Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: V70II 2.0T 2000mod mangler kraft.

  1. #1
    Registrerte brukere Memphis sin avatar
    Medlem siden
    18. juli 2016
    Sted
    Øvre Vats
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard V70II 2.0T 2000mod mangler kraft.

    Hei.

    Er ny på forumet og har prøvd å lese men finner ikke helt ut hva jeg skal gjøre, så jeg prøver med en egen tråd.

    Som nevnt har jeg en V70II 2.0T 180Hp 2000mod med B5204T5 motor. motor er gått 288k ( ergo knapt innkjørt :-) )

    Jeg får INGEN feilkoder, har nylig byttet spjeldhus og luftmengdemåler på merkeverksted Laastad & Co Haugesund......

    Men fremdeles har jeg en rykking i motoren på 1600RPM, dette gjelder spesielt i 5gir men også 4gir når motorene er under lav eller ingen motstand.
    Når bilen står på tomgang har jeg også en skjelden dunking i motoren, noe som blir noe værre med AC på.
    Samtidig er det fryktelig lite kraft i motoren iht hva jeg er vant med på kompisen sin S80 med sammen motor og modell.

    Spørsmålet er da..... WTF is wrong??

    Burde det kommet opp en feilkode om turbo`n står? eller om det er en større vakuum lekkasje?
    Kassen er flushet i 2011, 46000km siden, vurderer ny flushing men regner ikke med dette spiller inn på kraften til motoren.

  2. #2
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Rykkinga di kan være at den går i fri el noe slikt. Har lest en gang på forumet at tidligere modeller koblet fri når det ikke var behov for drift, men usikker når den frikoblinga oppstår.

    Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  3. #3
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Rent teoretisk ut i fra hva du skriver her, så høres det ut som forstadiet til et evt. girkassehavari. Det er dog vanskelig å svare på da vi ikke vet hva verdiene til
    ECU
    og
    TCM
    under kjøring.
    Har bilen vært slik over lengre tid? Er din bil chipped? Er bilen til KOMPISEN din chipped eller er en X-polis? Sistnevte har en helt annen programvare som optimerer de 180hk bedre, slik at bilen derav går bedre enn standard 2.0t.

    Ang. rykkingen kommer av at girkassen frikobler seg fra 'lock-up'. Det skjer for å ikke la motor henge igjen på girkassa og for å spare drivstoff. Hvis det begynner å rykke litt til, så er det et tegn på at solenoidene begynner å bli slitne/trege. Dette kan forekomme selv om girkassen er flushet når den ble.

    Vakumlekkasjer kan forekomme uten at det gir noen feilkoder. Det er et visst tolleranseområde
    ECU
    har til verdier, og så lenge de holder seg innenfor her, setter den ikke feilkoder. Det kan være merkbart for deg som sjåfør, men for lite for
    ECU
    . Det er verdt å ta en sjekk
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  4. #4
    Registrerte brukere Memphis sin avatar
    Medlem siden
    18. juli 2016
    Sted
    Øvre Vats
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Rent teoretisk ut i fra hva du skriver her, så høres det ut som forstadiet til et evt. girkassehavari. Det er dog vanskelig å svare på da vi ikke vet hva verdiene til
    ECU
    og
    TCM
    under kjøring.
    Har bilen vært slik over lengre tid? Er din bil chipped? Er bilen til KOMPISEN din chipped eller er en X-polis? Sistnevte har en helt annen programvare som optimerer de 180hk bedre, slik at bilen derav går bedre enn standard 2.0t.

    Ang. rykkingen kommer av at girkassen frikobler seg fra 'lock-up'. Det skjer for å ikke la motor henge igjen på girkassa og for å spare drivstoff. Hvis det begynner å rykke litt til, så er det et tegn på at solenoidene begynner å bli slitne/trege. Dette kan forekomme selv om girkassen er flushet når den ble.

    Vakumlekkasjer kan forekomme uten at det gir noen feilkoder. Det er et visst tolleranseområde
    ECU
    har til verdier, og så lenge de holder seg innenfor her, setter den ikke feilkoder. Det kan være merkbart for deg som sjåfør, men for lite for
    ECU
    . Det er verdt å ta en sjekk

    Mulig jeg forklarer meg litt dårlig, men det er fra null motstand når jeg trykker på gassen, overgangen 1600 til 1700 RPM det kommer et rykk.
    Ellers går ikke kassa i fri ved null motstand, den holder seg på turtallet den skal.

    Kort fortalt så er det nesten som om tenningen bryter i 0,5sec før den kommer igjen.

    Hvordan kan jeg måle
    ECU
    og
    TCM
    under kjøring?

    Når det gjelder kompisen min sin bil så er den lik min, bare at det er en S80... samme år og maskin

  5. #5
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Vanskelig å svare på slik du beskriver. Har du forøvrig byttet tennplugger i det siste? Evt. til hvilke?

    Verdiene til
    ECU
    og
    TCM
    måles aller beste med
    VIDA
    . Derav et merkeverksted Det spørs hva slags kompetanse, vilje og innsikt mekanikerene har rundt det å bruke tid på eldre biler.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  6. #6
    Registrerte brukere Memphis sin avatar
    Medlem siden
    18. juli 2016
    Sted
    Øvre Vats
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Vanskelig å svare på slik du beskriver. Har du forøvrig byttet tennplugger i det siste? Evt. til hvilke?
    Kjøpte nye plugger og tenningsmoduler igår.... Håper det er det som skal til...

Lignende tråder

  1. V70 2.0T mister all kraft
    By GLTOslo in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 08/02/13, 22:47
  2. Help; bilen mister kraft!
    By yngve in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 17
    Siste post: 25/09/12, 22:28
  3. Ingen kraft
    By Ditch in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 13
    Siste post: 24/11/11, 10:22
  4. Høyre hovedlys mangler strøm. V40 2000mod.
    By Sagen in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 4
    Siste post: 16/06/11, 11:40
  5. b230f mister kraft
    By Nilsson in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 15/06/10, 19:49

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •