Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 27

Tråd: Varsel ved glemte lys XC70 08-

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. sep. 2016
    Innlegg
    50
    Antall takk

    Standard Varsel ved glemte lys XC70 08-

    Skal det ikke være varsel visst mann feks. har glemt å slå av lysene når man stopper bilen?
    Jeg liker å dimme ned til parklys når jeg skal rygge inn til huset mitt for å parkere, og jeg skifter over til park og spredere når det er lyst ute. Da er det fort gjort å glemme å slå brytern over på aut/0 når man har stoppa bilen. (har skjedd noen ganger)
    Er dette noe som evt kan programmeres i
    VIDA
    ? Samme med hvilke kjørelys som skal brukes når bryter står i null? Har lyst til at aut. kjørelys skal være park/spredere når bryter står i null, og at xenon tenner når bryter står på aut.

  2. Takk Arnt takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. des. 2011
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    Har en XC70 2012,iflg forhandler i Tromsø er det ikke mulig å få det lysoppsettet programmert inn. Lysvarsler var visst mulig med USA programvare,men kunne ikke gi 100% sikkert svar.

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

  4. #3
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    her står det litt om de forskjellige funksjonene.
    Softwarepakkene er like på V70N og V70II.

    Det er ikke mulighet for lysvarsler i europasoftware, kanskje med software for USA, men tviler.


    http://forum.vccn.no/showthread.php?...sprogrammering
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  5. #4
    kospaang sin avatar
    Medlem siden
    28. mai 2012
    Sted
    Haugesund
    VCCN medlemsnummer
    2374
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    Det er ikke mulighet for lysvarsler i europasoftware, kanskje med software for USA, men tviler.
    Det er jo skikkelig rart at det skal være mulig å glemme lysene i 2016 ! Noen har latt være å tenke.

    'I gamle dager' kjøpte vi en en liten buzzer-boks med to ledninger; En til parklys pluss og en som fikk jord via dørlysbryter på førerdør. Bzzzzzzz.... Dvs, bare på de bilmodeller som ikke forutså dette høyst realistiske problemet med flatt batteri ;-) Min '73 144 GL hadde varsel original mener jeg.
    XC70 II D3 Polestar #1487 AWD SUMMUM AUT.
    XC70 '12 <-- V70 '98 <-- 245 GL '87 <-- 245 L '76 <-- 144 GL Aut. '73

  6. Takk Morgis takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. sep. 2016
    Innlegg
    50
    Antall takk

    Standard

    Finner det rart at det ikke skal være mulig å programmere. Jeg blir nok ikke å begynne med noe fikling med å koble opp div buzzere hist og her (ble nevnt på svensk forum) for å få varsling.
    Når man fort forvenner seg med aut på lys, så kan det fort bli slik at man glemmer av å slå av lysene når man har dimma ned for å feks rygge når det er mørkt

  8. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Sunnmøre
    Innlegg
    249
    Antall takk

    Standard

    Hadde samme problem på min gamle 07 mod. V70. hadde ønske om lysalarm for glemt parkys når tenning slås av. MEN neida,ingen mulighet. Sjekket både på div forum og hos flere volvo forhandlere. Ingen mulighet. Helt på tryne att dette ikke skal være mulig. (andre bilmerker har jo dette som standar) Jeg glemte parklysa selv en sommerdag når jeg parkerte,sto på til neste dag,med det resultat att batteriet var "flatt"
    Er fort gjort å glemme,når du innimellom ønsker park og grøftelys bruk (på dagtid)
    Har nå en 12mod. XC60 Rdesign, en super bil,men også der desverre, UTEN parklys varsler.

  9. #7
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Har ikke hatt noen biler til nå med varsel om parkeringslys. Har hatt varsel på dersom nærlysene står på derimot
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  10. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. sep. 2016
    Innlegg
    50
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    Har ikke hatt noen biler til nå med varsel om parkeringslys. Har hatt varsel på dersom nærlysene står på derimot
    Dette er den FØRSTE bilen jeg har hatt der det ikke er noen form for varsel på lysene.

    Men er det ikke noen her inne som har prøvd å få til en endring på oppsettet med lys? Park/spredere som aut kjørelys, å heller vri bryteren når mørket faller på?
    Ja jeg vet det er slik på nyere modeller med luxmåler i frontruta, men til oss som har en litt gamlere modell

  11. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. des. 2011
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gizzmo82 Vis post
    Dette er den FØRSTE bilen jeg har hatt der det ikke er noen form for varsel på lysene.

    Men er det ikke noen her inne som har prøvd å få til en endring på oppsettet med lys? Park/spredere som aut kjørelys, å heller vri bryteren når mørket faller på?
    Ja jeg vet det er slik på nyere modeller med luxmåler i frontruta, men til oss som har en litt gamlere modell
    Joda jeg har prøvd,men med CanBus så må det legges inn i programmet som styrer lysene og det har vist seg meget vanskelig. Vet ikke hvordan det er å evt fjerne sikringen til kjørelysene,og å trekke av kontaktene til pærene i grøftelysene. Så hente strøm en plass over tenning for å styre et rele som gir strøm til et eget opplegg på pærene i grøftelysene. Vet ikke om man da evt kan jorde minus-styringen til releet i pluskabelen på nærlyset for å få grøftelysene til å slukke når nærlys tennes. Evt bare ha dem på en egen bryter..

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

  12. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. sep. 2016
    Innlegg
    50
    Antall takk

    Standard

    Jeg ser jo bare for meg at det originale oppsettet med bryter til spredere og slikt skal få være slik det er. Eneste endring jeg tenker på er, at når lysbryter står i posisjon 0. så skal parklys og spredere tennes i stede for xenon nærlys.
    Når bryter settes i "park" skal det være nettopp parklys, men at man da fortsatt kan velge om man vil ha spredere på ved egen bryter slik det er i dag.
    Aut. på brytern skal da være nærlys, langlys slik som det er originalt. Da slukker og alle lysa når man stopper bilen. Spredere vil også her kunne slås på ved behov/ønske.

    Åkoble seg hit å dit, hente strøm hist å her for å jukse ihop noe hjemmemekka greier for lysstyring er jeg ikke så veldig lysten på når det gjelder denne bilen. Her vil jeg holde det så originalt som mulig.

    Dill og dall med lys og div harrykoblinger har jeg en annen bil til, er ikke canbus og masse programmering som stopper meg der. Litt annen verdi på den kan man vel og si

  13. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. des. 2011
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    Skjønner hva du mener og er stort sett enig med deg,er heller ikke spes sugen på å trikse til så mye på min egen. Det kjedelige er at det virker å være omtrent eneste mulighet for å få det til. Skulle du finne ny software/andre greier som løser problemet så er jeg og interessert i høre om det.

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

  14. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. sep. 2016
    Innlegg
    50
    Antall takk

    Standard

    Ja samme om du skulle ramle over noe.
    VAG feks har jo denne muliheten til å bestemme litt selv hva lys som ønskes.

  15. #13
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Mener CFE canbus fra Volvotech har en automatisk drl funksjon hvor tåkelysene brukes. Fungerer bare opp til 06modell i dag. Usikker om 07+ er utviklet

    Sent fra min E5823 via Tapatalk
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  16. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. des. 2011
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    https://youtu.be/MIyAiK8xcE0
    Se når han her starter bilen mot slutten av videoen,tro om han skrur om på lysbryteren før han starter? Ser ut som grøftelysene og parklys kommer på automatisk når han starter bilen.

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

  17. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. des. 2011
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    Rundt 4.37 ut i videoen like etter han begynner å koste av bilen

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

  18. #16
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Han har nok software for automatiske kjørelys i lysbryterstilling 2.
    Om du setter youtube på saktefilm, så ser du at bilen startes først, før han strekker seg mot lysbryteren.
    Der tennes parklysene før grøftelysene.

    Han vrir bryteren i lysbryterstilling 1 og trykker på grøftelysene
    Uten navn.jpg
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  19. #17
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    fant et par skisser jeg lagde fra den gang jeg hadde en 2009 V70.
    Dette var for å lage en relestyring når lysbryteren var avslått. Da skulle grøftelysene slå seg på straks bensinpumpen startet.

    V70 DRL.jpg
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  20. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. jan. 2017
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Er det egen grøftelysknapp på nyere XC70? Er vant med slik knapp på andre biler.

    (Og hva er "spredere"?)

  21. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. des. 2011
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    Ble vel slutt med egen bryter til grøftelysene/spredere fra 2014 mod. Har iallefall egen på 2012 modellen min,men ikke på 2015. På 2015 modellen min styres DRLene (grøftelysene) delvis av en lyssensor,delvis av lysbryteren. Men får ikke parklys foran og bak til å lyse sammen med DRL og dét irriterer meg.

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

  22. #20
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Lyser parklys når LED DRL er aktivert i dagslys i AUTO, men ikke i 0 stilling?
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  23. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. des. 2011
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    Stemmer det,men kjører man inn i en tunnel eller det er litt mørke skyer så svitsjer den att og frem med xenon og DRL. Kjenner jeg blir "mongo" av det systemet.

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

  24. #22
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Kan du ikke sette den i Lysstilling 3 (kjørelys) ?
    Da deaktiverer du automatikken og xenonlysene lyser hele tiden og slår seg av med motoren

    Det finnes software til feks XC70 som kunne fåes med grøftelys istedet for LED.
    Tenker du må bytte lysbryteren også da for å få tåkelysknappen
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  25. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. des. 2011
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    Joda er fullt mulig det,men av en eller annen grunn så vil jeg ha lys i DRL og parklys når bryter står i 0,har koblet det slik på alle privatbilene mine og er fornøyd der. På AUTO kunne den godt kødda som den vil med DRL,Xenon,park om man står stille,slukket baklys for å spare drivstoff og alt annet de "kloke hodene" på fabrikken finner for godt. Og i 3 så kan hovedlyktene stått på,(og gjerne dimmet til park når håndbremsen skrus på) da hadde systemet vært innafor for min del.
    Hmmm skal høre om det opplegget,skal på service med 15 mod'n på fredag.

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

  26. #24
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Mulig Canada software har håndbrekk funksjon, eller Park funksjon, men da tror jeg du mister helt mulighet for manuell styring igjen. Ganske kraftige restriksjoner på canadasoftware på tidligere modeller
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  27. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. des. 2011
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    Mhmm...har faktisk en 98 V70XC fra Canada, var noe "muffens" med lysene på den når jeg skulle koble om på den. Måtte et bra stykke inn i tenkeboksen der for å få koblet lysene som nevnt over her.

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Lys varsel
    By T90 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 05/05/14, 05:27
  2. varsel lys feil
    By evenambj in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 21/08/13, 12:05
  3. (!) varsel lys i dash
    By gausen91 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 29/07/12, 18:43
  4. varsel lys
    By sveimyrv in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 25/04/11, 17:52
  5. Varsel lys i instrumentpanel 940
    By general-aasen in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 3
    Siste post: 21/12/09, 02:44

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •