Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Vibrasjoner ved gasspådrag - Bytte av motorfester...

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mai 2016
    Innlegg
    1
    Antall takk

    Standard Vibrasjoner ved gasspådrag - Bytte av motorfester...

    Hei

    Opplever relativt kraftig vibrasjoner i hele bilen (virker å komme fra fronten) under gasspådrag. Har en 2001 mod XC70 med 2.4 L T5 bensinmotor og automatgir.
    Vibrasjonen er verre dess hardere pådrag, når jeg kjører i oppovebakke eller svinger samtidig som jeg gir gass. Det er spesielt ille dersom jeg gir gass I høyresving.

    Jeg fikk tips om å skifte motorfester og har allerede skiftet følgende fester:
    - Øvre motorfeste (https://www.skruvat.no/Motorkudde-
    P2
    1216.aspx
    )
    - Nedre motormontering (https://www.skruvat.no/Motorkudde-
    P2
    1216.aspx
    )
    - Nedre høre motorfeste, ved høyre forhjul (https://www.skruvat.no/Lagring-motor-
    P1
    0022.aspx
    )

    Dette bedret tilstanden noe, men det er fortsatt problem med vibrasjoner og jeg lurer på å skifte også de senterfestetene foran og bak nede
    - https://www.skruvat.no/Lagring-motor-
    P1
    3096.aspx


    Så til spørsmålene:
    - Er disse like fremme og bak (altså den som monteres ved radiator og den som monteres i bakre del av motoren)? Kan ikke finne noe god dokumentasjon på dette noe sted.
    - Noen som har tips til hvordan man enklest kan bytte disse. Jeg har funnet noen videoer på youtube, men det er eldre modeler med bedre plass I motorrom og enklere tilkomst fra undersiden. I min bil er det j****lig trangt I motor-rommet og svært dårlig tilkomst fra undersiden på det bakre festet.

    Vet dette var litt vag forklaring, men setter pris på om noen vil dele erfaringer med dette. Tar gjerne også innspill på om det kan være andre grunner til vibrasjonene.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    Bytt høyre drivaksel foran. Drivlinje.no har te bra pris

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    Akslingen er lik på xc70 bensin automat 2001 til og med 2005. Og xc70 d5 2003 til og med 2005 automat.pluss noen få 2006 mod xc70 med d5 163 hk med automat

  4. #4
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.046
    Antall takk

    Standard

    Det lokale Mekonomen-verkstedet klarte ikke å bestille riktig venstre drivaksel til min XC70 da jeg hadde samme problem, så jeg måtte kjøpe original drivaksel hos Bilia. Etter drivakslingen var byttet forsvant ristingen i min bil ved akselerasjon i bakke.
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...-lav-hastighet
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  5. #5
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Det første jeg ville sjekket opp, er hvor vibrasjonene faktisk kommer fra, før du begynnte å bytte hele bilen. Hvis du er kyndig nok til å sjekke foringer, drivaksler, forstillingen generelt, mellomakselogghenget, foringer og drivaksler i bakstillingen, så er det bare å begynne med det. Ellers råder jeg deg til å få noen til å sjekke ut dette. Feilen kan ligge i en eller flere av de tingene jeg nevner her.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. mai 2016
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Heisann jeg har en xc90 og opplevde tilsvarende men jeg synes kanksje det kom fra mellom setene vibrasjonene, byttet først motorfester og endte opp med ny mellomaksel som var stiv, men som andre sier her de har jo hatt noen problemer med drivaksler forran oxo

  7. #7
    Registrerte brukere TomRK sin avatar
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Vinstra
    Innlegg
    80
    Antall takk

    Standard

    Hei, låner denne tråden litt Har akkurat samme vibrasjoner i min V70XC fra 01. Bytta begge drivaksler fremme og ble betydelig bedre, men fremdeles vibrasjoner ved pådrag. Trenger ikke være noe belastning eller motbakke heller. Virker som dette forverres med turtall hos meg, noe som sier motorfester? Tok service på den her om dagen og oppdaget at wirene på hydrofestene foran og bak var veldig slappe, dog ingen lekkasjer. Hvor mange av disse festene finnes under der? Har bytta den på bakkant topp og under ved gearkassen.
    2001 V70 XC AWD
    2005 V70 D5 AWD Dynamic

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. april 2010
    Sted
    Øyer
    Innlegg
    179
    Antall takk

    Standard

    Hei,byttet nettop det nedre bakre motorfeste på kona sin d5 xc 70 2007modell med automat.Dette var en liten utfordring så lenge jeg ikke har løfte bukk.Jeg tok først av stab staget mellom dempere i motorom.løsnet den øverste muttra på motorfeste,15mm pipe med 2 lange forlengere på pipe.Tok av vakum slangen fra festet.Kjørte så bilen opp på kjøre bruer.Løsnet så deksel under motor.Skrudde løs nedre bolt på fremmre vakumfeste samt på gearkasse.Dette for å få jekket motor høyere opp etterhvert.Tok av deksel som sitter rett under katalysator 4skruer 10mm.Da får du adgang til nedre bolt på motorfeste du skal ha ut.Satte jekken på gearkasse å motor å jekket opp ca 15cm.Nå er festet løst å kan tas ut av setet sitt.Utfordringen nå er å få det på bakken.Plassen mellom tannstag å vinkelkasse er jævling trang,så for å få festet ut,å inn med det nye så må du senke subframe i bakkant.(motoramme)Sitter hovedsak i 4 stk bolter mener det var 18mm,husk også å løse dekselene som er festet til de bakre boltene.10mm.Sikkre rammen i bakkant med en annen jekk å skru helt ut de bakre 18mm boltene. senk rammen forsiktig ned. med jekken du sikret med.Motor fortsatt sikkret å oppjekket 15cm.Nå skal du få ut festet mellom vinkel kasse å eksos rør brønn.montering i omvendt rekkefølge.Dette fungerte for meg,sikkert mere proffe måter å gjøre dette på.
    Festene bak å fremme er ikke like.Handlet feste på v parts.Kjap å fin service der.

Lignende tråder

  1. Vibrasjoner ved tung belasting
    By The Bear in forum Motor og gir
    Svar: 13
    Siste post: 25/06/14, 16:11
  2. Risting/vibrasjoner ved igangkjøring
    By farrisbanden in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 07/11/10, 13:22
  3. Vibrasjoner ved pådrag.
    By bomo1709 in forum Motor og gir
    Svar: 18
    Siste post: 17/09/10, 08:18

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •