Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  6
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 40

Tråd: Turbo problemer 850 T5

  1. #1
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard Turbo problemer 850 T5

    Selv om jeg ikke har dumpventil, høres det slik ut når jeg gasser på og girer, inntil i går, da forsvant lyden, samt mye av turboeffekten. Bilen er fremdeles sprek og rellativt rask, men den siste boosten og draget som pleier å komme på 3000omrg er ikke der. Det ble slik i gårkveld, jeg bare plutselig savnet draget, men merket ikke når det forsvant.
    Hører en liten susing av turboen ennå, så tror den virker, men ikke like høy susing eller effekt som før.

    Sist det sprakk en slange mellom turbo og radiator, merka jeg at luften gikk ut av ballongen med et smell, og motoren oppførte seg rart. Nå er alt vanlig, uten symtomer, ingen lyder, ingen røyk, bare litt mindre guff. Om Turboen er gåen ville den vell røyka endel, har jeg hørt, og man hadde merka det på motoren...

    Alle slangene ifra turbo til radiator og til spjæjhus ble bytta for lenge siden, så det skal være tett, og hører ingen luftlekkasje eller noe.

    Noen tips til ka d kan være?

  2. #2
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Regner med at du mener intercooler og ikke radiatoren.....nok om det

    Ikke dump ?
    - Er den interne dumpventilen (altså CBV) tatt bort ? (Altså blendet - i så fall anbefales ikke det uten annen dumpventil)
    Hvis du allikevel har (intern dump/CBV); Så sitter det en membran i den - den ryker med tiden = det er vesentlig mindre kraft (!)
    * Lokket over fjær/membran/skive er festet med 3 stk 10mm (evt 8 mm)
    Litt trangt...men slik er det nå bare - du burde komme til uten å ta ut snurra

    Ellers er det å gå over slanger til IC på ny, slangen som går opp til IAC er også litt lumsk, samt "små" slanger til BCV, "små" slanger til turbo, samt øvrige vakuum slanger på manifold osv.
    Ikke nødvendigvis av at de har røket - men klammer kan jo ha vært for slapt skrudd til.
    BCV (eller
    TCV
    som Volvo kalte den senere) kan også bli dårlig med årene.


    Vh
    Rcar
    Sist endret av Rcar; 02/08/16 kl 22:57
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  3. Takk Luddemann takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Intercoler ja
    Jeg mente at jeg hadde tatt vekk den eksterne dumpventilen, som jeg selv hadde montert. Men at det er en intern også, gir jo mening. Jeg fikk en verkstedsmann til å se på turboen for1 år siden, han sa jeg hadde noe blendelokk på ja, men eg vesje noe om det egentlig vetjse kossen den orginalt skal se ut...
    Det høres jo ut som en sløsning, ang membranen... for det er vesentlig mindre kraft og det kan ikke jeg ha noe av

    Er det dette lokket med 3 skruer du tenker på?

    Da har jeg bestilt ny membranpakning. Var ikke mange valgmuligheter på nett, men fant 2 leverandører...
    Jeg får se om feiler forsvinner når jeg får montert, og gir en lyd da.

    Takk for svar Rcar!
    Sist endret av Luddemann; 04/08/16 kl 14:20

  5. #4
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Å kjøre uten dumpventil = mindre kraft og å ta livet av turboen dobbelt så fort
    Endrer man ikke oppsettet i
    ECU
    Software; er intern dumpventil / resirkulasjonens ventil / CBV det eneste som fungerer bra på en 850.
    En ekstern høres dump bedre ut = men gir tap av krefter.

    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  6. #5
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Har du økt ladetrykket på din bil - se til at du da setter på en CBV fjær som klarer ladetrykket.
    Rimelig mange av de som trimmer bilen sin glemmer dette og ender opp med en bil som ikke går så godt som den skulle....


    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  7. #6
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen! Jeg kjøpte den memranpakningen, men fant jo fort ut at det ikke passai blendelokket... tok bare litt tid før jeg skjønte dette greiene. Nå har jeg sett kossen d skal være org, og forhørt meg litt rundt. Nå har jeg også bestilt fullt kit, med org lokk, fjær og pakning, så får jeg intern org dump igjen... Dvs at jeg har kjørt i ett år uten noen dump i det hele tatt, så mulig turboen er skada nå egentlig....håper ikke d, en kan virke sånn siden guffen forsvant. Men får se kossen d blir når jeg lager den org, så kommer jeg tilbake her. Skal også sjekke ladetrykk, mistenker d e justert noe opp, så skal jeg få d ned til org nivå.
    Takk for oppfølging Rcar!

  8. #7
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg montert org dumpt:

    Kom ikke til ned nederste bolten med verktøy,så fikk bare stramma den med fingra.... Ikke bra, men vakke sjags å få ned noe skitenøkkel der ass....
    Men merker ingen forsjell på effekt... Hører et lite hint av et"piff" av dumpentillyden innimellom, men utenom det er det ikke noe annerledes...

    Ka kan skje med en turbo som kjører uten dump forlenge(som min nå..) Ka skader kan de dra på seg? Leste noe om å" få knekt bladene på turboen på kompressor side."
    Merk at jeg har kjørt den meget hardt, med mye høyt trykk...
    Det lukter konstant olje, og eksosen er blå, samt det vått av olje på blendelokket jeg tok av, og på trykkslangene. Lukter mer olje jo mer jeg trykker på... Kan tidvis lukte svidd og ved høy belastning
    Har lest litt rundt, og merk dette: "Hvis veivhusventilasjonen går ut i friluft så kan det være der problemet ligger. Olje fra turbo er vel litt vanskelig å lukte dersom eksosanlegg er tett og går ut bak bilen"

    Ser at dette bli kansje en rar tippekonkuranse, men bare å skyte utmed tanker ol så er jeg glad for at svar jeg får

    Veivhusventilasjons-filter er nettop bytta, og overgangene i eksosen ekke helt tet under bilen.. Men oljelukten er siver in i kupen på noe vis...

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    At bladene knekker høres litt overdrevent ut. Etter min mening og erfaring er det to ting som kan skje; drastisk nedkorta levetid eller knekt aksling. Jeg fikk det sistnevnte. Dog var det også delvis heftig feiltenning som var skyld i det.

    Sent fra min S30 via Tapatalk
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  10. #9
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    1/4" skralle med kort forlenger med kulehodefeste til pipe gjør susen
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  11. #10
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Hør på denne videoen...: https://www.youtube.com/watch?v=2LNp...ature=youtu.be

    Det høres ut som at det funker normalt, men det er fremdeles ikke gså mye guff som d skal være. Hadde det vært noe kritisk med turboen, som knekt aksling ol som dere referer til, ville den vel ikke gått tilsynelatende "så bra" som dette vell? Jeg hører at dumpen beveger seg og at det er spinn i turboen....

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Den røykskyen som kommer når du ruser motoren, hvor kommer den fra?
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  13. #12
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Uvisst. Har prøvd å sjekke d opp tidligere, og så ut som d kom ifra blokken, men håper ikke det. Vanskelig å se...

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Tror jeg ville sjekket slangene fra veiventilasjonen til PTC nøye. Den store harde plastslangen har en lei tendens til å knekke inni skumforingen.
    Da går bilen som en dass i tillegg.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  15. #14
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Som gswede sier....
    Men kan også være greit å sjekke grenrør for sprekker / samt sjekke for defekte eksos pakninger der gitt

    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  16. #15
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Fant litt snusk idag.
    Undersøkte slangene fra veiventilasjonen til PTC som du foreslo "gswede", og fant denne slik:
    Festet den nå med en slangekleme.
    Og en ledning røket ifra kontakten: (dårlig bildet, med det er to ledninger, en av dem er slitt av)
    Vetsje helt kossen jeg skal fikse den ,for den org pluggen går ikke å åpne uten å ødelegge den(ser d ut som). Men skal se på d.
    Så sjekka jeg opp dette bildet:
    Monterte rød slange inpå en avpluggene etter inuget, og så at gul og rød slange var på feil plass.(bytta ikke ennå)
    Hørte at motoren og turbo gikk renere nå, og nå dumper den trykket rent og fint hver gang jeg slipper gassen. Tror jeg merka en liten forbedring i aks, men fremeles ikke i nærheten av slik det var før..
    Neste steg er å bytte alle de fargede slangene på bildet, og sjekke for sprekker i grenrør til eksos., som du nevnte "Rcar".

    Når det er gjort er jeg litt tom for "what to do" ting.....
    Selvsagt skal jeg få fikset ledninga, men kan det være dens feil at tuboen går dårlig?
    Sist endret av Luddemann; 27/08/16 kl 20:00

  17. #16
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Bilde 1 viser av knekt veivhusventilasjons rør - den må du få fikset ASAP.
    Drar nå da inn ukalkulert luft og møkk i turbo / motor. (Det avknekte rør skal altså gå fra oljeboks til innsugsrør)
    Så vel kanskje ut til at det ikke var servet for mye oppi motorrommet i det siste - du kan likså godt bytte hele veivhusventilasjonen med det samme.

    Bilde 2 viser BCV (Heter BCV for 850). Har en av ledningene røket av = virker ikke motorstyringen av ladetrykk (!)
    - Lodd den på igjen og sett på krymp.

    Sørg for at alle slanger står slik bildet viser - ellers virker ikke styringa slik den skal.

    Sørg også på at WG klokke virker som den skal og juster bilens korrekte grunntrykk riktig.

    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  18. Takk Luddemann takket for denne posten
  19. #17
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Røret ifra veivhunsventilasjonen er fiksa med en slangeklemme. Veivhusfilteret bytta jeg ifjor.
    Skal få fiksa ledningen, men har ikke utstyret her, så får ta det når jeg dimmer(1mnd) og e hjemme i Bergen. Ka mener du med krypt?
    Kan jeg montere trykksmåleren på den gule slangen med et T-stykke, eller bør jeg ta den rød, som er kobla på en av ventilene etter innsuget?

    Tusen takk for at dere gidd hjelpe meg Rcar og gswede!
    Sist endret av Luddemann; 29/08/16 kl 07:29

  20. #18
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Jeg har en notis liggende der Grønn og Gul slange som vist på tegning over skal byttes om, altså Nr 17 og 19 byttes om hverandre ved magnetventilen.
    Rcar, har du noe formening om det?

  21. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    På BCS (Boost control solenoid), magnetventil eller hva du ønsker å kalle det, er det 3 fargemerkede porter. Blå, Gul og Rød.

    Kobles slik

    Blå - til plastrør mellom filter og turbo, port som regel like etter maf sensor.
    Gul - til waste gate klokka
    Rød - til trykkside turbo, porten sitter på turboen under plastrøret som går inn på turbo, vanskelig å nå :-)


    Er mange som har blitt forundret og misledet av det bildet med fargekodene. Den røde slangen der går mellom innsug (etter gasspjeld) og til CBV (compressor bypass valve) eller resirkulasjonsventil eller intern dump om du vil. Denne slangen skulle ikke vært farget i det bildet. Kun slangene til og fra magnetventilen burde vært fargekodet etter fargene angitt på magnetventilen.

    M.a.o den grønne slangen skulle vært farget rød.
    Sist endret av gswede; 29/08/16 kl 09:40
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  22. #20
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen! Da har jeg hatt meg noen timer oppi motorromet, og fikk bytta de fire fargede slangen som er på bildet (publisert tidligere) og fått de i rett rekkefølge, som på bildet. Fikk stramma den nederste bolten på dumpen nå, kom bedre til når jeg hadde demontert disse tinga..
    Fiksa en jalla løsning på pluggen som var røket, en får lodde når jeg kommer hjem etter dim.
    Var mye dritt i røret ifra veivhusventilasjonen, renska ikke de godnokk når jeg bytta filter. Så fikk rengjort der, men ser at det er en plugg som skal på der også ,som jeg aldri har sett, og finer ingen plugg som skal på heller.. ?? Her er hvor den Skal være:

    Midlertidig ordning på kabelen:
    Monterte trykkmåler på den grønne slangen, og måle på max 0.4bar....Det virker veldig lite, og har helt klart att mye mer før. Det er fremdeles lite trøkk.

    Men den kabelen som mangler har jeg aldri hatt plugget i, så... og funka jo bra før..

    Bytte av slangene:

    Ja... litt rusk her:

    Så ja.... noen som vet noe om kor den pluggen skal komme ifra? noe bildet på det? Så ingen kabler som hang og slang noe sted.
    Utenom det ser ting ok ut nå, sånn utenpå ihvertfall :P
    Sist endret av Luddemann; 04/09/16 kl 09:28

  23. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Jeg tør nesten garantere at du har brukt ptc kontakten og satt den i magnetventilen din. Kontakten og ledningen til magnetventilen kommer ut av kabelnettet like i forkant og underkant av batteriet.

    Ser ut til at ledningen for kontakten du nå har satt i magnetventilen kommer fra bakkant av girkassen, denne skal til PTC. Ta ut batteriet og se om ikke du finner rette kontakten til magnetventil.

    Er derfor du ikke får trykk på maskinen heller, PTC er som sagt et varmeelement og samme kontakten kan ikke styre magnetventilen.
    Sist endret av gswede; 31/08/16 kl 21:41
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  24. Takk Luddemann takket for denne posten
  25. #22
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Hehe, du busta meg. Ja den kommer ifra ledninnettet ifra over girkassen....skal ta av batteriet å sjekke i morgen...
    Ka skal trykket org ligge på ca? 0.9bar?
    Kan wastegaten være gåen, at jeg bør bytte?
    Sist endret av Luddemann; 01/09/16 kl 10:44

  26. #23
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Fant ledningen under batteriet "gswede"., den var "plumbert" med en klips, så satt den på magnetventilen og satt den andre på rett plass.
    Merka ikke noe serlig forskjell egentlig, utenom at d skulle mere til for at dumpventilen slapp ut trykk, altså mer turtall. Og var oppe i 0.6 bar nå, så litt bedre kansje. Men fremdeles, er det ikke som før"knekket"...

  27. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Tror det kan være lurt å resette
    ECU
    nå som alt er koblet opp riktig. Dobbelsjekk at slangene til magnetventilen er koblet riktig.
    Koble fra batteriet over natta. Kjør noen dager, ta det gjerne litt rolig den første dagen uten for mye pådrag.

    Når alt har satt seg er det tid for å fininnstille wastegate, mulig den er slapp og trenger en liten justering.
    Ellers, er alt av tenningsdeler ok?

    PS! Du har koblet deg inn på den "grønne" slangen med en trykkmåler, det er denne linen som styrer dumpventilen. Ikke heldig.
    Det er mye bedre å bruke portene på vakumtreet til slikt.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  28. Takk Luddemann takket for denne posten
  29. #25
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Skal bli! Kommer tilbake når jeg har kjørt litt og ting er sotte seg
    Sist endret av Luddemann; 04/09/16 kl 09:30

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Hu 850 cd spiller problemer!
    By Alfen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 05/12/13, 20:00
  2. speddometer Problemer på 850 hjelp:(
    By stan2 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 27/08/12, 20:58
  3. 850 Dumpventil. Problemer
    By 85050 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 22
    Siste post: 28/10/11, 12:19
  4. Turbo problemer:( håper noen veit volvo v70 98 turbo
    By Lillegutt in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 26/06/11, 18:07

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •