Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Motorbytte V50 1.6d

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. aug. 2015
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard Motorbytte V50 1.6d

    Hallo godtfolk.
    Jeg har en V50 som nå straks runder "glade 200". Og det har vært en "del" problemer nå i det siste med veldig redusert effekt og diverse ulyder. Regreim er bytta, dieselpartikkelfilter er bytta, servicer er hatt. En kamerat av meg (som er mekaniker hos Bilia) sier at det kanskje kan være en av ventilløfterne som ikke henger helt med, at lydene kan komme av dette, men jeg har NADA erfaring med dette.

    Men uansett.

    Dette er jo en 109hk 1.6d, og med enda mer begrenset effekt pga disse ulydene, har jeg "lyst til" (les: ønsker) å bytte motor. Men jeg vil bytte til en D5! Har sett på en del sider hvor de har brukte 2.4 liters D5'ere til salgs til en "brukanes" penge, girkasse kommer jo i tillegg. Men da kommer jo den lange smørbrødlista:
    - Får jeg godkjent bilen teknisk med ny og større motor? (V50 kommer jo originalt med D5 også, men siden denne originalt er 1.6d?)
    - Hva må byttes av deler og slitedeler for at jeg skal kunne få det godkjent?
    - Ledningsnett må byttes (antar jeg), men hva trengs for dette?
    - Hvilke elektriske komponenter må byttes for at det skal fungere som det skal? Er jo ikke bare bare å få en ekstra sylinder blant annet.
    - Skal jeg bare legge hele prosjektet på hylla?

    Har mange som kan hjelpe meg med å skru, så det er ikkenoe problem, og kan litt jeg og, må bare lese meg opp på resten.
    Men er dette noe som kan ordnes her i Norge, lovlig? Da tenker jeg siden det er modifisering av kjøretøy.

    Takker for svar!

    Daniel

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Kan tenke meg at bremser og fjæring må byttes som et minimum.
    Alt det andre aner jeg jeg ikke noe om men for all del, er jo samma bilen så plass nok er det :-)

    Er jo ikke store verdien igjen på disse bilene så kanskje det enkleste ville vært å bytte hele bilen.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. aug. 2015
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Regner med at
    ECU
    og hele ledningsnettet må byttes, men pleier det å følge med brukte motorer?
    Jeg veit at det ikke er så mye verdi igjen i selve bilen, men den har ganske stor affeksjonsverdi for meg, derfor er jeg villig til å koste på den "litt" ekstra. Pluss, det å ha en D5-motor er jo ganske moro i en såpass smidig bil :-)

    Håper noen flere kan gi meg noen pointers i denne saken!

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2015
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    ECU
    , ledningsnett, luftmassemåler, motorfester og svinghjul/clutch følger sjeldent med motorer. Eksos må nok byttes, bremser må byttes. I tillegg må motor være av samme årsmodell som bil, eller nyere.

    Mye jobb og penger som går med på relativt liten økning. Tror dette vil koste mer enn det smaker.

Lignende tråder

  1. Motorbytte:)
    By Trond w in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 08/10/13, 01:27
  2. motorbytte
    By miokiil in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 01/12/11, 05:21
  3. Motorbytte.
    By Tollan in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 07/10/10, 18:01
  4. motorbytte ???
    By lyngen in forum Motor og gir
    Svar: 9
    Siste post: 15/09/10, 15:31
  5. Motorbytte
    By Spion96 in forum Motor og gir
    Svar: 14
    Siste post: 16/03/10, 11:21

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •