Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: "Nybegynnerfeil" kam og kamdrev B5234T6 V70R 98 mod.

  1. #1
    Registrerte brukere d-_-b sin avatar
    Medlem siden
    18. april 2011
    Sted
    Ørnes
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Question "Nybegynnerfeil" kam og kamdrev B5234T6 V70R 98 mod.

    Hei!

    For og gjøre en kort historie lang, så skulle jeg overhale toppen på min V70R 98 mod da oljeforbruket var høyt og symptomene sa det var ventil tetingene.
    Viste seg at 14 av 20 tetninger var defekt. Siden bilen har rullet 314K tenkte jeg det var på tide med en overhaling av folk som hadde peiling.
    Toppen med alt tilhørende ble sendt til et firma som kunne ta på seg jobben.
    Fått toppen tilbake og alt ser veldig bra ut, rent og pent osv.

    Men, under prosessen med vasking av kammene, så forsvant noe dyrebar merking som fortalte noe om hvor kamdrevene skulle stå på kammen.
    Så nå sitter jeg med to kammer og 2 drev, vet bare hvilket drev som skal på hvilken kam og siden det er justerbare drev, så er det 3 måter per kam å montere dette på.
    Alt er mulig med prøving og feiling, men har et ønske om at alt skal stemme når toppen monteres igjen.

    Noen her som har tips og triks eller noe som kan hjelpe meg? Sette motoren i øvre dødpunkt og...?
    Har et bilde av tilsvarende?

    Begynner og bli lei av å kjøre ATV og streik gjør økonomien stram for tiden :(

  2. #2
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av d-_-b Vis post
    Hei!

    For og gjøre en kort historie lang, så skulle jeg overhale toppen på min V70R 98 mod da oljeforbruket var høyt og symptomene sa det var ventil tetingene.
    Viste seg at 14 av 20 tetninger var defekt. Siden bilen har rullet 314K tenkte jeg det var på tide med en overhaling av folk som hadde peiling.
    Toppen med alt tilhørende ble sendt til et firma som kunne ta på seg jobben.
    Fått toppen tilbake og alt ser veldig bra ut, rent og pent osv.

    Men, under prosessen med vasking av kammene, så forsvant noe dyrebar merking som fortalte noe om hvor kamdrevene skulle stå på kammen.
    Så nå sitter jeg med to kammer og 2 drev, vet bare hvilket drev som skal på hvilken kam og siden det er justerbare drev, så er det 3 måter per kam å montere dette på.
    Alt er mulig med prøving og feiling, men har et ønske om at alt skal stemme når toppen monteres igjen.

    Noen her som har tips og triks eller noe som kan hjelpe meg? Sette motoren i øvre dødpunkt og...?
    Har et bilde av tilsvarende?

    Begynner og bli lei av å kjøre ATV og streik gjør økonomien stram for tiden :(
    Bilen din har jo ikke noen form for variabel ventiltid så du kan egentlig sette drevene hvor som helst sålenge du låser kammene på tvers i bakkant.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  3. #3
    Registrerte brukere d-_-b sin avatar
    Medlem siden
    18. april 2011
    Sted
    Ørnes
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    Bilen din har jo ikke noen form for variabel ventiltid så du kan egentlig sette drevene hvor som helst sålenge du låser kammene på tvers i bakkant.
    Den er grei, montere alt i hop for så og justere dreven slik at merkingen stemmer med den merkingen som er på registerreimsdekselet.
    Men da er jo sjansen 33% for at alt stemmer.
    Er det da vanlig praksis og prøve seg fram med kamdrevene til man finner den posisjonen som stemmer?
    Er det ikke noe slikt at man setter stempel nr 1 i øvre dødpunkt for så å se på kammen hvor den bør være?

  4. #4
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av d-_-b Vis post
    Den er grei, montere alt i hop for så og justere dreven slik at merkingen stemmer med den merkingen som er på registerreimsdekselet.
    Men da er jo sjansen 33% for at alt stemmer.
    Er det da vanlig praksis og prøve seg fram med kamdrevene til man finner den posisjonen som stemmer?
    Er det ikke noe slikt at man setter stempel nr 1 i øvre dødpunkt for så å se på kammen hvor den bør være?
    Nei, du må sjekke i bakkant hvor kammene står. Altså i andre enden fra regreima.
    Det er et spesialverktøy man egentlig skal bruke for å låse kammene i posisjon (ved ødp på syl. 1)

    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  5. #5
    Registrerte brukere d-_-b sin avatar
    Medlem siden
    18. april 2011
    Sted
    Ørnes
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    Nei, du må sjekke i bakkant hvor kammene står. Altså i andre enden fra regreima.
    Det er et spesialverktøy man egentlig skal bruke for å låse kammene i posisjon (ved ødp på syl. 1)
    Men er ikke det bare for å gjøre monteringen av toppdekselet lettere?
    Den haynes boka har et tips om det der. Er tanken at silynder 1 settes i øvre dødpunkt, så brukes det verktøyet der ved monteringen og så er det bare og montere drevene?
    Er det så lett? I teorien?

  6. #6
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    https://www.youtube.com/watch?v=OY9kRw4usrY

    Skal vel muligens også stå noe her....leste ikke imellom alt jeg

    http://volvospeed.com/vs_forum/topic...t-positioning/


    Rcar
    Sist endret av Rcar; 13/10/16 kl 00:34
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  7. #7
    Registrerte brukere d-_-b sin avatar
    Medlem siden
    18. april 2011
    Sted
    Ørnes
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Har funnet ut av det og fått montert.

    Takker for all hjelp!

Lignende tråder

  1. "Rett" pris for min V70R AWD
    By Anders Dybvadsskog in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 18/12/14, 14:41
  2. ny "sitte pute" til v70R stoler?
    By Haug1 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 17/08/14, 10:17
  3. 20" felger på 1998 mod v70r??
    By kungen89 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 04/04/12, 21:15
  4. "blafre lyd,samt vibrasjon" fra 60km/t og oppover v70r awd 97
    By cossykiller in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 16/04/11, 19:20

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •