Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Ettermontering av aktiv Sub i XC60

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Sunnmøre
    Innlegg
    249
    Antall takk

    Standard Ettermontering av aktiv Sub i XC60

    Har en Volvo XC60 12mod. med "High Preformance" lydanlegg
    Dette synest jeg leverer bra lyd i framsetene, men ikke optimalt bak.
    Har undersøkt,og det er ikke mulig å ettermontere orginal subwoofer i nyere volvoer.
    MEN, kunne ikke gi meg så lett,så etter en del søking på nett ,kjøpte jeg meg en Alpine 8" aktiv sub

    Hentet høgnivå lydsignal fra orginal forsterker-utgang, under høgre framsete.
    Strøm fra sikringsboks venste side ,bakerst i bilen
    Styrestrøm fra 12v i midtkonsoll (som går av/på med tenning)
    Og plasserte Sub på samme plass som den orginale bruker å ligge, (som bildet viser)
    For å få litt bedre total lydbilde bak, monterte jeg også 2 små diskant høgtalera i bakkant av sideviduer helt bakerst
    Dette tilsammen, ble en fin oppgradering av lyden i bilen,som nå har fått litt ekstra "trøkk" i bassen og bedre lyd i baksete
    Meget fornøyd med innvisteringa


  2. Takk kick_ass takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Sunnmøre
    Innlegg
    249
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av hobby610 Vis post
    Har en Volvo XC60 12mod. med "High Preformance" lydanlegg
    Dette synest jeg leverer bra lyd i framsetene, men ikke optimalt bak.
    Har undersøkt,og det er ikke mulig å ettermontere orginal subwoofer i nyere volvoer.
    MEN, kunne ikke gi meg så lett,så etter en del søking på nett ,kjøpte jeg meg en Alpine 8" aktiv sub

    Hentet høgnivå lydsignal fra orginal forsterker-utgang, under høgre framsete.
    Strøm fra sikringsboks venste side ,bakerst i bilen
    Styrestrøm fra 12v i midtkonsoll (som går av/på med tenning)
    Og plasserte Sub på samme plass som den orginale bruker å ligge, (som bildet viser)
    For å få litt bedre total lydbilde bak, monterte jeg også 2 små diskant høgtalera i bakkant av sideviduer helt bakerst
    Dette tilsammen, ble en fin oppgradering av lyden i bilen,som nå har fått litt ekstra "trøkk" i bassen og bedre lyd i baksete
    Meget fornøyd med innvisteringa


    Kan føye til, att det trolig er samme mulighet og framgangs-måte på XC70 / V70 / V60 ,for dei som ønsker å prøve

  4. #3
    Registrerte brukere chasba sin avatar
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Larvik, Vestfold
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Har selv HP, så dette er noe jeg må se nærmere på. Har du tilfeldigvis flere bilder fra monteringen, ev. om du kunne tatt noen fra koblingspunkter osv?

    Godt jobba!
    - Volvo XC60 T8 AWD Inscription MY18 (Polestar/Inscrip. Pro/Tek. Pro/B&W/Four-C/360/++) -> Garasjetråd
    - Volkswagen Boble 1300 MY69
    X Volvo XC70 D4 AWD Summum MY15 (HGP/Pluss/Teknikk/VOC/Driver S./++)
    -> Garasjetråd
    -- Regrammed by Volvo Sverige -> https://instagram.com/p/7M4YaXos8f/

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Sunnmøre
    Innlegg
    249
    Antall takk

    Standard

    Hei,Har du en XC70? (som bildet ditt viser) så har du trolig 2 diskanter i D stolpene bakest ved bakluka (hadde vertfall jeg på min V70 07 mod) Der kan du eventuelt hente lydsignal (enklere en å ta fra utgang forsterker, som jeg måtte)
    Usikker på om XC70 har samme sikringsboks bakerst, men 12V i bagasjerommet har vel alle nyere volvoer nå. Der kan du hente hovedstrøm, da en relativ liten sub på 8" ikke trenger med en 10amp.
    styrestrømen ville jeg hentet fra 12V i midtkonsollen(som går av/på ved tenning)
    Jeg har ikke reservehjul, så usikker på om det tar litt mer plass en uten. Uansett finnes der sub`er, som er laget for å passe nedi reservehjulet (pioneer)
    Dette er en relativt kurrant jobb å få til, MEN det er viktig å ha litt peiling på strøm og lyd, for å ikke å rote det til. :-) :-)

  6. #5
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Cool

    Volvo XC70 fra MY2008 har ikke høyttalere i D-stolpene. Cluster for sikringsboks ved venstre D-stolpe kan ha en, to eller tre moduler alt etter utstyret bilen er produsert med. Min som har alt utstyr har tre moduler der det er sikring for blant annet DABM,
    SUB
    etc. Original
    SUB
    ligger på avsatsen foran reservehjulsbrønnen.

    SUB
    er festet med to plastmuttere mot bagasjerom og to muttere på bøyler mot baksete.



    Her er bilde av blå sikringsboks bak til venstre i bilen (1 av 3 sikringsbokser som sitter sammen):



    Sist endret av SagaPer; 30/08/16 kl 08:41
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

Lignende tråder

  1. xc60, ettermontering av utvendig crom staffasje.
    By morrun in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 2
    Siste post: 06/04/14, 00:40
  2. Må man ha Tellesensor aktiv på LH 2.4?
    By Joakimny91 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 03/12/11, 14:19
  3. Aktiv-sub.
    By ostuft in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 2
    Siste post: 28/07/10, 15:16

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •