Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 40

Tråd: Baktrykk vs VE ?

  1. #1

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard Baktrykk vs VE ?

    Kan man forvente en økning av VE ved å bytte fra f.eks GT3076R med AR0.82 på eksoshus til en GT3576R med AR0.63 på eksoshus på samme motor?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Jeg mener: Nei, tvert imot.

  3. #3

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg mener: Nei, tvert imot.
    Vil VE altså bli dårligere mener du ?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Ja det gjør jeg, men jeg mener da genuin VE. Eks: La oss bare ta noen tall. La oss si at du har full gass, null på ladetrykksmåleren, 80% VE og 100 hk. Så tilsetter du ladetrykk til ladetrykksmåleren viser 0,1 BAR laderykk. Hva blir VE?

    Hvis du studerer kartene så ser du at GARRETT selv oppgir ett 60 mm GT30 turbinhjul i ett A/R 0.82 hus til å fløde bedre enn ett 68 mm GT35 turbinhjul i ett A/R0.63 turbinhus.
    Sist endret av Batland; 29/05/16 kl 17:00

  5. #5

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ja det gjør jeg, men jeg mener da genuin VE. Eks: La oss bare ta noen tall. La oss si at du har full gass, null på ladetrykksmåleren, 80% VE og 100 hk. Så tilsetter du ladetrykk til ladetrykksmåleren viser 0,1 BAR laderykk. Hva blir VE?
    Ingen anelse, rein gjetting 88% VE

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Ingen anelse, rein gjetting 88% VE
    Akkurat, og det er det mange som vil mene, men jeg mener at det vil forutsette at effekten på det samme turtallet da er 118,8 hk og ikke 110 hk.

  7. #7

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Såvidt jeg kan se havner begge på 23lb/min ifølge kartene. Ser vi på samme kart?

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Jeg fokuserte på punktet 2,50 på den vannrette aksen.

    Hvis du fokuserer på 2,00 i trykkforhold mellom eksosmanifold og downpipe, så fløder 60 mm hjulet i A/R0.82 huset betydelig bedre enn det andre.
    Sist endret av Batland; 29/05/16 kl 17:26

  9. #9

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Ok, der har GT35 hjulet et sted mellom 0,5-1 lb/min mindre. Hvorfor var det viktig for deg å sammenligne de akkurat der ?

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Ok, der har GT35 hjulet et sted mellom 0,5-1 lb/min mindre. Hvorfor var det viktig for deg å sammenligne de akkurat der ?
    Med ett gjennomtenkt oppsett representerer det 1,4 - 1,8 BAR i ladetrykk som er det rette å kjøre.

  11. Takk Holck takket for denne posten
  12. #11

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Med ett gjennomtenkt oppsett representerer det 1,4 - 1,8 BAR i ladetrykk som er det rette å kjøre.
    Ok. Har alltid trodd at der flow kartet til et turbinhus flater ut , dvs blir vannrett, er max av hva den fløder og vil derfor også bygge baktrykk over dette fløde.

  13. #12

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Bare så vi snakker om det sammer her: mener du Batland at baktrykket vil bli høyere, lavere eller lik med GT35 med AR0.63 iforhold til GT30 med AR0.82 på samme motor med 76mm kompressor hjul?

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sånn er det og man ser det tydeligst på GT3076R kartet. Turbinkart funker omvendt av mange andre kart. Flødet er loddrett og det resulterende trykket er på vannrett akse og det viser flødet UT av huset, ikke inn på huset.

    Hvis du begynner nede i venstre hjørnet så kan du tenke at du tilfører ca. 15 lb/min med luft. Dette gir ett trykkfall over A/R0.82 turbinen på 1,5:1. Så øker du mengden eksos til du får 23 lb/min ut av huset med 2:1 i trykkforhold. Kurven viser at mer luft får du bare ikke gjennom dette huset. Som du ser kan du øke luftmengden inn på turbinhuset til trykkfallet over turbinhuset er 2,8:1 uten at du klarer å få mer enn 23 lb/min gjennom huset.
    Sist endret av Batland; 29/05/16 kl 18:27

  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Bare så vi snakker om det sammer her: mener du Batland at baktrykket vil bli høyere, lavere eller lik med GT35 med AR0.63 iforhold til GT30 med AR0.82 på samme motor med 76mm kompressor hjul?
    Vel, vi kan se på tallene under spoolup når wg er lukket.

    Vi kan ser på f.eks 15 og 20 lb/min for ca. 150 og 200 hk. Med disse mengdene flødene gjennom husene så oppgir GARRETT selv at det blir slik:

    GT3076R med A/R0.82 turbinhus; 1,24:1 og 1,50:1

    GT3576R med A/R0.63 turbinhus; ca. 1,32:1 og 1,80:1

    Sistnevnte gir klart høyere baktrykk og dette er grunnen til at nyere turboer går med betydelig større turbinhus enn eldre turboer. Turbinhjulene utnytter energien i eksosen mye bedre enn før og derfor kan man bruke større turbinhus som fløder bedre og gir lavere baktrykk og dette uten at spool up blir dårlig.

    Du ser også hva som skjer hvis du velger å bruke det store turbinhjulet i det store A/R0,82 turbinhuset.

  16. #15

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Vel, vi kan se på tallene under spoolup når wg er lukket.

    Vi kan ser på f.eks 15 og 20 lb/min for ca. 150 og 200 hk. Med disse mengdene flødene gjennom husene så oppgir GARRETT selv at det blir slik:

    GT3076R med A/R0.82 turbinhus; 1,24:1 og 1,50:1

    GT3576R med A/R0.63 turbinhus; ca. 1,32:1 og 1,80:1

    Sistnevnte gir klart høyere baktrykk og dette er grunnen til at nyere turboer går med betydelig større turbinhus enn eldre turboer. Turbinhjulene utnytter energien i eksosen mye bedre enn før og derfor kan man bruke større turbinhus som fløder bedre og gir lavere baktrykk og dette uten at spool up blir dårlig.

    Du ser også hva som skjer hvis du velger å bruke det store turbinhjulet i det store A/R0,82 turbinhuset.
    Hmmmm

    http://www.motoiq.com/MagazineArticl...p-Details.aspx

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Hehehe, jeg VISSTE det!!

    Garrett oppgir trykkfall basert på fløde og IKKE på turbinens turtall. Hvordan forholdet er mellom disse to parametrene VET jeg ikke og kan derfor bare spekulere, men at flødet reduseres når turtallet reduseres ser jeg på som en selvfølge. Det er derfor viktig å velge en turbo med de rette egenskaper og vi VET f.eks at turboer som GT(x)3071R er er gode saker og det samme er GT(x)3582R

  18. #17

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hehehe, jeg VISSTE det!!

    Garrett oppgir trykkfall basert på fløde og IKKE på turbinens turtall. Hvordan forholdet er mellom disse to parametrene VET jeg ikke og kan derfor bare spekulere, men at flødet reduseres når turtallet reduseres ser jeg på som en selvfølge. Det er derfor viktig å velge en turbo med de rette egenskaper og vi VET f.eks at turboer som GT(x)3071R er er gode saker og det samme er GT(x)3582R
    Ok

  19. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Ok
    Det er derfor det alltid er morsomt når man ser at overoptimistiske og uerfarne ungdommer skal "revolusjonere" noe ved å custombygge seg en superspesial turbo med gigantisk kompressor og liten turbin og så forsøke å redusere baktrykket med en stor wastegate.

  20. #19

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er derfor det alltid er morsomt når man ser at overoptimistiske og uerfarne ungdommer skal "revolusjonere" noe ved å custombygge seg en superspesial turbo med gigantisk kompressor og liten turbin og så forsøke å redusere baktrykket med en stor wastegate.
    Da blir dem nok skuffa ja .

  21. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Her noe å tenke over, hele 16 mm forskjell i kompressorhjulets stordiameter og ca. 32000 o/min forskjell i turtall på 2,00 x 20:




  22. #21

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Her noe å tenke over, hele 16 mm forskjell i kompressorhjulets stordiameter og ca. 32000 o/min forskjell i turtall på 2,00 x 20:



    Har vel vært innom miss matchen på de før vi. Men istedenfor å "alltid" gå ned i størrelse på kompressor hjul iforhold til turbin hjul, hvorfor ikke gå opp i turbin hjul? Jeg regner med at effektiviteten på turbin hjulet vil bli bedre med ved å øke det til 60mm i tilfelle over, enig ?

  23. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Det er mange hensyn å ta. På generelt grunnlag kan man si at Holset og Precision kjører med store turbinhjul i forhold til kompressorhjul, Garrett og Mitsubishi bruker små.

  24. #23

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er mange hensyn å ta. På generelt grunnlag kan man si at Holset og Precision kjører med store turbinhjul i forhold til kompressorhjul, Garrett og Mitsubishi bruker små.
    På eksemplet du ga over med gt2860/gt2876 turboene, mener du at det hadde vært bedre å gå opp til 60mm på turboen med 76mm eller ikke?

  25. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Dette kompressorhjulet har målene 57/76 og jeg mener at ett slikt hjul trenger ett 64 mm turbinhjul.

    60 mm hjulet er perfekt til GT71 og GTX71 hjulene.

  26. #25

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Dette kompressorhjulet har målene 57/76 og jeg mener at ett slikt hjul trenger ett 64 mm turbinhjul.
    Det er helt greit det . Men hadde den hatt bedre av et 60mm turbin hjul enn et gt28 turbin hjul er spørsmålet ?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. baktrykk i sugemotor?
    By Motstand in forum Motor og gir
    Svar: 16
    Siste post: 11/03/12, 03:05

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •