Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: 2003 D5 - Tidvis ujevnt drag. Byttet filter/slange inn på turbo.

  1. #1
    Registrerte brukere larswey sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2016
    Sted
    Enebakk
    VCCN medlemsnummer
    1740
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Question 2003 D5 - Tidvis ujevnt drag. Byttet filter/slange inn på turbo.

    Hei.

    (Jeg har etter beste evne søkt etter tilsvarende problemer uten å finne en løsning.)

    Jeg har en 2003 XC70 D5(163HK) aut. med ujevnt drag. Dette var et veldig stort og hyppig problem før jeg byttet slange inn på turbo da denne var veldig myk og sugde seg flat etter den ble varm.

    Etter jeg skiftet denne ble bilen kjørbar igjen, men den har hatt tidvis ujevnt drag helt til jeg prøvde en dyserens. Problemene var helt borte i en lang periode frem til nå nylig. Jeg har nå byttet luftfilter og dieselfilter uten noen endring, jeg får ikke opp noen feilkoder.
    Under kjøring, spesielt ved medium/hard akselerasjon så får jeg følelsen av at turbotrykket bygger seg opp og gir et lite skyv før det igjen detter og man mister "fullt" drag. Dette kommer i bølgedaler under kontinuerlig akselerasjon og gjør det livsfarlig å prøve på forbikjøringer.

    Bilen min har nå rullet 260' km og såvidt jeg vet er det fremdeles orginal turbo. Kan det være at denne har grodd igjen av sot? Ettersom det er VNT på disse så har jeg forstått at dette kan være et problem, men om noen har forslag til andre ting som bør undersøkes før jeg demonterer for rens så er jeg takknemlig for det!


    Edit: Jeg kan legge til at jeg har prøvd på motorvei med converter låst og låst i gir og det er veldig merkbart. Får følelsen av at turboen spooler og gir litt futt, stopper, spooler opp og gir en ny ladning. Har ikke merket at dette kun skjer ved noe spesielt turtall, jeg føler at det er over hele registeret.

    På forhånd takk.
    Lars-Erik
    Sist endret av larswey; 03/08/16 kl 14:20

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Hva type dyserens brukte du ? siden det bedret det for en periode ville jeg prøvd en flaske tunap 984 på halv tank , det kan gjøre underverker - du får kjøpt hos lørenskog bil caravan ,da meca . Så ta bilen ut på en hardkjøring på E6 , er bare svinger og 60 i enebakk
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  3. #3
    Registrerte brukere larswey sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2016
    Sted
    Enebakk
    VCCN medlemsnummer
    1740
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard

    Jeg har brukt dyserens fra Omega. Har lest mye om Tunap og effektiviteten i dette, men jeg fant desverre ikke ut hvor de solgte dette før jeg gikk for Omega. Skal svinge innom senere idag og ta med en flaske 984!

  4. #4
    Registrerte brukere larswey sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2016
    Sted
    Enebakk
    VCCN medlemsnummer
    1740
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard

    Ny update:

    Har nå oppdaget at dersom jeg kjører fra kald til varm motor så går den som den skal hele tiden. Om jeg stopper noen minutter eller mer så begynner symptomene nevnt i første post. Har fått følelsen av at det kan komme etter en lang kjøretur uten stopp også. Det er da snakk om over 2 mil kjøring.
    Jeg har lagt merke til at jeg ikke har VNT turbo på min motor. Kom dette først på euro4 motoren? Har hatt tanker om at det kunne være aktuatoren til denne eller at selve bladene var kokset igjen.

    Mye synsing nå, men ettersom problemene oppstår etter såpass lang kjøretid er det mulig at automatkassen kan være synderen? Er nylig flushet og den girer som ny.


    Noen i nærheten av Enebakk/Ski/Lørenskog o.l som har Vida og kunne hjulpet meg med å sjekke dyseflow under kjøring?

    Begynner å bli ganske lei nå :(

Lignende tråder

  1. Ujevnt drag
    By VFK83 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 15/05/16, 06:40
  2. Ujevnt drag/nøkking ved lavt turtall
    By wvevang in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 6
    Siste post: 25/11/11, 20:32
  3. vibrering ujevnt drag bakaksel.
    By lasse940 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 25/11/11, 19:14
  4. 99 V70 Tdi, noe ujevnt drag.
    By mibo in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 03/08/11, 11:51
  5. bilen har ujevnt drag v70xc99mod.
    By lyngen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 28/07/11, 19:25

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •