Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Volvo XC90 d5 automat 2003 - treg aksererasjon og "motorservice erfordras" i displayet

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. jan. 2016
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard Volvo XC90 d5 automat 2003 - treg aksererasjon og "motorservice erfordras" i displayet

    Hei !

    Kona kjører en 2003 XC90 D5 automat. I det siste har den blitt veldig treg i akselerasjonen, spesielt når den er kald.
    Innimellom kommer også teksten "Motorservice erfordras" i displayet.

    Tregheten består i at den "henger igjen" når man akselererer fra stillestående eller lav fart, det virker nesten som den enten er i et for høyt gir som den ikke orker å dra i,
    eller at man ikke "får gitt nok gass", uansett hvor hardt man trår. Dette "fenomenet" er mest fremtredende når den er kald, og kan vedvare fra 2-10 sekunder før den "slipper" og oppfører seg som normalt.

    Har også fått en vakuumlekkasje i bremsekraftforsterkeren på den som oppstod omtrent samtidig som den begynte å bli treg, men tror egentlig at dette ikke henger sammen, siden det vel er vakumpumpe
    og ikke vakum fra innsuget på dieselmotorer... Uansett, har bestilt og venter på ny bremsekraftforsterker til den.

    Er det noen tips på hva som kan være feil ? Noen som har vært borti lignende symptomer ?
    Vil det evt ligge noen feilkoder om jeg får tak i en feilkodeleser ? (Det lyser ingen motorlampe, kun beskjeden i displayet innimellom)

    Takknemlig for alle svar

    mvh Tore T

  2. #2
    Registrerte brukere Alfs80 sin avatar
    Medlem siden
    12. april 2011
    Sted
    osterøy
    VCCN medlemsnummer
    432
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Mener jeg fikk den beskkeden når abs ringen var sprukket koster jo ikke noe sjekke den da
    Lusken Har Vida/Dice om du trenger hjelp
    Volvo S80 D3 2012 summum
    2019 Fendt Brilliant 700 sga

  3. #3
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Det kan ha en sammenheng med lekasjen din, da vakuumet på disse bilene brukes til mye forskjellig. Alt fra motorfestene til ladetrykkstyring. Har selv opplevd å få noe av de samme symptomene ved lekasje i et motorfeste. Dette var riktignok bare merkbart i enkelte svinger og kraftige gasspådrag, når motoren flyttet på seg.

    Det vil nok helt sikkert ligge en feilkode lagret siden du har fått beskjed i instrumentpanelet.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2011
    Sted
    Asker
    Innlegg
    131
    Antall takk

    Standard

    Det er mulig å ta av den store vakuumslangen på vakuumpumpa og tette hullet og på et trygt sted teste akselerasjonen når den er kald. Tror ikke
    ABS
    ring feil gir limp. Er lekkasjen drøy? Viktig med vakuumnivå i orden da turbo er direkte styrt av vakuum på euro3 D5'ere.
    Det du derimot beskriver med at ingenting skjer når du gir gass er identisk med min da jeg hadde sprukket
    ABS
    ring. Ingen advarsler i panelet.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. jan. 2016
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Takk for alle tips, skal sjekke litt til helga og rapportere tilbake !

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. jan. 2016
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Byttet bremsekraftforsterker og dieselfilter, og renset erg-plenum og turbotrykksventil, og så langt virker det som bilen er frisk igjen

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. jan. 2016
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Kan nevne at jeg først byttet bremsekraftforsterker og renset erg plenum, men det løste ikke annet enn bremsene... så det var enten dieselfilter eller turbotrykkventil som var synderen !

  8. #8
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Vil bare nevne at nærmeste Volvoverksted leser ut feilkoder for deg. Da får man ofte kjapt svar på om hva som muligens kan være defekt/problemet slik at man slipper å bytte deler bare på mistanke
    Om delebytte har hjulpet, vet du ikke før evt. feilkoder blir forsøkt slettet. Om du får det til med 3.parts feilkodelesere, vet jeg ikke, men Volvo sin
    VIDA
    er definitivt det beste alternativet da programvaren er laget til nettopp, Volvo. Samme med et merkeverksted som kjenner til evt. problemer som finnes på disse bilene

    Sent fra min SM-N7505 via Tapatalk
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  9. Takk mrstfu, Morgis takket for denne posten

Lignende tråder

  1. 2002 D5 "motorservice erfordras"
    By endfje in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 16/09/13, 21:53
  2. "Motorservice erfordras" i displayet
    By TurboNoob in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 15
    Siste post: 30/05/12, 21:47
  3. "motorservice erfordras".....mister motorkraft.....
    By xc90TJ in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 04/05/12, 19:24
  4. 03 xc90 "motorservice erfordras"
    By rsj_alta@hotmail.com in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 20/02/12, 21:39
  5. Motorservice erfordras kommer opp i info displayet
    By Volvo-Christian in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 15
    Siste post: 01/07/11, 13:43

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •