Heisann.

Bil
Stasjonsvogn: XC70 cross country
Motor: 2,4 D 163hk, Diesel
Motorkode: D5244T
Årsmodell: 2004
Hjuldrift: Firehjulsdrift

TL : DR Bilen kinner og starter men dør etter 3sec og bare kinner og tenner ikke igjen!

Spørsmål / liten story:

Har noe feil som har kommet og gått de siste 3 årene. Skjedd 4 ganger at bilen har stått still en stund. Så skal jeg starte den så dør den momentant (kanskje 2-3 sekunder). Motoren høres ut som den sviver som en klokke i de sekundene og det kan være på første kinning den starter også.

Etter det nekter den å "starte" den bare kinner. Som regel har det fikset seg med å vente en time / halvtime noen ganger lengere og noen ganger kortere. Men å fortsette å kinne / lade batteriet og holde på slik i over 2 timer gikk ikke første gangen hvertfall! :P Men om jeg lar den slappe av litt så starter den nok igjen merkelig nok.

Prøvd med 4 forskjellige nøkler så er ikke startsperre med mindre den tuller. Heller ingen feilkoder å lese av som kan ha sammenheng. Jeg får _alltid_ feilkode når dette skjer med "
SRS
Service anbefales".

Første gangen stod vi på en brygge, stoppet bilen etter å ha kjørt i over 1 time for å ut å kikke, satt meg inn og skulle starte så startet og døde, etter det bare kinning. Endte opp med å tusle 1 time til en bensinstasjon, kjøpe olje og etterfylle og så startet den med en gang. MEN tror det var ventingen som fikset det. Olja var på rett over minimum men burde ikke hatt noe å si. Var eneste jeg kom på i farta :P

Andre gangen hadde bilen stått i 24 timer og jeg gjorde samme, kinnet, den starta og døde og startet ikke igjen. Jeg holdt på i 1-2 timer med den og prøvde forskjellige ting og kinnet, hele tiden uten å la den ha en pause (maks 10 min mellom hver gang). Plutselig tenkte jeg på å bytte bensinfilteret (eneste ideen, jeg MÅTTE avgårde) og siden jeg er dårlig mekaniker tok det opp mot 45 minutter å hente filteret, finne ut hvor det var (youtube!) og bytte det. Da med tenningen av, og når jeg hadde byttet startet den momentant igjen. (Var det tiden? Eller filteret?.. dunno)

Tredje gangen stoppet den prøvde vi å lese av feilkoder, sjekke trykk e.t.c med en dice enhet, ingenting så galt ut mens man kinnet e.t.c. Til slutt ga jeg opp og når jeg senere skulle kjøre. Så starta den!

Fjerde gangen ga jeg "faen" og tok en annen bil som jeg hadde kjøpt innen denne gangen. Når jeg noen dager senere prøvde igjen med volvoen så starta den uten problemer.

Idag.. skriver jeg en lang post og spør for idag har jeg ikke en annen bil tilgjengelig så da kunne jeg heller sette meg på sofaen en halvtime og spørre om noen her har noen gode ideer?