Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  6
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 40 av 40

Tråd: Turbo problemer 850 T5

  1. #26
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    For noen dager siden tok jeg av batteriet, og tok ut
    ECU
    , lot den stå noen timer,før jeg satt det på plass og tok en rolig tur. Så har den stått ett par dager, så tok jeg en ny tur idag.
    Nå er det såppas guff at jeg kan leve med det slik det er nå. Max trykk ligger på 0.4 bar. WG-armen er så rusten at den kommer til å knekke eller runne mutteren om jeg tar i, men den passer fint i armen som åpner spjælet, så den er altså på det innerste justering.
    Tenker jeg får kjøpe en ny wastegate som jeg kan justere armen på, så justerer jeg den kansje 3 runder(kortere) så får jeg vell mer turbotrykk vell?

    Da har jeg bestilt nye WG ifra Turbomeck: http://www.turbomeck.se/Tryckklocka-19T

    Btw, så har jeg kobla til den org turbotrykksmåleren i dashbordet, men den står konstant på halvveis, som på dette bildet ...
    og pilen beveger seg bare littegran over på det mørke når jeg gasser på. Så e lite trykk, 0,4 som jeg sa over... men noen ide om koffor den står på midten som startpungt?
    Sist endret av Luddemann; 08/09/16 kl 10:29

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    :-) den står på midten fordi - er vakum og + er trykk. Midten er atmosfærisk trykk 14,7 psi = nullpunkt.

    Hva viser nåla på tomgang? Ta gjerne bilde..

    Dynk den mutteren i WD40 en stund så kommer den løs, må selvfølgelig skrues innover for å løsne, la enden på stanga være låst på WG pinnen så du ikke dreier hele pinnen. Om du gjør det, ryker membranen.
    Sist endret av gswede; 08/09/16 kl 14:14
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  3. Takk Luddemann takket for denne posten
  4. #28
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Her er bildet av nåla på tomgang:

    I hvilke tilfeller er det den kommer over på vakum ?
    Mutteren på WG-justeringen runna seg med en gang. Så venter på ny WG i posten ifra "turbomeck". Kan vell ikke skade med en ny

    Nå virker tilsynelatende alt, bare litt lite trykk. så når jeg får ny WG kan jeg justere opp, så ser jeg kossen det går

  5. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Den klokka er ikke koblet til.... vakum har du bak gasspjeldet når dette er lukket. På tomgang skal viseren ligge nesten helt mot venstre
    Ikke juster noe som helst, fiks tilkobling til målerklokka først.

    KLokka i dashen skal være koblet til vakumtreet like ved tomgangsmotor, bak gasspjeldet.
    Sist endret av gswede; 08/09/16 kl 20:36
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  6. Takk Luddemann takket for denne posten
  7. #30
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Skjønt! Venter på flere slanger i posten, så skal montere på vakumtreet når de kommer, så gir jeg en lyd!

  8. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Vel og bra men likefullt er klokka i dashbordet ditt ikke tilkoblet. Umulig å se ca trykk du har da.

  9. #32
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Klokka i dashbordet er pr nå kobla til via den "grønne" slangen. Nåla beveger seg mot den høyre siden ved pådrag, så den funker. Men skal koble den på vakumtreet når jeg får slangene

  10. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Trykket på den "grønne" lina bløs av maaaange ganger pr sekund av magnetventilen og vil aldri kunne vise deg reelt trykk i innsuget..
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  11. #34
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Ok. Skal fixe!

  12. #35
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Da ha eg bytta Wastegate, og kobla trykkmåleren til vakumtreet. Nå ser det slik ut i dasbordet på tomgang
    Den eksterne trykmåleren viser ca -0,5 bar på tomgang. Før jeg bytta WG lå den max på + 0,4-5 bar Nå etter jeg bytta e den nesten dobla, dvs +0,7-8bar. Den gamle stanga på WG var løs og lite motstand i, merka den nyere var tightere.
    Justerte de lik før jeg monterte den nye:

    Nå går motoren bra, og ting virker på stell. Men det er ikke noe boost som kommer på 3000omg slik som det gjorde med blendelokk og feilkoblinger ved vakumslanger osv...
    Syntes det er rart at en feilkobla turbo skal funke så mye bedre enn når den e monter rett... Kan det ha med at den pluggen som ikke var kobla til, justerer/bremser trykket til et forsvarlig nivå, men når den ikke var plugga i ga den bare alt uten noe brems, og det var "skadelig"...? Derav man har tunig/cipping der man fjerner denne sperra?
    Apropo sperre.. den "kuttingen" som jeg klaga over tidligere er jo vekk.... godt tegn
    Jeg e jo vant til at det eksploderer på 300omg... og savner det. Så om det er slik den skal være org tro jeg at d må bli noe triksing og fiksing for å få tilbake guffen .
    Kan trykk bør jeg max juster til?
    Sist endret av Luddemann; 19/09/16 kl 18:43

  13. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Den gamle WG klokka, er den tett/holder vakum?
    Hva har du satt åpningstrykket til på den nye WG klokka?

    Ser ut som at du har noe lite vakum på klokka i dashbordet.. på min ligger nåla nesten helt mot venstre på tomgang. Ikke en nøyaktig målestokk men lell.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  14. #37
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Nåla i dashbordet viste det samme på tomgang på den gamle og nye klokka.
    At den holdet tett? Kossen da? Hørte ikke noe lekkasje lizzom... Som bildet viser justerte jeg den nye wg'en slik at amren var dønn lik den org, så trykket ble som vanlig... da 0.8bar tydligvis.
    Hm....mulig bare tilkoblingen til måle-instrumentet ikke holder helt tett, tappen var så liten...skal se p det...

  15. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Det jeg mener er, om du suger vakum i nippelen på den gamle wg klokka, holder den vakumet?
    Det er en membran inni der som kan gå i stykker, gjør den det vil ikke wg virke som den skal. Mulig derfor turbotrykket ditt kom med ketchupeffekt. Greit å sjekke hvertfall.

    Husk at fjæra på den nye wg klokka di sikkert er mer "spenstig" enn på den gamle. Er åpningstrykket for stort vil du overskyte boost/moment target og ecu vil jobbe magnetventilen for å holde trykket i sjakk. m.a.o det er viktig med rett grunntrykk på wg.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  16. #39
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Sjekka gamle wg isted,og virka som den holdt tett når jeg prøvde, men den gav lett etter når jeg blåste..sliten fjør da...
    Leste på en tidligere tråd: http://forum.vccn.no/showthread.php?...ykk-855-2-0-T5
    Var oppklarende å lese der. Jeg forkorta staget med en en runde,(stod max en turn av gangen) og fikk et tomgangstrykk på -0,65, og max på +0,9. Er dette ok å kjøre med mtp på motoren sin del, at jeg ikke gjør noe dumt nå, selv om d e gøy...
    Nå fikk nå endelig(!!) tilnermet samme effekt som før, slik jeg husker, så d var gøy Nåla på instrumentpanelet maxet , så kanske jeg ikke skal justere noe høyere, eller kan jeg ta en turn til uten at jeg blåser turboen eller toppen?

    Da er jeg veldig fornøyd med kossen dette har gått, og takker alle for god hjelp og spesielt deg gswede!
    Nå når jeg har fixa litt og lest endel skjønner jeg mye mer av kossen ting henger sammen, beklager min uvitenhet Er ihvertfall meget glad for tolmodigheten og hjelp av dokkar

    Legger til en oppdatering på dette på workloggen etterhvert "Luddemanns styling,lakkering....."
    Så e d sikkert ikke lenge til jeg kommer med nye problemstillinger
    Sist endret av Luddemann; 20/09/16 kl 22:03

  17. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Om du nå bånner nåla tror jeg (ikke for å være festbrems) at du skal sku litt tilbake på actuatoren. Hvertfall ikke stram mer.
    Det er ikke turboen og toppen som er ditt primære problem om du så gjør, det er bunndelen, rådene.

    Så for sikkerhetsskyld, om du ønsker at motoren skal vare, slapp den aktuatoren litt, en halv turn kanskje en hel, alt hjelper.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

  1. Hu 850 cd spiller problemer!
    By Alfen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 05/12/13, 20:00
  2. speddometer Problemer på 850 hjelp:(
    By stan2 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 27/08/12, 20:58
  3. 850 Dumpventil. Problemer
    By 85050 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 22
    Siste post: 28/10/11, 12:19
  4. Turbo problemer:( håper noen veit volvo v70 98 turbo
    By Lillegutt in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 26/06/11, 18:07

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •