Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: M47 Problemer!

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. april 2016
    Sted
    Oslo, Hovseter
    VCCN medlemsnummer
    1674
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard M47 Problemer!

    Hei folkens.

    Bytta motor i 240'n til en b230fk, det satt tidligere en m90 girkasse på denne motoren. Den er nå montert med en m47 kasse.
    I starten gikk dette veldig fint, men etter jeg tok bilen med på en langtur så begynte girkassa og lage skrapelyder på hvert gir. Dette skjedde når bilen var i gir og jeg tråkka clutch pedalen inn uten og gire, samt når jeg girte.
    Skrapelyden skjer ved pådrag over 2k rpm og ned giring over 2k rpm. holder jeg meg under 2k så lager det ikke noe ulyd.
    Ettersom jeg bare er en hjemme mekker og ikke noe erfaring på papir så tok jeg bilen med til et verksted får og få en feilsøking på dette.

    Verkstedet svarte at ettersom det var originalt montert en m90 kasse på den motoren så var det noe på motor siden som ikke stemte overens med m47 kassa, var en aksling eller noe som bevegde på seg siden dem er forskjellige fra kassene.

    Da er spørsmålet mitt til folket, stemmer dette? høres litt rart ut for meg, virker heller som synkroniseringen er gått fyken en at noe pakkning/shims elns som verkstedet nevnte er feilen. Andre som har hatt noe lignende problem med sin 240 etter motorbytte? Bilen lader nok mere en hva ting tåler ish 1.3-1.4 Bar med original innmat, turbo og ic.

    Ønsker og bytte kasse til en sterkere, noen som har noe forslag? t5 kasse fra en v8 5.0L mustang virker jo som et greit valg? eller bare klinke til med en m90?

    Takk på forhånd får svar

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    M90 har bare en foring i veiva for sentrering av lamellen mens m4x kasser er opplagret i veiva (skal være EU kulelager der).

    Så det er nok forklaringa...

    Sent fra min S30 via Tapatalk
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. april 2016
    Sted
    Oslo, Hovseter
    VCCN medlemsnummer
    1674
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    takk for svar! Blir m90 kasse da, men litt sånn usikker på hva den vil tåle. Hørt at 3rd giret ikke det beste, selv om det er forsterket. hørt/lest at den kan klare 300nm ish. Noen som har noe innspill her?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Problemet med m90 er igrunn bankranergiring og ikke motoreffekt.

    Sent fra min S30 via Tapatalk
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  5. Takk Lasse R takket for denne posten
  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. april 2016
    Sted
    Oslo, Hovseter
    VCCN medlemsnummer
    1674
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Har ikke planer om og rane en bank med 240'n så da går jeg får m90

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. april 2016
    Sted
    Oslo, Hovseter
    VCCN medlemsnummer
    1674
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Okey, så har drevet og titta litt på div forumer etc angående dette med og bygge om til hydraulisk clutch på 240'n. Leser at folk snakker om og hente master sylinder fra 260/740 etc og slavesylinder fra 740. Men ettersom jeg smeller inn en m90 kasse er det ikke like greit og bare bruke slave fra 940? tenkte også bare og bruke noe master fra wilwood og bygge om clutch pedalen som allerede sitter i 240'n. Skal da vel funke greit det? Eller har jeg tenkte veldig feil her nå.. :P

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Du tenker nok ikke feil,men kanskje litt unødvendig vanskelig?
    Helt unødvendig å skaffe wilwood greier når den orginale pumpa ifra 7/900 serie passer rett i torpedoveggen(bortsett ifra på 93 modell eller noe slik som ikke har dette hullet)
    Det er bare å kappe av arma(som clutchwiren er festet i)oppe ved opplagringa og snu den samt borre opp hullet noe så pinnen til pumpa går igjennom.
    Vidre må pedalen flyttes til det øvre festet, noe som gjør at pedalen må kappes og forlenges.

    M90 tåler en hel del, såfremt man ikke sparker den i gir eller foretar lynraske giringer.

    Det er vanlig å si at de nyere m90 kassene er forsterket ifra fabrikk,men det riktige er nok heller forbedret.
    Det er stoppringen for 3. Gir som er det svakeste punktet,og denne er like dårlig på alle kassene.
    Mulig de holder litt lengre med dobble synkringer,men forsterket er de nok ikke.

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. april 2016
    Sted
    Oslo, Hovseter
    VCCN medlemsnummer
    1674
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Takker for info'n! Enklere og skaffe fra 7/900 serie så det var fint, har 93' så må nok lage nytt hull, men det er enkel sak. Bilen kommer til og bli brukt som en bruks bil og ikke lekebil(enda). M90'n vil nok passe veldig bra, og er en del billigere med den kassa en div andre.

Lignende tråder

  1. tomgangs problemer og lys problemer.
    By fagerli86 in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 0
    Siste post: 17/12/15, 12:21
  2. Lys problemer speedo og lysbryter problemer
    By MortenØ in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 2
    Siste post: 24/07/11, 17:48
  3. Småe "problemer" med girkassa... (M47)
    By Vegardb92 in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 16/06/11, 22:59

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •