Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Kjøring med campingvogn med S80 automat

  1. #1
    Registrerte brukere The Bear sin avatar
    Medlem siden
    02. mars 2011
    Sted
    Husnes, Kvinnherad
    Innlegg
    2.250
    Antall takk

    Standard Kjøring med campingvogn med S80 automat

    Blir mest sannsynlig litt kjøring med ei middels stor campingvogn i sommar. Nokon som har tips å komme med når ein skal kjøre vogn med automat? Blir litt fjelloverganger og sånt.

    Bør eg bruke L giret ved kjøring på småveier i lav hastighet?
    Kan det være lurt å låse den i 4 så eg unngår å bruke 5 gir på vei over fjellet?
    Korleis får eg kassa te å gå i lockup så eg unngår sluring?
    - 1990 Volvo 740 GL -
    - 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler -

  2. #2
    Registrerte brukere Nilsebu sin avatar
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Haugesund, Norway, Norway
    Innlegg
    2.197
    Antall takk

    Standard

    Lås girene ved bratte / lengre bakker, sånn att den ikke girer opp å drivere å slurer. Utover dette, så er det bare til å kjøre som du pleier.
    Volvo XC90 2,5T - 2004 - Bruksbil
    Volvo V70 2,0 LT - 1997 - R-design
    Volvo S70 2,0 LT - 1998 - Prosjekt kommer
    Honda Rebel 250ccm - 1998
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2054

  3. #3
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.575
    Antall takk

    Standard

    du kan gjerne starte i L for så gire deg opp i D om du ønsker det. Da blir det noe lignende som de som har geartronic.

    Men som Nilsebu sier; lås den i lavere gir om mulig i lengre bakker for å unngå girskift som på sikt kan skade kassen.
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  4. #4
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Jeg har kjørt mye med Vogn og V70 D5 og automat. Du har bensin og det er kansje ikke fult så følsomt som Diesel er siden du har lavere dreiemoment i motoren.

    Jeg lærte meg:
    - I sverige og på Norske veier med tilnærmet svensk standar: Bruk D og Cruisekontroll. Sett farten til 80+ (85-90 er fint)
    - På norske Knoteveier med 80grense eller lavere: bruk Gearvelgeren i stilling 4 og Cruisekontroll der du kan.
    -Bakker og Hårnålsvinger: Gearvelgeren i stilling3
    Ved kjøring i klatring i lange bakker og hårnalsvinger, eks Trollstigen elller Geiranger. Vokt motortempen nøye. gearkassa bruker samme kjøler som motoren og temperaturen formelig eksploderer når det først blir varmt. Skjer dette ro ned og stans og vent litt som fort som mulig. ☺kokende olje gir null fremdrift, det har jeg prøvd.

    Ekstra oljekjøler er lurt.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  5. #5
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av cortinaterje Vis post
    Jeg har kjørt mye med Vogn og V70 D5 og automat. Du har bensin og det er kansje ikke fult så følsomt som Diesel er siden du har lavere dreiemoment i motoren.

    Jeg lærte meg:
    - I sverige og på Norske veier med tilnærmet svensk standar: Bruk D og Cruisekontroll. Sett farten til 80+ (85-90 er fint)
    - På norske Knoteveier med 80grense eller lavere: bruk Gearvelgeren i stilling 4 og Cruisekontroll der du kan. Dette er viktig. 5trinnsautomaten har en tendens til å veksle vanvittig mykje mellom 4. og 5. gear!
    -Bakker og Hårnålsvinger: Gearvelgeren i stilling3
    Ved kjøring i klatring i lange bakker og hårnalsvinger, eks Trollstigen elller Geiranger. Vokt motortempen nøye. gearkassa bruker samme kjøler som motoren og temperaturen formelig eksploderer når det først blir varmt. Skjer dette ro ned og stans og vent litt som fort som mulig. ☺kokende olje gir null fremdrift, det har jeg prøvd. Her er det beste tipset og lage ei stor luke til bilen foran! Då kan du køyre i eit jamnare tempo. Hold på eit lavt gir (gjerne 2 eller L) for å holde sluringa på eit minimum og oljesirkulasjonen i girkassen høg.

    Ekstra oljekjøler er lurt.
    D5 aut uten geartronic og oljekjøler er faktisk totalt uegna til å dra campingvogn med. Sånn som du beskrive det betrar det situasjonen noko, men det er igrunn ganske håplaust. Skadane oppstår gjerne ikkje under ferieturen, men oljekvaliteten kan bli så kraftig forringa at det over tid øydelegg girkassen.

    Og det er ikkje nødvendigvis bratte motbakkar som er den største trusselen, då har du gjerne litt fart på doningen og det gir bedre kjøling. Bykøyring, krypkøyring osv. i lav fart og forholdsvis stort gasspådrag pga. tilhengervekta produserar enormt med varme i girkassen.

    Dette er det mangen som har prøvd før deg, det er mykje sama problematikken som taxikøyring i tettbygd strøk opplever.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  6. #6
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Kan bytte spake og programvare, er samme kassa med geartronic

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.092
    Antall takk

    Standard

    Til trådstarter: Flush kassen FØR du drar på ferie. gammel brent olje blir fort varm og kassen tar kvelden.
    En jeg kjenner tilsatte Omega Automatoljetilsetning og da sank tempen på kassen betraktelig under belastning.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  8. #8
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jerognal Vis post
    Til trådstarter: Flush kassen FØR du drar på ferie. gammel brent olje blir fort varm og kassen tar kvelden.
    En jeg kjenner tilsatte Omega Automatoljetilsetning og da sank tempen på kassen betraktelig under belastning.
    Litt avhengig av tilstanden på oljen, så vil eg heller avslutta ferien med eit oljeskift. Då slepp en å køyre lenge med den oljen som evt. vert dårleg i løpet av ferien. Dersom oljen allerede er dårleg så må den jo skiftast,evt. både før og etter.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

Lignende tråder

  1. larsverm - 04 S80 2,0T (Erfaringer med S80)
    By larsverm in forum S60 / V70N / S80 / XC -serien
    Svar: 195
    Siste post: 12/04/19, 09:33
  2. 99 S80 2.0T med automat?
    By Joakim-G_R in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 9
    Siste post: 04/06/13, 14:10
  3. Dra campingvogn med automatgir
    By EspenB1994 in forum Motor og gir
    Svar: 8
    Siste post: 22/02/12, 21:46
  4. 850 T5 med automat har det med å ikke starte..
    By ludvigsen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 22/07/10, 14:30

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •