Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  8
Viser resultater 1 til 21 av 21

Tråd: Bensinpumpe 850.

  1. #1
    Registrerte brukere Professor Dremel sin avatar
    Medlem siden
    15. mars 2015
    Sted
    Årnes
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard Bensinpumpe 850.

    Jeg forsker på at min 850 innimellom starter for umiddelbart å stoppe igjen. Jeg leser på nettet at bensinpumpa skal gå et par sekunder fra en vrir på tenningsnøkkel til den stopper igjen. Min går 7-8 sekunder før den stopper. TYDER DETTE PÅ AT PUMPA BEGYNNER Å FÅ DÅRLIG KAPASITET OG BØR BYTTES ? Takknemlig for svar.
    Volvo S70 1998, Volvo 850R 1996 Steg 0, Volvo PV "Extrem - Sport".

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Det finner du ut ved å ta ut rele for bensinpumpen, Rødt rele merket 103. Så bridger du som vist på bildet under, gjerne med en "hann" kabelsko i hver ende av ledningen men funker like godt å bare bøye til en binders og sette nedi, forsikre deg visuelt om at den har kontakt om du bruker binders.
    Så setter du på tenninga, da skal pumpa svive kontinuerlig til du igjen skrur av tenninga

    Opp med dørken i bagasjerommet og hør nøye etter, ikke start bilen, kun tenning og så lytter du på pumpa. Er du i tvil får du en kompis til å sette på tenninga mens du ligger å lytter.. :-)

    Forresten kjekt å ha en slik ledningsstump med en kabelsko i hver ende liggende i hanskerommet til dagen releet ryker.. Dagens tips.

    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  3. Takk Professor Dremel takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere Professor Dremel sin avatar
    Medlem siden
    15. mars 2015
    Sted
    Årnes
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Det finner du ut ved å ta ut rele for bensinpumpen, Rødt rele merket 103. Så bridger du som vist på bildet under, gjerne med en "hann" kabelsko i hver ende av ledningen men funker like godt å bare bøye til en binders og sette nedi, forsikre deg visuelt om at den har kontakt om du bruker binders.
    Så setter du på tenninga, da skal pumpa svive kontinuerlig til du igjen skrur av tenninga

    Opp med dørken i bagasjerommet og hør nøye etter, ikke start bilen, kun tenning og så lytter du på pumpa. Er du i tvil får du en kompis til å sette på tenninga mens du ligger å lytter.. :-)

    Forresten kjekt å ha en slik ledningsstump med en kabelsko i hver ende liggende i hanskerommet til dagen releet ryker.. Dagens tips.

    Hei. Takk for svar. Dette er en testmåte jeg gjerne skal prøve og jeg vurderer også å bytte pumpe for å være sikker. MEN pumpa mi surrer og går fulstentdig konsekvent 6-8 sekunder hver eneste gang jeg vrir tenningsnøkkelen til den aktuelle posisjon. Spørsmålet mitt går mer på om det kan være slik at den surrer og går uten at den helt gjør den jobben den skal. Om den går er ikke på noen måte vanskelig å høre så lenge bilmotoren ikke går. Motoren går ellers som ei kule når den først har starta og går; Sånn sett lite som tyder på at den ikke får nok bensin. Bensintrykkregulator har gått toppen 500 mil, rele for bensinpumpe er så godt som ny, rele for injection er nettopp bytta med forbedret ytelse og startegenskaper som resultat. Har kontakt med en Volvo - mekaniker som har opplevd at det å sikre god jordforbindelse mellom gearkasse og motorblokk kan være av betydning for startegenskaper; Har sånn sett montert en egen jordkabel mellom gearkasse og motorblokk, noe som ikke er prøvd i praksis enda .................... Bilen har gått 270000 km og jeg har finsortert på bilens basic / "steg 0" DE 6-7 årene jeg har eid den .................... Har opplevd at den hele tiden har respondert meget gått på alle basic - oppgraderinger .............
    Volvo S70 1998, Volvo 850R 1996 Steg 0, Volvo PV "Extrem - Sport".

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Bensinpumpa di høres ut til å gå som den skal.
    Har du byttet girkasse på denne?
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  6. #5
    Registrerte brukere Professor Dremel sin avatar
    Medlem siden
    15. mars 2015
    Sted
    Årnes
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Bensinpumpa di høres ut til å gå som den skal.
    Har du byttet girkasse på denne?
    Det har vært bytta gearkasse på den for 7-8 år siden. Volvomekanikeren jeg kjenner har opplevd at biler som ikke har starta har gjort det etter at gearkassebolter har vært løsna og stramma igjen ................. Jeg kan ikke verifisere om det fungerer sånn, men det var lettvint å lage en jordkabel mellom gearkasse og motorblokk. Dette prøves nå ut når bilen blir kjørt med. Siden feilen kommer og går vil det ta tid før jeg vet. Kjørte en tur i kveld og da starta den fint. Takk for tilbakemelding, gswede.
    Volvo S70 1998, Volvo 850R 1996 Steg 0, Volvo PV "Extrem - Sport".

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Jeg måtte bytte pumpe her på 235000, da var den sånn at den noen ganger ikke startet, helt uregelmessig.
    Den stoppet aldri når den først var i gang men det var typisk sånn at du kjørte i butikken, kom ut så ville den plutselig ikke. Ventet litt, sparket i dekket, ba til Volvogudene. Dette med 100% steg 0 bortsett fra pumpen da. Byttet og alt var såre vel og har vært det siden.

    De gangene du ikke får start sånn umiddelbart, prøv å gi tanken et kakk, på samme side som tanklokket (er der pumpa sitter), kommer den da er det nokså sikkert pumpa. Den prosedyren kom rett fra Volvo selv :-)

    Ny kasse sier du, fortell mer. Gikk du fra automat til manuell eller røk automat og du satte i ny automat?
    Det finnes historier hvor kasser er byttet uten at anleggsflater er rengjort skikkelig og med dårlig kontakt som resultat men jeg tror dette er rimelig uvanlig..

    Har du sjekket jordingspunkter? Er det forskjell på om det er kaldt eller varmt?
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  8. Takk Professor Dremel takket for denne posten
  9. #7
    Registrerte brukere Professor Dremel sin avatar
    Medlem siden
    15. mars 2015
    Sted
    Årnes
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Jeg måtte bytte pumpe her på 235000, da var den sånn at den noen ganger ikke startet, helt uregelmessig.
    Den stoppet aldri når den først var i gang men det var typisk sånn at du kjørte i butikken, kom ut så ville den plutselig ikke. Ventet litt, sparket i dekket, ba til Volvogudene. Dette med 100% steg 0 bortsett fra pumpen da. Byttet og alt var såre vel og har vært det siden.

    De gangene du ikke får start sånn umiddelbart, prøv å gi tanken et kakk, på samme side som tanklokket (er der pumpa sitter), kommer den da er det nokså sikkert pumpa. Den prosedyren kom rett fra Volvo selv :-)

    Ny kasse sier du, fortell mer. Gikk du fra automat til manuell eller røk automat og du satte i ny automat?
    Det finnes historier hvor kasser er byttet uten at anleggsflater er rengjort skikkelig og med dårlig kontakt som resultat men jeg tror dette er rimelig uvanlig..

    Har du sjekket jordingspunkter? Er det forskjell på om det er kaldt eller varmt?
    Hei. Det ble bytta fra automat til overhalt automat før jeg kjøpte bilen. De symptomene du beskriver ligner veldig på mine. Går som ei klokke når den først har starta. Alle jordingspunkter jeg vet om er gått over. Når jeg nå la en jordledning fra gearkassa ble denne koblet på jordingspunkt i bakkant av toppdeksel slik at denne samtidig går rett til karosseri. Har nettopp kjøpt ei original Volvo bensinpumpe. ................. Vi får se. Takk for tilbakemelding. Det verdsettes.
    Volvo S70 1998, Volvo 850R 1996 Steg 0, Volvo PV "Extrem - Sport".

  10. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Håper du fikk med ny pakning til pumpa, den skal ligge i et fint spor oppå hvor pumpen møter anleggsflaten mot tanken. Det er utrolig lett og fa en liten kink i denne ved montering, gjør du det, vil det lekke bensin ved helt full tank, stinke bensin av bilen samt mulig feilkode på evapsystem.

    Her ser du pakningen og leppa som kan komme i klem om den ikke monteres riktig evnt forskyver seg ørlite grann ved montering. Greit å gjøre denne jobben med ikke alt for mye bensin på tanken. Greit også å ha alle dører åpne under denne jobben, så slipper du å eksponeres så mye, bensindamp er ikke godt for helsa.

    Husk også å smøre opp låseringen som holder pumpa på plass, lettere å skru den skikkelig på plass igjen etterpå. Hele jobben er gjort på 3 kvarter :-) Mye lettere om du har rette "nøkkelen" til denne låseringen.

    Sist endret av gswede; 29/05/16 kl 09:13
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  11. Takk Professor Dremel takket for denne posten
  12. #9
    Registrerte brukere Professor Dremel sin avatar
    Medlem siden
    15. mars 2015
    Sted
    Årnes
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Håper du fikk med ny pakning til pumpa, den skal ligge i et fint spor oppå hvor pumpen møter anleggsflaten mot tanken. Det er utrolig lett og fa en liten kink i denne ved montering, gjør du det, vil det lekke bensin ved helt full tank, stinke bensin av bilen samt mulig feilkode på evapsystem.

    Her ser du pakningen og leppa som kan komme i klem om den ikke monteres riktig evnt forskyver seg ørlite grann ved montering. Greit å gjøre denne jobben med ikke alt for mye bensin på tanken. Greit også å ha alle dører åpne under denne jobben, så slipper du å eksponeres så mye, bensindamp er ikke godt for helsa.

    Husk også å smøre opp låseringen som holder pumpa på plass, lettere å skru den skikkelig på plass igjen etterpå. Hele jobben er gjort på 3 kvarter :-) Mye lettere om du har rette "nøkkelen" til denne låseringen.

    Takk, igjen. gswede !!!
    Volvo S70 1998, Volvo 850R 1996 Steg 0, Volvo PV "Extrem - Sport".

  13. #10
    Registrerte brukere Professor Dremel sin avatar
    Medlem siden
    15. mars 2015
    Sted
    Årnes
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Ny original bensinpumpe er montert i dag. Den låter nesten ingenting mot den gamle; Bilen har blitt sprekere og bensinforbruket har gått litt ned. ....................... Kan vel tyde på at den gamle var nokså sliten. Blir spennende å se hvilken betydning dette har for startfunksjon. Har kjørt litt med den i dag ,og den har så langt starta fint hver gang. Vil her også tipse om betydningen av injection-relè på disse bilene. Jeg kjøpte et brukt fungerende av Rcar nylig. Min bil ble rett og slett betydelig sprekere av et relè til kr. 50,- !!!
    Volvo S70 1998, Volvo 850R 1996 Steg 0, Volvo PV "Extrem - Sport".

  14. Takk gswede takket for denne posten
  15. #11
    Registrerte brukere Professor Dremel sin avatar
    Medlem siden
    15. mars 2015
    Sted
    Årnes
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Bilen har igjen hatt startproblem som nevnt i starten av tråden ................ Utsorteringen fortsetter. Den har i senere tid fått nytt bensinfilter, bensinpumperele, injectionrele, luftmengdemåler, lambdasonde, tennpluggkabler, fordelerlokk, rotor, tennplugger, bensinpumpe, bensintrykkregulator, div. vakumslanger. Tar gjerne i mot innspill på hva som er naturlig å bytte nå................... ??? Skal lese av feilkoder, men har tidligere ikke opplevd at disse har gitt spesifikt svar på hva som skal gjøres ......
    Sist endret av Professor Dremel; 15/06/16 kl 20:18 Begrunnelse: Ajouført utførte arbeidsmoment.
    Volvo S70 1998, Volvo 850R 1996 Steg 0, Volvo PV "Extrem - Sport".

  16. #12
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Professor Dremel Vis post
    Bilen har igjen hatt startproblem som nevnt i starten av tråden ................ Utsorteringen fortsetter. Den har i senere tid fått nytt bensinfilter, bensinpumperele, injectionrele, luftmengdemåler, lambdasonde, tennpluggkabler, fordelerlokk, rotor, bensinpumpe. Tar gjerne i mot innspill på hva som er naturlig å bytte nå................... ??? Skal lese av feilkoder, men har tidligere ikke opplevd at disse har gitt spesifikt svar på hva som skal gjøres ......
    Har du byttet dyser ? F.eks vesentlig opp i størrelse. Evt. sjekket at faktisk dysene dine er i orden ? (At de eksempelvis ikke lekker, henger etc)

    Vh
    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  17. Takk Professor Dremel takket for denne posten
  18. #13
    Registrerte brukere Professor Dremel sin avatar
    Medlem siden
    15. mars 2015
    Sted
    Årnes
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rcar Vis post
    Har du byttet dyser ? F.eks vesentlig opp i størrelse. Evt. sjekket at faktisk dysene dine er i orden ? (At de eksempelvis ikke lekker, henger etc)

    Vh
    Rcar
    Hei. Bilen går med originale dyser. Jeg har valgt å kjøre med original
    ECU
    etterhvert som bilen har blitt mer og mer utsortert; Den har gått bare bedre og bedre og går nå meget godt etter min smak. Det gjenstår allikevel å få den til å starte fint........
    Volvo S70 1998, Volvo 850R 1996 Steg 0, Volvo PV "Extrem - Sport".

  19. #14
    Registrerte brukere Professor Dremel sin avatar
    Medlem siden
    15. mars 2015
    Sted
    Årnes
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rcar Vis post
    Har du byttet dyser ? F.eks vesentlig opp i størrelse. Evt. sjekket at faktisk dysene dine er i orden ? (At de eksempelvis ikke lekker, henger etc)

    Vh
    Rcar
    Har bestilt 5 nye dyser til grombilen !!!!!
    Volvo S70 1998, Volvo 850R 1996 Steg 0, Volvo PV "Extrem - Sport".

  20. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Må innrømme at jeg blir overrasket om dette hjelper på startproblemet..
    Fikk flowtestet mine gamle som var gått 240k km, uten at det var en dråpe forskjell
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  21. Takk Professor Dremel takket for denne posten
  22. #16
    Registrerte brukere Professor Dremel sin avatar
    Medlem siden
    15. mars 2015
    Sted
    Årnes
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Må innrømme at jeg blir overrasket om dette hjelper på startproblemet..
    Fikk flowtestet mine gamle som var gått 240k km, uten at det var en dråpe forskjell
    Hei. Det er ikke sikkert det blir noen forskjell. Jeg har jobbet sakte og sikkert med "steg 0" så lenge jeg har eid bilen. Den har helt systematisk belønnet meg med å gå bedre og bedre for hver eneste ting jeg har gjort. Om det ikke hjelper på startinga, så kanskje den får 5 hk. mer ...................... Bilen har gått 278000 km. Har du forslag til løsning på startproblematikk gswede ? Kamposisjonsensor er bestilt .......
    Volvo S70 1998, Volvo 850R 1996 Steg 0, Volvo PV "Extrem - Sport".

  23. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Kamsensor skal gi kode, veivsensor derimot..

    Har den vært slik helt siden girkassebytte?
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  24. Takk Professor Dremel takket for denne posten
  25. #18
    Registrerte brukere Professor Dremel sin avatar
    Medlem siden
    15. mars 2015
    Sted
    Årnes
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Kamsensor skal gi kode, veivsensor derimot..

    Har den vært slik helt siden girkassebytte?
    Nei, startproblemene har kommet gradvis siste 2 årene. Bilen har ikke vært vinterkjørt på mange år jfr. korrosjon. Ekstra jordkabel fra gearkasse til motor er lagt opp uten endring i symptomer..... ?????
    Volvo S70 1998, Volvo 850R 1996 Steg 0, Volvo PV "Extrem - Sport".

  26. #19
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Må innrømme at jeg blir overrasket om dette hjelper på startproblemet..
    Fikk flowtestet mine gamle som var gått 240k km, uten at det var en dråpe forskjell
    En del biler har startproblemer grunnet dyser. Da kanskje spesielt de som har montert svært billige "kopidyser".
    Evt dyser som henger/lekker; og dermed sørger for at det renner bensin ned i innsug/sylinder.

    Så jeg blir ikke overasket i det hele tatt
    - Sier dog ikke at det er problemet her (kun et relevant forslag - basert på erfaring jeg har gjort)

    Gamle dyser har også en tendens til å levere så vesentlig forskjellig bensinmengde at det heller ikke er akseptabelt lenger.
    (Dog noen ganger fungerer de fint igjen etter en rens eller 2)
    - En flowtest anbefales til alle med gamle biler / biler som har gått langt (evt bare kjøpe nye som Professor dremel har gjort)

    Men siden det er snakk om dyser her; er det verd å påpeke at hvis man skifter en dyse til annen CC enn hva som er der originalt = så blir det feil.
    -
    ECU
    må programmeres med de nye verdier - for å fungere riktig/optimalt.
    ( Å gå opp 35 CC til 40 CC / MIN; fra f.eks. 315CC til 350CC, er dog tålelig innenfor. Men å gå fra brun/orange dyser til grønne uten endring i SW "blir helt" feil).

    Rcar
    Sist endret av Rcar; 16/06/16 kl 19:53
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  27. Takk Professor Dremel takket for denne posten
  28. #20
    Registrerte brukere Professor Dremel sin avatar
    Medlem siden
    15. mars 2015
    Sted
    Årnes
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Jeg har bestilt originale til 850R automat. Blir spennende å prøve.
    Volvo S70 1998, Volvo 850R 1996 Steg 0, Volvo PV "Extrem - Sport".

  29. #21
    Registrerte brukere Professor Dremel sin avatar
    Medlem siden
    15. mars 2015
    Sted
    Årnes
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Har fått dyser som ikke var like å se på; Røde i stedet for brune. Tenker at disse er til 850R manuell .... ????? Har allikevel montert dem og så langt fungerer de utmerket. "Startinga" høres nå sånn ut som det gjorde før problemet meldte seg. Tar gjerne i mot motforestillinger mot å kjøre med disse i 850R med automat. Bilen går enda litt bedre enn før bytte av dyser; Det er også hyggelig.
    Sist endret av Professor Dremel; 23/06/16 kl 22:02
    Volvo S70 1998, Volvo 850R 1996 Steg 0, Volvo PV "Extrem - Sport".

Lignende tråder

  1. 850: Bytte av bensinpumpe
    By mrstfu in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 16
    Siste post: 20/11/12, 18:35
  2. Bensinpumpe 850 glt-92
    By bullxo in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 04/04/11, 07:23
  3. Bensinpumpe 850
    By fstandal in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 12/02/10, 10:18

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •