nok turbo ja. Men det skal bli en utfordring for en kar med hender størrelse 11-12 :-) det står et vinkelgir der det sikkert kunne være greit å komme til..
    I flg Vida skal den kunne plukkes ut ovenfra..

    Sent fra min E6653 via Tapatalk
    -Eirikul-
    12 XC60 D3 AWD + Polestar
    07 XC70 D5 Awd

  8. Takk SnurrDass takket for denne posten
  9. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Har akkurat byttet turbo på samme årsmodell, og det er et lite helvete. =p Jeg anbefaler å følge Vida til punkt og prikke, snarveier straffer seg i lengden!

  10. #7
    eirikul sin avatar
    Medlem siden
    24. aug. 2014
    Sted
    Sogn og Fjordane
    VCCN medlemsnummer
    1836
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Åh, ja det ser slik ut.
    Har lo ikke funnet slangeklemmene på luft inn til turbo enda, men de skal være der et sted :-)

    Sent fra min E6653 via Tapatalk
    -Eirikul-
    12 XC60 D3 AWD + Polestar
    07 XC70 D5 Awd

  11. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    De er omtrent klin umulige å komme til. Faktisk ikke sikker på hvordan jeg fikk det til. =p Bremserør og all mulig driiit i veien. Anbefaler å spise en god middag først ihvertfall, og ha både sjokolade og litt annen snæcks innen rekkevidde. =p Hehe.

  12. #9
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimbojama Vis post
    Har akkurat byttet turbo på samme årsmodell, og det er et lite helvete. =p Jeg anbefaler å følge Vida til punkt og prikke, snarveier straffer seg i lengden!
    Eg har skifta på V70 med samme oppsett, og det straffar seg i alle fall og følge
    VIDA
    . Det er fullt muleg å skifte turbo utan å demontere mellomaksel, drivaksel og vinkelkasse og eksosanlegg(!).

    Det er 1 mutter som er vanskeleg å komme til, mellom eksos og turbo men det går fint. Turboen må oppover, trangt men demonter plastdeksel i bakkant av toppen og motoroppheng (mellom dempertårn). Slangeklemmer m.m går fint å komme til, fordel med LANG slangeklemmetrekker fra ex. biltema.

    Tar ca 1.5time å demontere turbo.

    Husk å skifte silikontetningar på trykkrør, eller bygg om for å bli kvitt desse j***a plastgreiene (lyddemper). Skiftar du ikkje desse tetningane kjem du til å få problem med at trykkrører hoppar av, og då går knapt bilen framover.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  13. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Fikk ut både turbo og katalysator, men fikk den for pokker ikke inn igjen. Da måtte jeg ty til Vida og demontering av eksos og mellomaksel..

Lignende tråder

  1. D5244T4 bruke blokk til bensintrimming?
    By Lillengen in forum Avansert trimming
    Svar: 1
    Siste post: 26/08/11, 11:23
  2. Dashlys som brenner opp! 240
    By KennethV8 in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 5
    Siste post: 21/08/11, 20:30
  3. V70 2006 med d5244t eller d5244t4/5
    By khovde in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 01/04/11, 11:45
  4. Forskjell/likheter D5244T4-D5244T????
    By janto in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 27
    Siste post: 25/03/11, 20:56

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •