Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 22 av 22

Tråd: V70 2005 D5 - ECM-6805 Laddtrycksreglering. Felaktigt flöde

  1. #1
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard V70 2005 D5 - ECM-6805 Laddtrycksreglering. Felaktigt flöde

    Tralla har fungert fint i lang tid, helt til idag; på vei over Sollihøgda kom plutselig "Motorservice erfordras". Merket ikke så mye til noe problemer, før jeg fant ut at den ikke ga 100% når jeg tråkker på gassen.
    Plutselig skøyt den fart, jeg slakka av på pedalen og tråkka til, da var det full power. Ingen LIMP-mode, og feilkoden ble borte en gang av seg selv før den kom tilbake og ble værende.
    Bilen var normalt lastet og jeg cruiset i 4gir i ca 70km/t over en lengre periode. Dvs. brukbart turtall og lite belastning.

    Leste ut feilkoder når jeg kom hjem;
    ECM
    -6805 Laddtrycksreglering. Felaktigt flöde
    Har søkt på den her på forumet og det er ganske mange tips til ting og tang, og jeg skal selvfølgelig sjekke slanger så fort jeg får tid.
    Feilsøkingen i
    VIDA
    sa at man skal sjekke at VNT-regulatoren gjør jobben sin - så jeg testa litt, men kan ikke si jeg ble veldig mye klokere.
    Den ligger på 10% på tomgang, og når jeg aktiverte VNT så gikk den opp, ble der i en kort periode og ned, ref. bildet under.
    Er det slik den skal oppføre seg?



    Kan legge til at jeg titt og ofte drar på både tung henger og campingvogn så jeg kan ikke påstå at den er daukjørt på noen som helst måte.

    Jeg tok en sjekk av luftfilteret til motoren, og det skal byttes i morgen. under filteret, altså i bunn av luftfilterhuset var det tjukt med all slags møkk, jord, sand, og gud veit ikke hva.
    Rengjorde skikkelig oppi der og satte i det gamle filteret - kan dette ha noe å si for denne feilen?

    Tok en rask avsugning med munnen på vakuumslangene og, for å se om det var noen åpenbare lekkasjer - det var det ikke.

    Siden dette er en 05, har den ikke virvelspjeld eller partikkelfilter, så feilen kan ikke relateres der.

    Tips tas imot med stor takk
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    Feilen din ligger i vvt spjellene i turboen. Den er sotet og dette er helt normalt at dette skjer ,det tar 30 min og demontere turboen og så deler du eksoshuset fra og legger dette i en ultralyd vasker og så er problemet borte,,jeg har bytte eksos hus som er vasket klart på lager. Jeg har gjort dette på ca 20 biler til nu med god tebake melding. Har du byttet dieselfilter?
    Sist endret av 4x4vinge; 05/06/16 kl 22:46

  3. #3
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 4x4vinge Vis post
    Feilen din ligger i vvt spjellene i turboen. Den er sotet og dette er helt normalt at dette skjer ,det tar 30 min og demontere turboen og så deler du eksoshuset fra og legger dette i en ultralyd vasker og så er problemet borte,,jeg har bytte eksos hus som er vasket klart på lager. Jeg har gjort dette på ca 20 biler til nu med god tebake melding. Har du byttet dieselfilter?
    Ikke den enkleste løsningen å starte med :-)
    Hadde storservice på den i Januar, byttet alt av filter og oljer.
    Bilen går som ei kule idag, bedre enn den har gjort de siste ukene også synes jeg. gjorde ikke annet enn å tvangskjøre VVT gjentatte ganger samt rense luftfilterhuset skikkelig.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  4. #4
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    En liten oppdatering; har kjørt rundt siden feilen oppstå forrige uke, og den kommer tilbake.
    På "vanlig" kjøring i motorvei uten stor belastning så kommer og går feilkoden.
    Den går fortsatt ikke i LIMP-mode, men jeg har ikke noe turbotrykk før 2000rpm er passert. (Når feilkoden er aktiv) da er det full fart. Helt klart et mønster.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  5. #5
    Registrerte brukere Alfs80 sin avatar
    Medlem siden
    12. april 2011
    Sted
    osterøy
    VCCN medlemsnummer
    432
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Aarnes jeg hadde det samme med min på torsdag.stoppa bilen starta opp igjen og bilen gikk som en drøm.ligger ikke inne noe feil koder så frisk igjen inntil videre
    Lusken Har Vida/Dice om du trenger hjelp
    Volvo S80 D3 2012 summum
    2019 Fendt Brilliant 700 sga

  6. #6
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 4x4vinge Vis post
    Feilen din ligger i vvt spjellene i turboen. Den er sotet og dette er helt normalt at dette skjer ,det tar 30 min og demontere turboen og så deler du eksoshuset fra og legger dette i en ultralyd vasker og så er problemet borte,,jeg har bytte eksos hus som er vasket klart på lager. Jeg har gjort dette på ca 20 biler til nu med god tebake melding. Har du byttet dieselfilter?
    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    Ikke den enkleste løsningen å starte med :-)
    Hadde storservice på den i Januar, byttet alt av filter og oljer.
    Bilen går som ei kule idag, bedre enn den har gjort de siste ukene også synes jeg. gjorde ikke annet enn å tvangskjøre VVT gjentatte ganger samt rense luftfilterhuset skikkelig.

    Henger meg på tidligere uttalelse, absolutt ikke uvanlig at dette skjer på vnt turboer. Og hvis du får tak i løst eksoshus til en bra pris er det nesten bare å kjøre på. Normalt sett får man jo kun kjøpt komplett turbo til alt for mange tusen.
    Hvis du vil ha en sunn motor uten slike feil må du blende egr og kjøre veivhusventilasjon i friluft.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  7. #7
    Registrerte brukere Alfs80 sin avatar
    Medlem siden
    12. april 2011
    Sted
    osterøy
    VCCN medlemsnummer
    432
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Aarnes funnet ut noe mere ang fløten?hadde en som kom her og fikk sletta noen feilkoder nå med bla feilkode 6805 etter sletta den ble bilen ok inntil videre hehe
    Lusken Har Vida/Dice om du trenger hjelp
    Volvo S80 D3 2012 summum
    2019 Fendt Brilliant 700 sga

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2011
    Sted
    Sortland
    VCCN medlemsnummer
    1547
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Hei. Ville nå sjekket vakumslangene for lekasje. Se http://forum.vccn.no/showthread.php?25902-
    ECM
    -feilkoder
    .
    04 V70 D5

  9. Takk Alfs80 takket for denne posten
  10. #9
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Sjekket vakuumslanger og alt tilhørende, ingen lekkasje.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  11. #10
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Men nå klarer jeg å fremprovosere feilen;
    Med litt last i bilen, typisk en person og litt i bagasjen, lange oppoverbakker som Sollihøgda eller Lørentunellen, 4 gir rett over 2200rpm så kommer den.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  12. #11
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Hadde en prat med Gustavsson & Sønner nå - var visst ikke uvanlig på biler som var litt eldre og har gått litt.
    Deres aller beste og første tips var å smøre opp staget til spjeldet. Det ga ofte en positiv effekt. Og ellers bruke bilen skikkelig for at det skal løsne.
    Så jeg starter der - smøre opp staget
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  13. Takk Alfs80 takket for denne posten
  14. #12
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    På min mors tidligere S60 hektet jeg campingvogn på 1600 på, og la avgårde på ca 3500-4000 o/min med grei belastning i 2 mil.
    Da forsvant dette problemet. Av 2 merkeverksted jeg ringte, så anbefalte det ene å bare demontere turboen, mens det andre anbefalte å kjøre bilen hardt først for å se om det hjalp.
    VNT ble også byttet, men problemet forsvant ikke før turboen ble brent rein.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  15. #13
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Fikk tak i en VNT-regulator fra en donorbil forrige helg. (2003 D5)
    Byttet den i helga, og jo problemet forsvant. Men førte med seg et nytt et
    Enten defekt regulator, eller ikke kompatibel med min motor.

    Minner veldig om når man kjører med automat, og trår på gassen litt hardt så den girer, et lite rykk , litt venting (1-2sekunder) så er det full power.
    Rett og slett forsinket gassrespons.

    Nå klarer jeg ihvertfall ikke å fremprovosere "Motorservice erfordras" og bilen går bedre.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  16. #14
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Nå har jeg kjøpt ny VNT-regulator og problemet med forsinket gassrespons er der fortsatt.
    Forslag anyone?

    Feilkoden
    ECM
    -6805 har vært fraværende siden jeg satte inn den brukte VNT-regulatoren så det er tydelig at den som satt på bilen var et problem.

    Men hvorfor kom denne forsinkede gassresponsen etter det?
    Det skjer konsekvent i 4gir, når jeg ruger på rett under 2000rpm. trår på gassen, går 0,5-1sekund så er det full power. Trår jeg konstant hardt på pedalen er det ikke mye problem...

    Edit: Det er nada problemer om jeg trår gasspedalen i bånn fra lavt turtall, stabilt og jevnt trykk hele veien...
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  17. #15
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Koble opp
    VIDA
    og kjør en tur. Sjekk
    MAF
    sensor, LMM (eller hva den heter) og ladetrykk. Ta en sjekk på gasspedal også at signalene er i orden.

    Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  18. #16
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Sjekket både analogt og digitalt signal på gasspedal igår. Alt er bra. Nå har jeg akkurat byttet
    MAF
    så skal ta en kjøretur straks
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  19. #17
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Men kom plutselig til å tenke på,
    jeg har jo kjørt en Tunap-rens tidligere i år - helte på en ny flaske nå for noen uker siden, kan det være så enkelt at dette har løsna på dritt og tetta til dieselfilteret? Bare et skudd i blinde, men da ville det vel vært andre symptomer også?
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  20. #18
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Skader jo ikke å prøve med nytt dieselfilter. Renseeffekten på dette midlet er ganske bra. Litt for bra

    Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  21. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Tunap 984 legger igjen et blått seigt belegg i filteret - var ganske så tett filteret på den 06 v70 jeg hadde etter 3 flasker tunap , syns veldig tydelig da jeg satt inn nytt biltema filter før kuren og dette var hvitt .
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  22. #20
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av holter Vis post
    Tunap 984 legger igjen et blått seigt belegg i filteret - var ganske så tett filteret på den 06 v70 jeg hadde etter 3 flasker tunap , syns veldig tydelig da jeg satt inn nytt biltema filter før kuren og dette var hvitt .
    Det er nok mer rå olje som ligger igjen i tanken/rørene som blir med fremover. 984 renser godt, 989 renser bra, men 989-500......

    Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  23. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Blå råolje da ? Men absolutt en fordel og skifte filter etter bruk av tunap produkter -skal ikke skylde på tunap alene for tett filter - var masse grums i bunnen av filterboksen som sikkert satt i tanken før .
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  24. #22
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av holter Vis post
    Blå råolje da ? Men absolutt en fordel og skifte filter etter bruk av tunap produkter -skal ikke skylde på tunap alene for tett filter - var masse grums i bunnen av filterboksen som sikkert satt i tanken før .
    Har ikke sett fargen, men siden diesel er tilsatt olje og oljen har en blåfarge, så syns jeg det er logisk å si råolje. Egentlig bare tullball å diskutere HVA slags slagg som har havnet i filteret på grunnlag av fargen, men en ting er sikkert; den rensker med seg rimelig mye.

    Har blitt anbefalt å bytte filter før rensen (om du tilsetter den i tanken) og bytte igjen etter ca. 2 tanker (150l drivstoff). Så kan nok ikke skade
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

Lignende tråder

  1. Feilkode ECM-6805
    By Norhagen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 19/04/15, 10:05
  2. Svar: 6
    Siste post: 27/11/13, 02:21
  3. V70 2.5T AWD 99mod ecm-530D, tcm-001F
    By Nota in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 08/10/13, 10:58
  4. Ecm-6508 v70 2.4 aut 130 hk diesel
    By Slaktern in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 19/08/12, 10:02

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •